Dordtse December Dagen gaan door

De Dordtse December Dagen gaan door in ingedikte vorm. De komende jaren wil het college een aantrekkelijker programma opzetten. Hiermee wil het college het bezoek aan de binnenstad aanmoedigen.

Het college heeft aan de gemeenteraad voorgesteld om het budget voor de kerstmarkt (€196.000) de komende jaren in te zetten voor de Dordtse December Dagen. Ook wil het college vanaf volgend jaar €50.000 extra vrijmaken voor het evenement en €50.000 voor de ijsbaan.

Kwaliteit

Hiermee kiest Dordrecht voor kwaliteit en gezelligheid voor Dordtenaren en bezoekers uit de regio. De Dordtse Kerstmarkt in oude vorm trok elk jaar zo'n 375.000 bezoekers uit binnen- en buitenland. De Kerstmarkt kon in 2020 door Corona niet doorgaan. Daarom bedachten gemeente, ondernemers en Dordrecht Marketing in 2020 de Dordtse December Dagen. Tijdens de Dordtse December Dagen is er vier weken lang extra sfeer en zijn er activiteiten in de binnenstad, met als meest bijzondere onderdeel de lichtjesroute Dwaalspoor.

Ontwikkelen

Het college wil de Dordtse December Dagen verder ontwikkelen. Het evenement biedt Dordtse ondernemers en culturele organisaties meer mogelijkheden om mee te doen. "Wij zien grote mogelijkheden in de Dordtse December Dagen" zegt wethouder Maarten Burggraaf. "Het is een evenement dat nog moet groeien. Door ook een kerstmarkt met meer kwaliteit in het programma op te nemen, combineer je het beste van twee werelden." Het college onderbouwt zich ook op onderzoek en advies door een extern bureau.

IJsbaan

Het college wil vanaf 2024 ook weer een ijsbaan in de binnenstad, als onderdeel van de Dordtse December Dagen. Dat idee wordt de komende tijd verder uitgewerkt. Zo wordt er opzoek gegaan  naar een goede ondernemer en een geschikte plaats.