50 jaar stedenband met Recklinghausen

Afgelopen weekend was een delegatie uit Dordrecht onder leiding van burgemeester Wouter Kolff te gast in Recklinghausen. De burgemeester was daar samen met mensen uit de Dordtse kunst,- en cultuur en het onderwijs. Samen vierden ze het vijftigjarig bestaan van de stedenband.

'De waarde die beide steden ontlenen aan de uitwisseling van ondernemerschap, kennis en cultuur kan onmogelijk worden uitgedrukt in geld', zei burgemeester Kolff. Hij riep de jongeren daar op om samen te blijven werken en van elkaar te leren.

Burgemeester Christoph Tesche zei: 'Het oorspronkelijke idee van een stedenband om wonden te helen, over grenzen heen vrede en vrijheid te brengen is actueler dan ooit'.

Presentatie door beide scholen

Tijdens het bezoek hebben studenten van het Insula college en van het Wolfgang Borchert Gesamtschule een presentatie gegeven. De uitwisseling tussen de studenten gaat verder dan alleen de taal. Samen gaan de scholen dit voorjaar bijvoorbeeld op excursie naar Zweden.

Bezoek aan Dordrecht in najaar

Tijdens het bezoek herbevestigden beide burgemeesters met de steun van de gemeenteraden de stedenband.  Dit deden ze door het tekenen van een officiële verklaring. In september komt burgemeester Tesche naar Dordrecht voor het tweede deel van het jubileumjaar.