Overeenkomsten AZC Dordrecht getekend

Het Asielzoekerscentrum (AZC) op de hoek Aquamarijnweg-Burgemeester van der Dussenstraat gaat waarschijnlijk in het vierde kwartaal van 2024 open. Vorige week hebben burgemeester Wouter Kolff en bestuursvoorzitter Milo Schoenmaker van het COA de bestuursovereenkomst en de huurovereenkomst getekend. Het AZC krijgt 580 plekken, en staat er 10 jaar.

Door de gemiddelde bezetting van AZC's zullen er in de praktijk 530 asielzoekers tegelijk blijven. De opening bestaat uit meerdere delen. Bij de start zijn er 200 plaatsen. Daarna worden de plaatsen uitgebreid tot 580. De gemeente en COA hebben afspraken gemaakt over de volgende inhoudelijke onderwerpen:

•    veiligheid
•    meedoen en werken
•    onderwijs
•    zorg
•    bereikbaarheid
•    duurzaamheid

Veiligheid

De afspraken over veiligheid worden nog verder uitgewerkt in een Veiligheidsplan. Zo komt er op het terrein van het AZC 24/7 beveiliging en camerabewaking. Ook komt er extra bewaking in de omgeving. Er komen ook extra BOA's. Voor de opening komt er een nulmeting veiligheid en leefbaarheid. Na de opening blijft de gemeente letten op de veiligheid.

Onderwijs en zorg

Kinderen in het AZC in de basisschoolleeftijd worden opvangen in het basisonderwijs in de stad. AZC-leerlingen voor het middelbaar onderwijs gaan naar de Internationale Schakelklas (ISK) aan de Eulerlaan. Er is 5 dagen in de week eerstelijns gezondheidszorg aanwezig in het AZC (huisarts en/of verpleegkundige). Het COA is verantwoordelijk voor de zorg. De tweedelijnszorg is zoals voor alle inwoners.

Bereikbaarheid

Het uitgangspunt is dat de asielzoekers zoveel mogelijk zelf hun weg vinden naar school, werk en stad. Dat zullen ze vooral doen op de fiets en/of lopend. Er rijdt 4 keer op een dag een bus(je). Het busje brengt mensen naar plekken in de stad. Zo kunnen ze bijvoorbeeld naar een winkelcentrum of het centrum van Dordrecht. Vrijwilligers geven fietslessen.

Aanpassingen

De gemeente heeft met het ministerie van Justitie en Veiligheid afspraken gemaakt. Deze afspraken gaan over maatregelen om het verkeer voor fietsers en voetgangers veiliger te maken. Het gaat onder meer om nieuwe voet- en fietspaden en aanpassing van de kruising Heliotroopring-Aquamarijnweg. Ook worden er maatregelingen getroffen aan de Rijksstraatweg en de Wieldrechtse Zeedijk. De tunnel hoort daar ook bij. De gemeente is nog in gesprek met de omgeving voor de concrete maatregelingen.

Vervolg

De volgende stap is dat het COA een omgevingsvergunning aanvraagt. Nadat het college de omgevingsvergunning heeft verleend kan het COA beginnen met de bouw. Het AZC gaat open in het vierde kwartaal van 2024.