Dordtenaren weten Fixi-app steeds beter te vinden

Het gebruik van de app Fixi is in Dordrecht flink gestegen. Dat blijkt uit een evaluatie. Elk jaar groeit het aantal meldingen met ongeveer drieduizend. In 2023 waren het in totaal meer dan 36.000 meldingen. De groei geeft aan dat Fixi steeds bekender wordt onder Dordtenaren.

Fixi is een laagdrempelig online platform. Inwoners, ondernemers en bezoekers kunnen hiermee meldingen doen van gebreken en ongemakken in de openbare ruimte. De stijging van het aantal meldingen is te zien in alle categorieën. We zien ook duidelijk een verschuiving van telefonisch naar digitaal melden. Via de website Fixi kunt u een melding maken. 

Fixi 1

Informatie

De meeste meldingen die binnenkomen gaan over 'Handhaving' en 'Afval'. Denk aan verkeerd geplaatst of gedumpt afval, volle containers, parkeeroverlast, hondenpoep, overlast door personen en verlaten fietsen.

Afhandeling

We handelen 86 procent van de Fixi-meldingen af binnen de norm van tien werkdagen. Bij ongeveer de helft van de meldingen is dat binnen drie dagen al zo. Het grote voordeel van Fixi is dat de buitendienst direct vanaf een smartphone meldingen kan zien en afhandelen. 

"Ik wil mensen echt oproepen om melding te doen via Fixi", aldus Merx. "Het helpt ons enorm om de leefbaarheid in de stad te verbeteren. Daar kun je als inwoner op deze manier een belangrijke bijdrage aan leveren."

Communicatie

De grootste winst voor het verbeteren van Fixi zit in het verbeteren van de communicatie. Het gaat daarbij om duidelijker en ook persoonlijker aangeven, wanneer en hoe we de melding oppakken. En we moeten beter aangeven waarom we iets misschien niet kunnen oplossen. Hier gaan we mee aan de slag.

Ook kijken we hoe we Fixi-gebruikers kunnen aanmoedigen om vaker feedback achter te laten. Dit kan al, maar nog geen 3 procent van de melders doet dit. We weten beter wat goed gaat en beter moet, als meer mensen hun mening achterlaten.