Bouw van Dordthuis gaat verder

Deze week gaat aannemer JP van Eesteren verder met de bouw van het Dordthuis aan de Spuiboulevard. Dat gebeurt met extra veiligheidsmaatregelen.

Eind vorig jaar werden medewerkers onwel bij grondwerkzaamheden. De brandweer voerde metingen uit. Die brachten de aanwezigheid van het giftige blauwgaszuur aan het licht op de bouwplaats. Na overleg met de Arbeidsinspectie kwamen het graafwerk en boren van funderingspalen stil te liggen. Veilig werken staat voorop.

Onderzoek

Er volgden extra onderzoeken naar de oorzaken. Het resultaat is dat het vermoedelijk vooral om methaan gaat. De herkomst van dit gas heeft waarschijnlijk een ‘natuurlijke’ oorzaak, die te maken heeft met de aanwezigheid van een veenlaag. Een kleilaag sluit het veen af. Doordat de funderingspalen de kleilaag doorboren kunnen stoffen uit het veen omhoog komen. Bij het grondwerk ontstaat een vermenging met lucht. De aanwezigheid van veen en de vermenging met lucht kan ook een verklaring zijn voor het blauwzuur. Er is geen gevaar voor de omgeving geweest.

Veilig werken

De milieukundig adviseur van de gemeente en de veiligheidscoördinatoren van de aannemers hebben aangepaste veiligheidsplannen gemaakt. Daarin staan de maatregelen die ervoor moeten zorgen dat medewerkers veilig kunnen werken op de bouwplaats. De Arbeidsinspectie heeft de plannen goedgekeurd.

Fundering

Bij de bouw van het Dordthuis speelde nog een ander probleem. Het werk aan de fundering leidde tot een grote scheur in de naastgelegen Willem Dreeshof. Dit gebouw is van Woonbron. Het boren van de palen zorgde voor een grotere ondergrondse waterspanning en gronddruk. Hierdoor is een deel van het pand horizontaal verplaatst. Uit onderzoek blijkt dat er geen gevaar is. De schade is stabiel. In samenspraak met Woonbron is nu gekozen voor een aangepaste methode voor het plaatsen van de funderingspalen.

Het stilleggen van het werk heeft gevolgen voor de oplevering van het Dordthuis. Die is enkele maanden vertraagd. De verwachting is nu dat het nieuwe onderkomen van gemeente, bibliotheek, Dordrecht Marketing en Sociale Dienst Drechtsteden in het najaar van 2025 klaar is.

Lees ook het persbericht voor extra toelichting: www.dordrecht.nl/bouwdordthuis