Ik wil meehelpen aan een veilige buurt

In uw eigen buurt kunt u zelf veel doen om uw leefomgeving prettig en veilig te houden. Zo kunt u zich aanmelden bij Burgernet of bij een buurtpreventieteam en lid worden van een Whatsapp buurtpreventiegroep. Lees hier meer over wat u kunt doen.

Fijn dat u dit leest, want wij hebben uw hulp nodig om Dordrecht een leefbare en veilige stad te laten zijn. Hier staan een aantal zaken waar u aan mee kunt doen.

Buurtpreventie

Het is belangrijk dat bewoners zicht veilig voelen in hun wijk of buurt. Hier zetten onder andere de politie, handhaving en de gemeente zich voor in. Zij kunnen niet overal tegelijk zijn. Daarom helpen bewoners hun wijk veilig te houden met buurtpreventieteams. In een buurtpreventieteam zetten buurtbewoners zich vrijwillig actief in voor de buurt. Zij houden toezicht en melden ongeregeldheden aan de politie of gemeente. Een buurtpreventieteam zorgt voor een betere beleving van veiligheid in de buurt. Deelnemers van buurtpreventieteams bestaan uit enthousiaste bewoners die graag wat voor de buurt willen betekenen. Samen met politie en gemeente zorgen zij voor extra oren en ogen in de wijk door alert te zijn op hun omgeving en verdachte situaties te melden bij politie en/of handhaving. Wilt u meer informatie of u aanmelden voor een buurtpreventieteam? Kijk dan op Whatsapp buurtpreventiein Dordrecht.

WhatsApp Buurtpreventie

De bekendste vorm van digitale buurtpreventie is de WhatsApp Buurtpreventiegroep, waarbij de deelnemers elkaar berichten sturen via WhatsApp. Soms zijn deze berichten expliciet gericht op veiligheid, soms hebben ze een breder doel. Een WhatsApp-groep met buurtgenoten blijkt een zeer effectief middel tegen woninginbraken, straatroven en overvallen. U weet door de berichten snel wanneer er iets in de buurt aan de hand is. Wilt u ook deelnemen aan een WhatsApp buurtpreventiegroep? Aanmelden kan hier.

Burgernet

Samen voor een veilige buurt. Als Burgernetdeelnemer ontvangt u een actiebericht wanneer er iets gebeurt in uw omgeving. Daarin krijgt u het verzoek om naar een persoon of voertuig uit te kijken. Elke deelnemer maakt de buurt een stukje veiliger. Want hoe meer mensen deelnemen, hoe sneller een persoon of voertuig wordt gevonden. Bij Burgernet kunt u via de website of de Burgernet.app uw telefoon een bijdrage leveren aan de veiligheid. U kunt actief meedoen bij opsporing van vermiste personen of daders. Ook voor andere veiligheidsvraagstukken in de buurt kunt u zich aanmelden. Meld u aan via Burgernet

Beveilig mijn woning

Samen maken we Dordrecht veilig. U kunt daaraan bijdragen door eventuele camera’s aan uw woning aan te melden bij Camera in Beeld. Zo weet de politie in welke straat beveiligingscamera’s beschikbaar zijn. Als er een misdrijf is gepleegd waarbij camerabeelden kunnen helpen om de daders op te sporen, kan de politie die beelden gericht opvragen bij de camera-eigenaren. Klik hierom uw camera aan te melden.