Op weg naar een streekomroep

Het vormen van een streekomroep in de Drechtsteden wordt niet makkelijk, maar is wel hard nodig. De kracht en kwaliteit van de omroepen in de streek verbetert door het benutten van elkaars kwaliteiten en de versterking van de journalistieke verslaglegging.

Dat stellen de gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Hardinxveld-Giessendam, Sliedrecht, Papendrecht, Zwijndrecht, Hendrik-Ido-Ambacht en Ridderkerk. De bestuurders van de acht gemeenten kwamen samen om het te hebben over de toekomst van de lokale omroepen.

Onderstrepen belang samenwerking

Ze zien dat de omroepen goede stappen zetten om te komen tot de vorming van een streekomroep. De neuzen moeten snel dezelfde kant op staan. Alleen op deze manier kan een succesvolle nieuwe streekomroep ontstaan. Het Rijk stimuleert deze ontwikkeling met de landelijke regeling Professionalisering Lokale Publieke Media instellingen en de inzet van kwartiermakers.

Na 2027 verandert de financiering structureel na invoering van de Mediawet, zo is het voornemen van het Rijk. Dan komen alleen streekomroepen in aanmerking voor financiering die dan door het Rijk wordt verleend.

Bundelen van kwaliteit en kracht

"Door de verschillende kwaliteiten en krachten van de diverse lokale omroepen te bundelen, verwachten we dat er een gebouwd kan gaan worden aan een streekomroep die klaar is voor de toekomst.

Een toekomst waarbij de journalistieke kracht en kwaliteit in onze regio (nog) sterker bijdraagt aan de kwaliteit van de lokale democratie en de lokale betrokkenheid en eigenheid behouden blijven in het medialandschap van Nederland", aldus burgemeester Kolff namens de samenwerkende gemeenten.