Maart

• Dordrecht start met scanauto voor parkeercontrole

22 maart 2024

Vanaf 25 maart voert handhaving parkeercontrole uit met een scanauto. De scanauto rijdt door het gebied met betaald parkeren en scant alle kentekens van geparkeerde auto's. Vervolgens controleert de auto of er een geldig parkeerrecht is. Als dat niet zo is, dan stuurt de auto de gegevens naar een parkeercontroleur. De controleur gaat naar de plek waar de auto geparkeerd staat en controleert nogmaals of er betaald is. Pas dan volgt een eventuele parkeerbon.

• Nieuwe cultuurnota Dordrecht, de kunst van het verbinden

21 maart 2024

Dordrecht is een stad met een bloeiende culturele sector. Het aanbod is breed en op verschillende plekken te ervaren in de stad. Professionele organisaties, amateurkunstverenigingen en individuele makers zorgen voor dit aanbod. De nieuwe cultuurnota (2024-2030) schetst wat nodig is om cultuur in Dordrecht te behouden en te versterken.

• Bushalte Centrum verhuist naar Johan de Wittstraat

26 april 2024

De bushalte Dordrecht Centrum aan de Spuiboulevard krijgt een nieuwe, tijdelijke plek. De bushalte gaat het hoekje om naar de Johan de Wittstraat.

• Inwoners ontvangen laatste termijn energietoeslag

Inwoners die recht hebben op de energietoeslag van 2023 ontvangen nog één keer geld. De laatste termijn van de energietoeslag 2023 is verhoogd van € 410,- naar € 490,-.

• Steeds meer mensen gebruiken Dordtpas

18 maart 2024

De stad ontdekken, leuke dingen doen en mee kunnen doen. Wat je inkomen ook is. Steeds meer mensen maken gebruik van de Dordtpas.

• Dordtse handhavers nog vaker zichtbaar en aanspreekbaar aanwezig in de wijken

18 maart 2024

Samen met inwoners willen wij de stad Dordrecht veilig en leefbaar houden. Handhavers spelen hierin een belangrijke rol. Zij controleren vergunningen, onderzoeken illegale dumpingen en pakken (jeugd)overlast aan. Onze handhavers dragen op die manier bij aan een veilige, schone en gezonde gemeente.

• Inwoners denken mee over toekomst spoorlijn Leiden-Dordrecht en stationsgebieden

Vrijdag 15 maart gaven wethouders Rik van der Linden en Maarten Burggraaf in Dordrecht het startsein van de online raadpleging. Deze raadpleging gaat over de toekomst van de spoorlijn tussen Leiden en Dordrecht (ook wel de Oude Lijn genoemd). Ook over de inrichting van de stationsgebieden van Leiden, Den Haag Laan van Nieuw Oost-Indië, Schiedam en Dordrecht kunnen inwoners meedenken.

• Rijstroken Galileïlaan dicht voor werk aan geluidsscherm

26 maart 2024

Maandag 18 maart begint het werk aan het geluidsscherm langs de N3 op het viaduct van de Galileïlaan. Om dit veilig te kunnen doen, nemen we een aantal maatregelen voor het verkeer dat onder het viaduct door rijdt. Die maatregelen gelden van maandag 18 tot en met vrijdag 29 maart.

• Buurtbewoners Eisingahof winnen ronde 6 'Schoonste buurt van Dordrecht'

Meerdere weken geen afval naast de container? Het Eisingahof bewijst dat het kan! De bewoners van deze straat hielden het 24 dagen achter elkaar schoon rond de container. Daarmee winnen ze de zesde ronde van 'Schoonste buurt van Dordrecht'.

• Samenwerken aan de openbare ruimte

11 maart 2024

Minder overlast voor de omgeving bij werkzaamheden en lagere maatschappelijke kosten. Dat is het doel van de afspraken die de gemeente Dordrecht, waterbedrijf Evides, netbedrijf Stedin en HVC Warmte met elkaar hebben gemaakt.
    Met het convenant ‘Samenwerken in de openbare ruimte’ hebben ze met elkaar afgesproken dat ze hun werk op elkaar afstemmen. De partijen ondertekenden het convenant vorige week woensdag.

• Dordtse wijkambassadeurs helpen de eigen buurt schoon te houden

05 maart 2024

Afvalzakken die naast de containers liggen, zijn al jaren een grote ergernis van inwoners in Dordrecht. Het zorgt voor een rommelig straatbeeld en het vuilnis trekt ongedierte aan. Een aantal betrokken inwoners slaat de handen ineen. Als wijkambassadeurs komen deze enthousiaste Dordtenaren in actie en helpen ze samen met de gemeente de eigen buurt schoon te houden.

• 50 jaar stedenband met Recklinghausen

04 maart 2024

Afgelopen weekend was een delegatie uit Dordrecht onder leiding van burgemeester Wouter Kolff te gast in Recklinghausen. De burgemeester was daar samen met mensen uit de Dordtse kunst,- en cultuur en het onderwijs. Samen vierden ze het vijftigjarig bestaan van de stedenband.

• Dordrecht krijgt Regionaal Talent Centrum voor jonge turnsters

04 maart 2024

Voor veel talenten is de overstap van een selectieteam bij een club naar een TeamNL centrum groot. Ze trainen meer en er komt veel meer bij kijken. Met het Regionaal Talent Centrum verkleinen we de stap.