Groene en autoluwe Spuiboulevard

Op de nieuwe Spuiboulevard komt veel groen. Dit is belangrijk voor het klimaat en de natuur. Fietsers en wandelaars krijgen volop de ruimte, terwijl er minder plaats is voor de auto.

Autoluwe boulevard

De Spuiboulevard wordt autoluw. Daarvoor komt op de Spuiboulevard straks een afsluiting, waar alleen openbaar vervoer en fietsers doorheen kunnen. Tussen Crownpoint en het nieuwe Huis van Stad en Regio is dan geen doorgaand autoverkeer meer mogelijk. Auto's rijden naar het centrum via de Burgemeester de Raadtsingel. De Spuiboulevard is alleen nog bedoeld voor autoverkeer dat in de wijken rond de boulevard of in de parkeergarages moet zijn. Wilt u weten welke verkeersmaatregelen er genomen worden voor een autoluwe Spuiboulevard? Het staat in het verkeerstructuurplan Spuiboulevard en omgeving (pdf: 4MB).

Parkeren

De Spuiboulevard is straks alleen bedoeld voor verkeer dat er echt moet zijn. Er blijft voldoende parkeergelegenheid, maar die wordt anders verdeeld. Bezoekers parkeren zoveel mogelijk aan de rand van het centrum. Vanaf Weeskinderendijk (gratis) of Energiehuis bent u al wandelend of met de bus in 10 minuten in het centrum. Of huur een deelfiets of de deelscooter, hoe dat werkt staat op onze webpagina deelvervoer gebruiken.

Parkeren in het centrum blijft mogelijk voor wie dat wil of niet anders kan. Er is plek in parkeergarages Achterom, Visstraat, Drievriendenhof en Spuihaven. Parkeergarage Veemarkt is vanaf 27 juni 2022 gesloten.

Parkeergarage Spuihaven

We onderzoeken de mogelijkheden voor het uitbreiden van het aantal parkeerplaatsen in de parkeergarage Spuihaven. We kijken daarbij hoe de garage straks past in het nieuwe gebied. Zo willen we bijvoorbeeld een gevel met een mooie groene uitstraling.

Inrichting van de openbare ruimte

Samen met Landschapsarchitectenbureau Okra werken we aan een ontwerp voor de openbare ruimte van de nieuwe Spuiboulevard. Ook de ruimte rond het Huis van Stad en Regio hoort hierbij. Door de afsluiting van autoverkeer op de Spuiboulevard kunnen we de weg vriendelijker inrichten voor fietsers en voetgangers.

Denk bijvoorbeeld aan meer groen, een brede stoep met entreepleinen naar de nieuwe gebouwen en goed vertoeven langs de waterkant van de Spuikom. Tussen het fietspad en de busbaan komt meer ruimte voor een brede groenstrook met bomen. De huidige middenberm met gescheiden rijstroken komt te vervallen. Daardoor ontstaat aan het water ruimte voor een groot groen talud met een wandelroute. Waar het kan vergroten we het zicht op het water. Dit doen we door openingen te maken in de rietoever. Dit kan ook door het wandelpad dichter bij het water te plaatsen.

Na de zomer van 2022 volgt meer informatie over het ontwerp voor de openbare ruimte.

Water en klimaat

Logo subsidie klimaatadaptief bouwenHet ontwerp van de Spuiboulevard en omgeving speelt in op het veranderende klimaat. We brengen minder verharde plekken aan, koppelen het regenwater af van het riool en planten meer bomen. Door dit laatste verkleinen we de hittestress en is er meer ruimte voor biodiversiteit. Deze inrichting van de boulevard is een voorbeeldproject voor klimaat adaptief bouwen. Wij hebben daarover afspraken gemaakt voor het verminderen van wateroverlast, hittestress en het vergroten van de biodiversiteit en ontvangen hiervoor een Europese subsidie. Dit staat in een convenant Klimaatadaptief Bouwen.