• Brief aan staatssecretaris: landelijk beleidskader nodig voor PFAS in bodem

18 september 2018

Wethouder Rik van der Linden pleit namens 17 gemeenten in de regio Zuid-Holland Zuid voor een landelijk beleidskader voor PFAS in de bodem. Dat schrijft hij in een brief aan staatssecretaris Van Veldhoven van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. In de brief wordt uitgelegd dat PFAS-verontreiniging van grond(water) géén lokaal/regionaal probleem is, maar een landelijk probleem. Bovendien leidt gebrek aan landelijke kaders tot ongewenste verspreiding van PFAS-houdende grond naar nu nog schone gebieden.

• Actieplan Chemours om uitstoot GenX met 99% te verminderen

11 september 2018

Chemours heeft een actieplan aangekondigd waarmee in 2020 de uitstoot emissie van GenX-stoffen (FRD903 en E1) met tenminste 99% vermindert. In 2018 verwacht Chemours al een vermindering van 90% ten opzichte van 2017 te realiseren en in 2019 van 95%. Met dit actieplan is een investering van € 75 miljoen gemoeid.