Verkeersplan Spuiboulevard en omgeving
In april 2020 gaf de gemeenteraad akkoord op 'Verkeersstructuurplan Spuiboulevard en omgeving'. Hierin staat hoe we het centrum goed bereikbaar en leefbaar gaan houden.
We delen het verkeer naar het centrum op een andere manier, om zo de verwachte groei van auto’s aan te kunnen en doorgaand verkeer te verminderen. Dit doen we onder andere door straten en kruisingen te veranderen:
- De kruising Singel – Johan de Wittstraat is opnieuw ingericht (tijdelijke inrichting sinds 2021).
Er staan geen stoplichten meer. Dit zorgt voor betere doorstroming van het autoverkeer op de Stationsweg en het Stationsplein. - De Burgemeester de Raadtsingel-Dokweg richten we opnieuw in (2025).
De Korte Parallelweg- Havenstraat en (deel) van de Burgemeester de Raadtsingel richten we opnieuw in. Veiliger voor de fietser, langzamer rijden voor auto’s en groener. De uitvoering start in 2025. - Er volgt een verkeersknip in de Spuiboulevard (2026-2031).
- De Spuiweg richten we anders in (2026).
Dit wordt een fietsstraat waar de auto’s te gast zijn. In 2025 maken we het ontwerp definitief. - Wijziging van de route naar parkeergelegenheid in het centrum.
- Het stimuleren van parkeren aan de rand van de stad, bijvoorbeeld bij Weeskinderdijk en Energiehuis.
Door minder auto’s in het gebied rond de Spuiboulevard ontstaat er een fijner gebied om te wonen en te leven.
‘Knip’ in de Spuiboulevard
De Spuiboulevard is straks geen doorgaande autoroute meer naar het centrum. We maken de Spuiboulevard deels autovrij. Het krijgt een gedeelte waar alleen het openbaar vervoer en fietsers doorheen kunnen. Dit noemen we de 'verkeersknip’: tussen parkeergarage Spuihaven en het nieuwe Dordthuis. Hiervoor nemen we in 2025 een verkeersbesluit. Lees hier meer over het verkeersbesluit Knip Spuiboulevard.
Door de verkeersknip rijdt straks het verkeer naar de garage Spuihaven via de Achterhakkers. Verkeer naar het centrum rijdt vooral via de Burgemeester de Raadtsingel, Stationsweg en Johan de Wittstraat. De knip zorgt er ook voor dat het toenemende verkeer vanaf de A16 en Dokweg-Wilgenbos in de toekomst richting de Burgemeester de Raadtsingel gestuurd wordt.
Dit betekent meer verkeer op de Korte Parallelweg, Havenstraat en Burgemeester de Raadtsingel. Maar dit zorgt er ook voor dat het verkeer op de kruising Wilgenbos – Korte Parallelweg kan blijven doorrijden zonder grote files op de Dordtse Mijl.
De Korte Parallelweg, Havenstraat en de Burgemeester de Raadtsingel richten we in 2025 anders in om het extra verkeer aan te kunnen, zonder dat dit ten koste gaat van de leefbaarheid en verkeersveiligheid. Lees meer informatie op de projectpagina over de Burgemeester de Raadtsingel.
Parkeren
Er blijft voldoende parkeergelegenheid in het centrum, maar deze verdelen we op een andere manier. Daarnaast stimuleren we het parkeren aan de rand van het centrum, zoals op P+R Weeskinderendijk en in parkeergarage Energiehuis. Vandaar gaan er reguliere bussen naar het centrum.
In 2023/2024 plaatsten we voor de aansluiting van Weeskinderendijk op de Dordtse Mijl verkeerslichten. Het voorterrein van P+R Weeskinderendijk is opgeknapt. Er staan bushaltes en goede fietsparkeervoorzieningen. U kunt dan alle dagen met de reguliere bus verder reizen naar het centrum, diverse buslijnen komen er langs.
Nieuwe parkeergarage Spuihaven
We breiden de parkeergarage Spuihaven uit van 520 naar 760 parkeerplaatsen. Daarbij kijken we hoe de garage straks past in het nieuwe gebied. Zo willen we bijvoorbeeld een gevel met een mooie groene uitstraling. We verwachten dat het schetsontwerp voor de nieuwe garage eind 2025 klaar is. Hierbij betrekken we de omwonenden. Lees meer informatie op de pagina over de nieuwe Spuihavengarage.
Betere bereikbaarheid centrum per fiets
Het wordt prettiger en makkelijker om het centrum per fiets te bereiken. De Spuiweg wordt ingericht als fietsstraat. De Spuiboulevard steekt u gemakkelijk over, omdat er veel minder auto’s rijden. De Spuiboulevard, Korte Parallelweg, Havenstraat en Burgermeester Raadtsingel krijgen ‘vrijliggende’ fietspaden. Dat betekent dat de fietspaden gescheiden liggen van het autoverkeer, waardoor fietsers niet direct langs de rijbaan fietsen. In het centrum komen extra plekken om de fiets te kunnen parkeren. In het Dordthuis, aan de rand van het centrum, komt een nieuwe grote fietsenstalling.
Achtergrond informatie
De stukken en documenten die de gemeenteraad heeft vastgesteld vindt u in het raadsinformatiesysteem.