Dordrecht klimaatneutraal in 2040

Dordrecht wil in 2040 een klimaatneutrale stad zijn. Dit betekent zo min mogelijk uitstoot van broeikasgassen en een natuurlijke vergoeding van de overige uitstoot. Bijvoorbeeld door extra bomen te planten.

Dat is 10 jaar eerder dan de landelijke verplichting om klimaatneutraal in 2050 te zijn.

Routekaart Klimaatneutraal 2040

In de nieuwe routekaart Klimaatneutraal 2040 (pdf, 9.86 MB) staan de acties waarmee de gemeente aan de slag gaat. Dat doet de gemeente samen met inwoners, ondernemers, corporaties, (nuts)bedrijven en andere partners. Het gaat onder andere om acties voor isolatie van woningen, warmtenet en zonnepanelen. Het college van B&W heeft de Routekaart Klimaatneutraal 2040 voor besluitvorming naar de gemeenteraad gestuurd.

Duurzaam leven aantrekkelijk maken

Wethouder Tanja de Jonge: "De lat ligt hoog, maar de nood is ook hoog. Hittegolven, natuurbranden, overstromingen, de kranten staan er vol mee. We roepen daarom iedereen op mee te doen om huis, bedrijf en leefstijl klimaatneutraal te maken. Met onze acties en subsidies willen we onze inwoners en bedrijven stimuleren deze stappen te maken. Je helpt er het klimaat mee, maar je krijgt ook meer comfort en bespaart kosten. We willen het aantrekkelijk maken om duurzaam te werken en te leven."

Het college kijkt bij ieder plan of idee of het bijdraagt aan een duurzame leefomgeving. "Klimaatneutraal is van ons allemaal. We vragen alle bedrijven en inwoners om mee te helpen. En voor inwoners waarbij het financieel niet lukt, zetten we bijvoorbeeld de Energiehulpen in."

Klimaatakkoord

Nederland heeft in 2015, samen met 194 andere landen, het klimaatakkoord van Parijs ondertekend. Ze hebben daarmee beloofd om ervoor te zorgen dat de aarde tegen 2050 met niet meer dan 2 graden is opgewarmd. Hier is een landelijk klimaatakkoord uit voortgekomen. In 2019 heeft gemeente Dordrecht dit ondertekend.