Verwijderen laatste bomen Dordtse Mijl

Voor de boven- en ondergrondse werkzaamheden aan de Dordtse Mijl verwijderen we vanaf maandag 26 juni 8 bomen langs de Laan der Verenigde Naties. Het gaat om het deel van de weg tussen de afrit A16 (bij het tankstation) en de binnenstad. De aannemer verwijdert de gemarkeerde bomen, zie afbeelding. Dit zijn de laatste 8 bomen die we, vanuit het definitieve ontwerp van 2019, verwijderen voor het opknappen van de Laan der Verenigde Naties.

Waarom moeten de bomen weg?

“Waarom verwijderen jullie bomen aan de Laan der Verenigde Naties? Kan dat nou niet anders?”, vragen veel inwoners zich af. Daaruit blijkt dat veel mensen bomen een warm hart toedragen en daar is de gemeente erg blij mee. Bomen dragen bij aan een prettige leefomgeving! 

Het besluit om een boom te verwijderen nemen we niet zomaar. We hebben goed naar het ontwerp gekeken of er bomen kunnen blijven staan. We hebben bij het voorterrein van de P&R Weeskinderendijk het ontwerp kunnen veranderen. Op deze plek kunnen 3 bomen, die eigenlijk ook op de lijst stonden om te verwijderen, behouden blijven.  

Naar de 8 bomen die we nu verwijderen is nog verder onderzoek gedaan. We hebben bijvoorbeeld proefsleuven gegraven naast het spoor. Zodat we weten waar de wortels van de bomen onder de grond zitten. Daarom verwijderen we ze nu pas.

Wat voor werkzaamheden vinden er plaats aan de Laan der Verenigde Naties?

De autoweg, het fietspad en het voetpad maken we verkeersveiliger voor alle verkeersdeelnemers. Dat betekent dat we de indeling van de rijwegen en fiets- en voetpaden wijzigen. Er komen betere en bredere oversteekpunten voor fietser en voetgangers.    

Waarom moeten die bomen daarvoor wijken?

Om deze veranderingen te realiseren verschuiven we de weg en sommige fietspaden. De bomen staan dan in de weg. Omdat ze bijvoorbeeld half op de nieuwe rijweg of in het fietspad staan. Ook voor de uitvoering van de werkzaamheden is graafwerk noodzakelijk om asfalt en bestrating weg te halen. En om nieuw aan te brengen. Het is niet mogelijk om buiten de kwetsbare wortelzone van de boom te blijven. De wortels worden dan te ver afgegraven en verstoord, wat de stabiliteit en levensverwachting van de boom verandert. Het risico is te groot om te kijken of de boom het overleeft. Dit kan voor onveilige situaties zorgen.

Wanneer verwijdert de aannemer de bomen?

Op maandag 26 juni start de aannemer met het verwijderen van de bomen. De populier, esdoorn en twee kastanjebomen bij de kruising Weeskinderendijk Beneden met de Laan der Verenigde Naties (fietspad bij Q-Buzz) en de vier populieren bij het kruispunt met de Handelskade gaan weg.   

Komen er bomen terug op deze plek?

Langs de Laan der Verenigde Naties komen zo’n 150 nieuwe bomen terug, ruim 5 keer meer dan we verwijderen. Het hele gebied wordt heringericht volgens het beplantingsplan van een landschapsarchitect. Zo hebben we al veel nieuwe bomen en andere planten geplant rondom het tankstation.

Nadat de huidige werkzaamheden klaar zijn komt er aan beide kanten van de weg een bomenrij. Ter hoogte van de Dokweg kun je de rivier beter zien. Hier komt het rivierpark met bomen en planten. Er is goed gekeken of de bomen en planten de biodiversiteit helpen.