Verkeersbesluit Knip Spuiboulevard
In 2020 gaf de gemeenteraad akkoord op het ‘Verkeersstructuurplan Spuiboulevard en omgeving’. Daarin staat hoe we het centrum goed bereikbaar en leefbaar gaan houden. We delen het verkeer naar het centrum op een andere manier, om zo de verwachte groei van auto’s aan te kunnen. Hierdoor blijft het centrum op de lange termijn bereikbaar.
We veranderen onder andere straten en kruisingen:
- De herinrichting van de kruising Singel – Johan de Wittstraat (klaar in 2021).
- De herinrichting van de Burgemeester de Raadtsingel (2025).
- De herinrichting van de Spuiweg (2026).
- Wijziging van de route naar parkeergelegenheid in de stad.
- Het stimuleren van parkeren aan de rand van de stad, bijvoorbeeld bij Weeskinderdijk en Energiehuis.
De verkeersknip in de Spuiboulevard is een belangrijk onderdeel van dit verkeersplan.
Over deze verkeersknip heeft u de afgelopen jaren al het nodige gezien en gehoord tijdens de gebiedsmarkten, bewonersavonden en via online kanalen van de gemeente. Nu nemen we formele besluiten om dit plan te realiseren.
Op maandag 3 maart 2025 is de publicatie van het voorgenomen verkeersbesluit van de ‘knip’ op de Spuiboulevard. Dit besluit kunt u inzien op: officiëlebekendmakingen.nl.
Nieuwe Spuiboulevard
We maken de Spuiboulevard klaar voor de toekomst. Kantoren maken plaats voor een groene stadswijk met woningen. Op de nieuwe Spuiboulevard kun je straks heerlijk wandelen langs de waterkant. Lopen, fietsen en flaneren tussen bomen en planten. Er komt meer ruimte voor fietsers, wandelaars en het openbaar vervoer. Doorgaand autoverkeer is straks niet meer mogelijk. De Spuiboulevard wordt een groene poort naar de binnenstad. Een fijnere plek om te wonen en te leven.
Wat houdt de verkeersknip in?
Een deel van weg sluiten we af voor autoverkeer: tussen de afslag naar parkeergarage Spuihaven en het nieuwe Dordthuis. Zie ook het kaartje op deze pagina.
Daardoor is er straks geen doorgaand autoverkeer meer mogelijk op de Spuiboulevard. Het blijft wel bereikbaar voor autoverkeer dat in de omliggende wijken of parkeergarages moet zijn. Hiervoor richten we ook enkele straten anders in. De knip zorgt er ook voor dat de kruising bij Dokweg- Wilgenbos het verkeer vanaf de A16 beter aan kan, ook in de toekomst.
Waarom nú een verkeersbesluit?
Voor de woningbouw langs de Spuiboulevard (locaties Crownpoint en Hellingen) zijn vergunningen nodig. Daarvoor moet het niveau van het verkeersgeluid bepaald zijn. Omdat de ‘knip’ zorgt voor minder verkeer en daardoor minder geluid, zijn minder maatregelen voor geluidsisolatie nodig bij de woningen. Het besluit is nu nodig om vergunningen rond te krijgen. Daarnaast bereiden we de nieuwe inrichting voor van de Spuiweg. De uitvoering staat gepland in 2026.
Verandering aantal omliggende straten
Door invoering van de knip veranderen we ook de verkeerssituatie in omliggende straten, zodat deze voor bewoners bereikbaar zijn met de auto. Daarvoor worden diverse straten tweerichtingsverkeer en 30 km zones.
Dit geldt voor:
- Papeterspad: wordt tweerichtingsverkeer en 30 km zone.
- Deel van de Singel (oost): wordt (oost) tweerichtingsverkeer.
- Aert de Gelderstraat: wordt tweerichtingsverkeer.
- Spuiweg: wordt tweerichtingsverkeer en 30 km zone. Zie aparte projectpagina. Vanuit de Spuiweg kan autoverkeer straks oversteken naar de Spuibrug.
