Strooiroute en tips bij gladheid

De gemeente zet zich in om de stad bereikbaar te houden bij gladheid. U kunt zelf ook veel doen aan bereikbaarheid en veiligheid bij gladheid.

Strooiroute

Tijdens gladheid houdt de gemeente de stad bereikbaar. In onze opdracht strooit HCV volgens een vaste route:

• in straten waar veel verkeer is
  • op routes voor noodhulpdiensten
  • op doorgaande wegen

Als het een lange tijd achter elkaar glad is, strooit HVC ook op bijzondere plekken zoals gladde hellingen.
Op de strooiroutekaart (pdf, 14 MB) ziet u precies welke straten en fietsroutes HVC meeneemt in de strooiroute.

Bij extreme weersomstandigheden kort HVC de strooiroutes in. Strooiwagens moeten hun snelheid dan flink verlagen en kunnen niet de hele strooiroute rijden. HVC strooit dan alleen op de drukste hoofdroutes van de wijken. Als het weer het toelaat, werkt zij ook de rest van de strooiroute af.

Strooiwagens bereiken de stoepen niet. Aan ieder de oproep om een handje te helpen door de eigen stoep schoon te vegen en/of te strooien.

In de binnenstad is het altijd druk. Daarom is een deel van het winkelgebied en het historisch havengebied opgenomen in de strooiroute.
Ondernemers en winkeliers hebben zelf de verantwoording voor de stoep langs hun winkel of bedrijf.

Iedereen die deelneemt aan het verkeer is bij gladheid verantwoordelijk voor zijn eigen weggedrag, let dus goed op. Houd er rekening mee dat HVC de sneeuw soms eerst op de fietsstrook schuift voor zij het weghaalt. Op zulke plaatsen kunt u op de rijbaan fietsen of een stukje lopen.

Zelf doen

Voorkom dat mensen uitglijden. Maak en houd de stoep rondom uw huis vrij van sneeuw en ijs:

• schuif of veeg vers gevallen sneeuw meteen weg
  • strooi zand op gladde plaatsen waar weinig mensen lopen of rijden. Zand maakt de straat of stoep meteen minder glad
  • strooi zout op plekken waar veel mensen lopen of rijden. Dat kunt u al doen vóór het glad is
  • probeer met afspraken het strooi- en schepwerk tussen u en de buren te verdelen

Kijk op de strooiroutekaart (pdf, 14 mB) waar HVC strooit. Houd er rekening mee dat HVC de sneeuw soms eerst op de fietsstrook schuift voor zij het weghaalt. Op zulke plaatsen kunt u op de rijbaan fietsen of een stukje lopen. Houd daar met de auto rekening mee.

Strooien met zand

Zand strooien helpt meteen tegen gladheid. Op gladde plekken waar weinig gelopen of gereden wordt, strooit u het best met zand. Zand werkt goed bij temperaturen onder -7 graden. Zand zorgt niet voor dooi, het maakt gladde oppervlakken wel stroever. Eén handje zand is genoeg voor 1 vierkante meter. U kunt strooizand gratis afhalen aan Kerkeplaat 3 van maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 en 16.00 uur.

Strooien met zout

Wees zuinig met strooizout! Een overschot aan zout smeltwater beschadigt de wortels van bomen en planten. Eén handje zout is daarom genoeg voor 1 vierkante meter. U kunt ook strooien met zout en zand samen. Het zand zorgt voor directe vermindering van gladheid terwijl het zout ook een dooiende werking heeft.