Voorstel om oranjerie naar tuin Duurzaamheidscentrum Weizigt te verplaatsen

De gemeente Dordrecht wil de oranjerie aan het Van Baerleplantsoen restaureren en verplaatsen naar de tuin van Duurzaamheidscentrum Weizigt. Ook de grond en de gebouwen van woningcorporatie Woonbron, waaronder het landhuis, willen we aankopen.

De oranjerie en het washuis verkeren al jaren in een hele slechte staat. Door de locatie dicht bij het spoor kan het gebouw niet worden gebruikt. We vinden het belangrijk de oranjerie te behouden voor de stad en deze een nieuwe toekomst te geven. Met de verplaatsing van de oranjerie maken we ook ruimte vrij. Ruimte voor de ontwikkeling van het stationsgebied en de snelfietsroute Rotterdam – Dordrecht.

Voorstel aan de raad
Het college van burgemeester en wethouders vraagt de gemeenteraad om geld beschikbaar te stellen. Dit is nodig voor de aankoop van het terrein, de restauratie en het verplaatsen van de Oranjerie. Het gaat om een bedrag van 2.781.380 euro. Het grootste gedeelte hiervan is nodig voor de restauratie en verplaatsing.

Onderzoek en dag-horeca
Wij hebben onderzoek laten doen om een goede locatie voor de oranjerie te vinden. Het voorstel is om de oranjerie en het washuis te verplaatsen naar de plek waar nu de klimaatkas staat. Het Duurzaamheidscentrum gebruikt deze kas niet het hele jaar omdat deze slecht is geïsoleerd. De oranjerie kan in de tuin gebruikt worden als dag-horeca. Denk hierbij aan een lunchroom of een thee- of koffiehuis. Aanwezigheid van horeca is al lange tijd een wens van de gebruikers van het park.