De Hellingen wordt autovrij, omdat we daar gaan vergroenen en er woningen komen. Deze veranderingen zijn onderdeel van het voorgenomen verkeersbesluit.
Klik hier om de kaart te zien.
Proces
Het voorgenomen verkeersbesluit over de afsluiting van de Spuiboulevard én aanpassingen voor omliggende straten is gepubliceerd (op 3 maart). Dit besluit kunt u inzien op: officiëlebekendmakingen.nl.
Het besluit willen we voor de zomer 2025 definitief maken.
Informatie
Wilt u meer weten of heeft u vragen? Bekijk dan de meest gestelde vragen op deze website. Of mail naar: spuiboulevard@dordrecht.nl
Veel gestelde vragen rond verkeersbesluit Knip Spuiboulevard
In 2020 gaf de gemeenteraad akkoord op het ‘Verkeersstructuurplan Spuiboulevard en omgeving’. Daarin staat hoe we het centrum goed bereikbaar en leefbaar gaan houden. We verdelen het verkeer naar het centrum op een andere manier, om zo de verwachte groei van auto’s aan te kunnen. Hierdoor blijft het centrum op de lange termijn bereikbaar. De verkeersknip op de Spuiboulevard is een belangrijk onderdeel van dit verkeersplan. Hierdoor is er geen doorgaand verkeer meer mogelijk op de Spuiboulevard. Op de nieuwe Spuiboulevard kun je straks heerlijk wandelen langs de waterkant. Lopen, fietsen en flaneren tussen bomen en planten. Er komt meer ruimte voor fietsers, wandelaars en het openbaar vervoer. De Spuiboulevard wordt een groene poort naar de binnenstad. Een fijnere plek om te wonen en te leven voor huidige en nieuwe bewoners.
De uitvoering van de knip gebeurt in verschillende fasen en jaren. In 2026 starten we met de inrichting aan de kant van Dordthuis (oostkant. Ook richten we de Spuiweg opnieuw in. Daarna volgt de inrichting aan de westkant van de Spuiboulevard bij Achterhakkers in 2029. Het midden van de boulevard richten we in nadat de woningbouw klaar is. Waarschijnlijk in 2031.
De knip/afsluiting van de Spuiboulevard is voorwaarde voor de nieuwe inrichting van de omgeving van de groene Spuiboulevard als nieuwe groene stadswijk. Het voorlopig schetsontwerp (VO) van de openbare ruimte bespreken we in het voorjaar 2025 met de klankbordgroep. Voor de omgeving Dordthuis ligt er al een definitief ontwerp, deze sluit aan op het plan voor de hele Spuiboulevard.
De Spuiboulevard is straks geen doorgaande weg meer voor autoverkeer langs het centrum. Daardoor rijdt het verkeer straks via de Achterhakkers naar het centrum tot de parkeergarage Spuihaven en het westelijk deel van de stad. Verkeer naar het andere deel van het centrum rijdt via de Burgemeester de Raadtsingel, Stationsweg en Johan de Wittstraat. Voor hulpdiensten en lijnbussen geldt de knip niet, zij kunnen doorrijden op de Spuiboulevard. De parkeergarages in het centrum blijven bereikbaar voor de auto. Daarnaast stimuleren we meer het parkeren aan de randen van de stad bij Weeskinderendijk en het Energiehuis. Voor goede bereikbaarheid van omliggende straten voor bewoners verandert de inrichting van een aantal straten (deels) in tweerichtingsverkeer en 30-km zones. Vanuit het Verkeerplan Spuiboulevard zijn er al maatregelen genomen om kruisingen, straten aan te passen, zoals bij de Singel/Johan de Wittstraat. We passen in 2025 de inrichting van de Burg. de Raadtsingel aan, waardoor het verkeer daar langzamer gaat rijden. Op die manier is het minder aantrekkelijk om op die manier dwars door de stad rijden. Daarvoor is de Laan der VN en N3 geschikt. Ook leggen we de weg op de Burgemeester de Raadtsingel verder van de gevel af, omdat het verkeer zo minder geluidshinder geeft voor de bewoners.
