Tijdelijke regels om bodem te beschermen

Bouwen op met PFAS verontreinigde grond blijft in Dordrecht niet zo maar mogelijk. En dat geldt ook voor graven in zulke grond. Door tijdelijke regels op te stellen we gebruik van de nieuwe mogelijkheden van de Omgevingswet. Gemeenten krijgen door deze wet meer ruimte voor lokaal maatwerk.

Met de Omgevingswet worden gemeenten verantwoordelijk voor nieuwe milieuregels. De nieuwe regels bleken onvoldoende te zijn voor het voorkomen van activiteiten met door PFAS verontreinigde grond. Daarom stellen we tijdelijke regels vast. Tijdelijk omdat de gemeenten die samenwerken in Zuid-Holland Zuid nog met de Omgevingsdienst werken aan nieuw bodembeleid. Tot die tijd willen we wel de belangen van mens en omgeving beschermen.

Bouwen en graven

De regels gaan over het bouwen op verontreinigde grond. Daar zijn speciale maatregelen bij nodig. Voor stoffen als asbest zijn die regels er al, voor PFAS leggen we dat nu vast. En dat geldt ook voor graven in verontreinigde grond. Verder gaan de regels ook over het saneren van de bodem en over het gebruik van bouwstoffen en grond.

Bescherming

De nieuwe regels betekenen niet dat de stad op slot gaat. Voor veel meldingen en aanvragen verandert er niets. Voor andere is het mogelijk af te wijken van een verbod. We beseffen dat dit aanvragers extra last kost, en mogelijk vertraging van de vergunning. Maar we vinden bescherming van milieu, bewoners en de natuur zwaarder wegen.