Feestelijk Oud & Nieuw in Dordt

Oud & Nieuw verliep in Dordrecht niet drukker dan voorgaande jaren. Dit kwam onder meer door de goede afstemming tussen politie, boa’s, brandweer en ambulancediensten.

De brandweer rukte 33 keer uit in Dordrecht. Hierbij ging het vooral om kleinere maar nare incidenten, zoals brandende containers en afvalbakken. In één geval is de brandweer met eieren en vuurwerk bekogeld. Er zijn 2 boetes uitgeschreven voor het afsteken van illegaal vuurwerk. En er was 1 arrestatie voor het verstoren van de openbare orde.

Slachtoffers

De politie ondervond geen andere grote verstoringen van de openbare orde. Wel vond er om 01.45 uur een ongeval plaats waarbij een 16-jarige jongen zijn hand verloor door vuurwerk. Bij de huisartsenpost in Dordrecht en het Albert Schweitzer ziekenhuis kwamen in totaal 7 vuurwerkslachtoffers binnen. Vooral met brandwonden op de handen. Daarnaast werden er in het Dordtse ziekenhuis 3 mensen binnengebracht die te veel alcohol of drugs ophadden.

Schade

De schade aan onder andere afvalbakken en verkeersborden is een stuk hoger dan vorig jaar. De voorlopige schatting staat nu op 33.800 euro. Hier hebben we de schade aan ondergrondse containers nog niet bij opgeteld. Vorig jaar was de schade 19.600 euro. In samenwerking met de politie kijken we of de daders te achterhalen zijn, waarna we alle schade zullen proberen te verhalen.

Vuurwerkshow

De vuurwerkshow op het Drierivierenpunt trok dit jaar meer bezoekers, ondanks het onstuimige weer. Het was tot het laatste moment weer spannend of het door kon gaan. Vorig jaar bekeken zo'n 2.500 mensen de vuurwerkshow. Dit jaar stonden er rond de 3.500 mensen op de kades in Dordrecht. Na afloop klonk er een luid applaus vanaf de kades.

We organiseerden de vuurwerkshow dit jaar voor het eerst samen met gemeente Papendrecht en Zwijndrecht. We houden deze traditie graag in stand. Het is een mooi moment om elkaar te treffen op straat, elkaar gelukkig nieuwjaar toe te wensen. En: het vuurwerk steken we op een veilige manier af. Ook de mensen met een wat kleinere beurs kunnen genieten van een prachtig moment.

Waardering hulpdiensten

“Ondanks dat de overgang naar 2024 relatief rustig en in het algemeen feestelijk is verlopen, was het een soms heftige avond en nacht voor de hulpdiensten. Het is bizar dat er hulpverleners zijn belaagd tijdens het uitoefenen van hun werk. Ik wil mijn grote waardering en dank uitspreken voor de tomeloze inzet van onze mensen”, aldus burgemeester Wouter Kolff.