Parkeergeld betalen via mobiele telefoon

Met de parkeerApp op uw mobiele telefoon betaalt u parkeergeld per minuut. Deze mogelijkheid bieden wij op alle parkeerplaatsen waar betaald parkeren geldt. Ook op het terrein Weeskinderendijk geeft u de code van het terrein in. U kunt niet met de parkeerApp betalen in de parkeergarages.

Kosten en gebiedscodes

De kosten die gelden per gebiedscode leest u op de pagina Kosten en gebiedscodes.

Regelen

Met elk type telefoon kunt u mobiel parkeren. U registreert zich hiervoor 1x bij een aanbieder (provider) van mobiel parkeren. Per aanbieder kunnen de werkwijze en de kosten verschillen.

Uw aanbieder stuurt u een overzicht van uw (parkeer)kosten. Dit bedrag betaalt u rechtstreeks aan hun. Meer informatie over de aanbieders van mobiel parkeren leest u op hun websites. U leest ze op alfabet:

Hoe werkt parkeren met de parkeerApp?

U registreert zich 1x bij een aanbieder (provider) van mobiel parkeren. Daarna voert u de volgende stappen uit:

• u meldt zich (op straat) aan via een aanbieder van de parkeerApp
  • u geeft de gebiedscode via de app door aan uw aanbieder (telefonisch of via sms)
  • u meldt zich af bij de aanbieder zodra u de parkeerplaats met uw auto verlaat

Afmelden bij vertrek

De parkeertijd stopt als u zich via uw mobiele telefoon afmeldt. Als u dit vergeet, neemt u zo snel mogelijk contact op met uw aanbieder. U betaalt namelijk onnodig parkeergeld aan uw aanbieder.

De gemeente Dordrecht is niet verantwoordelijk voor verkeerde, vergeten of onterechte aanmelding van uw parkeeractie.

Gebiedscode

De gebiedscode van 4 cijfers is het nummer van het parkeergebied of parkeerplaats.

Deze code leest u op:

• ​​​​​de sticker op de parkeerautomaat of
  • op een bord in de buurt van de parkeerplaats

Via uw mobiele telefoon geeft u deze code door aan uw aanbieder. Sommige aanbieders noemen dit ook wel paalnummer of zonenummer. Met deze code berekent uw aanbieder het parkeertarief voor dit gebied/parkeerplaats. Parkeren midden in het centrum is het duurst. Meer informatie leest u op de pagina Kosten en gebiedscodes.

Brengt u iemand weg of haalt u iemand op bij het Centraal Station? Parkeren kunt u op de paralelweg van de Burgemeester de Raadtsingel (ter hoogte van de fietsenstalling). U mag gratis uw passagiers direct in- of uit laten stappen.

Heeft u een gehandicaptenparkeerkaart en betaalt u via de ParkeerApp? Kies voor gebiedscode 7841. Aan het Leerpark kiest u voor code 7844, er gelden daar andere betaald parkeertijden.

Let op!
U betaalt altijd € 30,40 (een dagkaart voor 24 uur) op de parkeerplaatsen voor vergunninghouders. Dit is het gebied tussen Prinsenstraat, Voorstraat, Steegoversloot en Spuihaven. Ook als u bijvoorbeeld maar 10 minuten parkeert. Ook voor mobiel parkeren binnen dat gebied (gebiedscode 7813) betaalt u voor een dagkaart.
Gehandicapten met een gehandicaptenparkeerkaart betalen binnen dit gebied € 1,70 per uur. Met de parkeerApp gebruikt u gebiedscode 7841.

Bewijs van betaling

De parkeerApp werkt via het kenteken van uw auto. Zodra u een parkeeractie aanmeldt voor het door u opgegeven kenteken, wordt dit geregistreerd in een systeem. Toezicht controleert aan de hand van uw kenteken of u zich heeft aangemeld. Als u niet bent aangemeld of geen geldig parkeerbewijs achter uw voorruit heeft, maakt u kans op een parkeerboete.

Is er iets mis gegaan bij het betalen op straat of in 1 van onze parkeergarages? Vaak betalen wij het teveel betaalde bedrag aan u terug. U vult daarvoor met DigiD het digitale formulier Teruggave parkeergeld in. U stuurt het betaalbewijs mee, bijvoorbeeld een schermafdruk van uw bankafschrift of het betaaloverzicht via uw parkeerapp. Als wij uw verzoek terecht vinden, krijgt u het teveel betaalde bedrag binnen 4 weken op uw rekening.

Vul het contactformulier in. Binnen 5 werkdagen krijgt u antwoord van ons.