De verwachting voor Dordrecht (en heel Nederland) is dat er komende jaren meer autoverkeer zal zijn. Dat hangt ook samen met de bouw van meer woningen en groei van het aantal inwoners. We willen in Dordrecht het verkeer naar het centrum via andere wegen laten rijden. Op die manier blijft het centrum op de lange termijn goed bereikbaar. En hierdoor blijft het centrum een fijn en leefbaar gebied om te wonen en leven.
Wat straks de effecten van de ‘knip’ zijn, is lastig om nu heel precies te voorspellen. Komende jaren volgen op meer plekken aanpassingen en werkzaamheden in het netwerk van wegen. Deze hebben allemaal effect op elkaar. En dit heeft invloed op de autobestuurders en andere verkeersdeelnemers. Daarom meten we komende jaren de effecten van de knip en andere verkeersmaatregelen, zoals het autoverkeer en het geluid. Wanneer dat nodig is, nemen we extra maatregelen.
Burgemeester de Raadtsingel
De knip op de Spuiboulevard zal in ieder geval leiden tot meer autoverkeer via de Korte Parallelweg, Havenstraat en Burgemeester de Raadtsingel. We richten daarom deze wegen in 2025 alvast anders in. Hierdoor verbetert de veiligheid voor fietsers en is er in de woningen minder overlast van het extra verkeer dat langsrijdt (de rijbaan ligt straks verder weg van de woningen). Ook rijden de auto’s er straks langzamer door de nieuwe inrichting. Op die manier is deze route, zeker in de spits, minder aantrekkelijk om zo dwars door de stad rijden. Daarvoor is route via de Laan der VN en N3 beter geschikt. Als er door groei komende jaren te grote problemen ontstaan in de doorstroming van verkeer, nemen we aanvullende maatregelen.
De Singel
We verwachten dat het verkeer op de Singel niet veel zal veranderen. Op termijn verwachten we wel een beperkte toename als nieuwe woningen met parkeerplaatsen worden opgeleverd. Hier gaat het om woningen in de Johan van Beverwijck em Drie van Dordt aan de Muys van Holystraat.
Johan de Wittstraat
De verwachting is dat het verkeer op de Johan de Wittstraat door de knip zal verminderen. Dit komt doordat er minder verkeer vanaf de Spuiboulevard rijdt. Tijdens weekenden zal het mogelijk drukker zijn.
Achterhakkers
De Achterhakkers zal minder druk worden door de knip op de Spuiboulevard. Het is wel zo dat er meer parkeerplekken volgen in de parkeergarage Spuihaven. Hoeveel verkeer er uiteindelijk blijft rijden naar deze garage is onder meer afhankelijk van het aantal parkeerders dat gebruik gaat maken van de parkeerplaatsen aan de rand van het centrum (als gevolg van het parkeerbeleid in het centrum).
Onder meer door de maatregelen die in het Verkeersplan Spuiboulevard staan, houden we het centrum komende jaren bereikbaar en leefbaar. We delen het verkeer naar het centrum op een andere manier, om zo de verwachte groei van auto’s aan te kunnen. Door de verkeersknip rijdt straks het verkeer naar de parkeergarage Spuihaven via de Achterhakkers. Verkeer naar het centrum rijdt vooral via de Burgemeester de Raadtsingel, Stationsweg en Johan de Wittstraat. De parkeergarages in het centrum blijven dus bereikbaar. Daarnaast stimuleren we het parkeren aan de randen van de stad (Weeskinderendijk/Energiehuis) en het gebruik van het OV en de fiets.
De parkeergarage Nieuwe Poort is na de nieuwe inrichting bereikbaar via de Spuiweg. Het stukje weg vanaf de Spuiweg tot de inrit van de parkeergarage Nieuwe Poort is uitgezonderd van de verkeersknip.