Voor, tijdens en na de ceremonie trouwen

Met de auto naar het stadhuis

Op het Stadhuisplein mag u niet parkeren; tijdens de officiële gebeurtenis maken wij een uitzondering. Bij de melding voorgenomen huwelijk geven wij u speciale parkeerontheffingen (blauwe kaarten) mee voor de trouwerij. U mag daarmee parkeren voor het Stadshuis met maximaal 5 auto's, koets of 1 bus. Ook voor de fotograaf en videograaf kunt u ontheffingen krijgen. 

Doet u in een andere gemeente de melding voorgenomen huwelijk? Dan sturen wij u de ontheffingen op. U mag ze ook ophalen aan de balie van onze gemeente.

Regelen

  • u geeft de parkeerontheffingen (blauwe kaarten) aan de bestuurders van de auto's
  • bij het parkeren legt de bestuurder de ontheffing op het dashboard van zijn of haar auto (Handhaving controleert dit)

Voordat u bij het Stadhuis bent, komt u langs de ingang van het autoluwgebied. Bij de ingang scant een camera de kentekens.

  • u vraagt ook nog een gratis ontheffing aan in het P-loket.  Dit doet u voor elke auto waarvoor u de bestuurder een parkeerontheffing (blauwe kaart) heeft gegeven. (Dus: 5 kaarten aan 5 bestuurders gegeven? Dan vraagt u 5 ontheffingen aan voor 5 kentekens). Hiermee kan de bestuurder (zonder boete) langs de camera's in het autoluwe gebied rijden

Hoe vraagt u dit aan?

  • vanaf 2 weken voor het huwelijk logt u in met uw DigiD bij P-loket
  • u kiest bij aanvraagbare producten voor de 'Ontheffing permanent – autoluw en voetgangersgebied (trouw- en rouwauto’s)'
  • u vraagt voor elke auto, koets of bus 1 parkeerontheffing aan. Dus ook voor de fotograaf

Heeft u meer gasten met eigen auto's dan parkeerontheffingen? Dan parkeren de gasten in 1 van de parkeergarages. Meer informatie leest u op de pagina Parkeren centrum

U bereikt het stadhuis via 2 routes:

  • via de Visstraat en de Visbrug, linksaf de Groenmarkt op
  • via de Prinsenstraat, de Lange Geldersekade, het Grotekerksplein en de Grotekerksbuurt

Bekijk via Google maps de Routeplanner Stadhuisplein

Programma in het stadhuis

Aankomst bij het stadhuis

  • ongeveer 10 minuten vóór het tijdstip dat u heeft gereserveerd
  • 1 van onze huwelijksassistenten wacht u op en wijst u en uw gezelschap de weg. De huwelijksassistent zorgt ervoor dat de aankomst vlot verloopt en de plechtigheid op tijd begint. Daardoor komt u later niet in tijdnood

De plechtigheid (ongeveer 25 minuten)

  • welkom door de trouwambtenaar
  • toespraak van de trouwambtenaar
  • het ja-woord
  • eventueel ringen wisselen
  • de trouwambtenaar leest de trouwakte voor
  • u tekent de akte, samen met uw getuigen
  • de trouwambtenaar geeft u het eventuele trouwboekje​​​​​

Na de plechtigheid heeft u tijd voor felicitaties en foto's. De totale ceremonie duurt 1 uur. 

(Huis)dieren

In het Stadshuis en Stadskantoor mag u geen (huis)dieren meenemen. Trouwt u op een locatie naar keuze? Vraag dan op de locatie zelf naar de mogelijkheden.  

Na de plechtigheid
  • de huwelijksassistent begeleidt u en uw gezelschap naar de hal
  • gelegenheid om felicitaties in ontvangst te nemen en foto's te maken

Wij zorgen er graag voor dat uw ceremonie goed en op tijd verloopt. Daarmee voorkomen we dat een eventueel volgend bruidspaar moet wachten. 

Muziek en rijst

Het is mogelijk om muziek te horen bij binnenkomst in de trouwzaal en bij het feliciteren. Wanneer u dit wilt, geeft u dit vóór de plechtigheid aan bij de trouwambtenaar. In het Stadhuis hebben we een geluidsinstallatie die we verbinden met bluetooth. Wanneer uw gezelschap live muziek wilt spelen, bespreekt u dit tijdens het kennismakingsgesprek met de trouwambtenaar. 

Rijst en confetti strooien mag alléén op het plein voor het stadhuis. In het stadhuis en op de trap/bordes mag dit niet omdat het daardoor glad kan worden. Ook zorgt u ervoor dat u alles opruimt voordat het volgende (bruids)paar komt.

Ballonnen oplaten

De resten van neergekomen (lucht)ballonnen veroorzaken schade aan het milieu. Kijk voor meer informatie op www.dieballongaatnietop.nl. Daar vindt u ook alternatieven voor het oplaten van ballonen.