Ontwerpbestemmingsplan Maasterras vanaf 21 december te bekijken

Dordrecht investeert in de toekomst van de stad. De ambitie om de stad sterker te maken en te groeien wordt concreet in de nieuwe wijk Maasterras. Daar komen als het aan de gemeente ligt straks 3000 tot 4000 nieuwe woningen. Dat staat in het ontwerpbestemmingsplan voor dit gebied. Vanaf 21 december kan iedereen deze bekijken en er op reageren. Op 15 januari 2024 is er een inloopavond.

Niet alleen het bestemmingsplan is straks te bekijken. Dat geldt ook voor de resultaten van de omgevingseffectrapportage (OER) en het stedenbouwkundig masterplan. In het masterplan staat de gewenste kwaliteit van de nieuwbouw, voorzieningen en de hoe het openbaar gebied er uit komt te zien. We kiezen voor een autoluwe, groene wijk, waar wonen en werken samenkomen. Dichtbij de binnenstad en vlakbij het station. Met duizenden nieuwe woningen voor verschillende generaties en woonbehoeften.

Wethouder Maarten Burggraaf (Ruimtelijke ontwikkeling): “We hebben de door de raad vastgestelde ontwikkelvisie Dordtse Spoorzone vertaald naar een ontwerp voor een prachtige nieuwe wijk. Een plek om te wonen, te werken én te genieten van groen en water. Het Maasterras is straks een passende entree voor de binnenstad van Dordrecht. We bouwen hier echt aan de toekomst van Dordrecht en Dordtenaren. Bovendien leveren we een serieuze bijdrage aan de regionale en landelijke woningbouwopgave. We werken daarom nauw samen met ministeries van Binnenlandse Zaken en Infrastructuur en Waterstaat.”

Wethouder Rik van der Linden (Mobiliteit): “Het Maasterras is uitstekend bereikbaar. Het ligt immers vlakbij het station en vlakbij de A16. We kunnen deze nieuwe wijk dan ook vanaf het begin autoluw ontwerpen en inrichten. We richten de wijk optimaal in voor voetgangers en fietsers, met veel prettige fiets- en voetpaden. Er komt plek voor privéauto’s, maar dan wel aan de rand van de wijk, met voldoende parkeermogelijkheden. Uiteraard maken we uitzonderingen voor bijvoorbeeld mindervaliden."

Inloopavond

Op maandag 15 januari organiseert de gemeente een inloopavond over het ontwerpbestemmingsplan. Iedereen is van harte uitgenodigd om langs te komen voor meer informatie en om vragen te stellen. De avond vindt plaats tussen 17.00 uur en 20.00 uur in het Event Center Dordrecht. In het ontwerpbestemmingsplan staan doelen en regels waaraan de gebiedsontwikkeling moet voldoen.

Keuzes

Het ontwikkelen van een nieuwe wijk in de bestaande stad vraagt om keuzes. Bijvoorbeeld door de stadsbrug autovrij te maken. Als daar geen auto's meer over rijden, kunnen we woningen bouwen op  het Dordtse deel van de brug. Ook verhoogt het de leefkwaliteit op het Maasterras. Over de stadsbrug wil Dordrecht meer afspraken maken met Zwijndrecht en Rijkswaterstaat.

Een andere belangrijke keuze heeft te maken met het spoor. Om de plannen voor het Maasterras mogelijk te maken, moeten we het rangeerterrein verplaatsen. Daarnaast gaan we op zoek naar een oplossing voor de stamlijn richting zeehavengebied. Hierdoor kunnen we het aantal woningen bouwen dat we nodig hebben in de stad. Ook verhoogt het de veiligheid in en rondom het gebied.

We willen daarnaast de mogelijkheid openhouden voor een vaste ontsluiting via spoor, weg en water van het zeehavengebied. Deze twee uitdagingen pakken we samen op met het Havenbedrijf Rotterdam, ProRail en de gebruikers van stamlijn en rangeerterrein.

Niet in de laatste plaats heeft de ontwikkeling van het Maasterras gevolgen voor mensen die op dit moment wonen en werken in het gebied. Dit gaat over bewoners van de woonwagenlocatie, bewoners van de woningen aan de Weeskinderendijk oost en ondernemers die hier op dit moment gevestigd zijn. Deze locaties krijgen een andere invulling met de plannen voor het Maasterras. Wij willen hen zo goed mogelijk informeren over, en begeleiden bij de gevolgen die de ontwikkeling voor hen heeft.

Stap voor stap

De ontwikkeling van het Maasterras is een enorm project dat nog jaren duurt. Het ter inzage leggen van de stukken is een belangrijke stap om de gebiedsontwikkeling mogelijk te maken. De volgende stap is besluitvorming door de gemeenteraad. De planning is om het definitieve bestemmingsplan, de OER, het masterplan en de aanvullende documenten midden 2024 aan de gemeenteraad aan te bieden.

Kijk voor meer informatie op de pagina van Maasterras.