Gemeenteraad wil verder met burgemeester Wouter Kolff

Vanmiddag besloot de Dordtse raad de heer Wouter Kolff aan te bevelen voor herbenoeming als burgemeester van de gemeente Dordrecht. Deze aanbeveling gaat eerst naar de commissaris van de Koning en daarna naar de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Hierna besluit de koning over de herbenoeming.

Voorzitter van de vertrouwenscommissie David Schalken: "De herbenoemingsprocedure is naast een formaliteit een serieuze opdracht voor de vertrouwenscommissie. We zijn een divers gezelschap en ik ben als voorzitter daarom trots op de positieve samenwerking waarmee we tot het Verslag van Bevindingen zijn gekomen. Ook namens de vertrouwenscommissie kijk ik uit naar de verdere samenwerking met onze burgemeester."

Burgemeester Wouter Kolff is heel blij en dankbaar met de positieve uitslag van de gemeenteraad: "Veel dank aan de gemeenteraad voor hun vertrouwen in mij. De afgelopen jaren zijn voorbij gevlogen en dat is een goed teken. Het is iedere dag een grote eer om als burgemeester te mogen meewerken aan de toekomst van ons mooie Dordrecht en omgeving. Met veel plezier hoop ik dat ook de volgende periode te blijven doen."

Eerste termijn burgemeesterschap stopt

Wouter Kolff startte op 13 september 2017 als burgemeester in Dordrecht. De koning benoemt een burgemeester altijd voor een periode van 6 jaar. Dit betekent dat het eerste termijn van het burgemeesterschap van Wouter Kolff op 13 september 2023 afloopt.

Stemmen tijdens besloten vergadering

Het stemmen gebeurde gistermiddag in de raadzaal tijdens een besloten vergadering. Na het besloten deel werd de vergadering openbaar. De plaatsvervangend voorzitter van de vertrouwenscommissie maakte de uitslag over de aanbeveling tot herbenoeming bekend.

Vervolg proces

De aanbeveling voor herbenoeming wordt eerst naar de commissaris van de Koning gestuurd. Daarna gaat de aanbeveling langs de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties . De koning keurt de voordracht tot herbenoeming goed door een handtekening te zetten op het koninklijk besluit. De laatste stap is het afleggen van de eed of belofte door burgemeester Wouter Kolff. Deze wordt afgenomen door de commissaris van de Koning in het provinciehuis in Den Haag. Daarna is de herbenoeming definitief.