Miljoenen vanuit het Rijk voor woningbouw Spoorzone

Dordrecht ontvangt 29 miljoen voor het toekomstige Maasterras en de gebiedsontwikkeling rondom het toekomstige station Leerpark-Gezondheidspark. Voor het Maasterras gebruikt de gemeente het geld om geluidswerende maatregelen te nemen langs de A16. Deze maatregelen zijn nodig om woningen te kunnen bouwen op het Maasterras.

Maasterras

Daarnaast krijgt de gemeente geld voor een mooie, aantrekkelijke en vooral groene buitenruimte op het Maasterras. Het Maasterras wordt daarom een autoluwe wijk. Mobiliteit en bereikbaarheid zijn erg belangrijk.

De gemeente werkt aan oplossingen op maat. Goede wandel- en fietspaden, openbaar vervoer dichtbij huis, deelvervoer en auto’s parkeren in parkeergarages aan de rand van de wijk. Eén van de oplossingen is een busbaan op het Maasterras die de gemeente deels financiert vanuit de rijksbijdrage.

Deze rijksbijdrage is een mooi succes van de Verstedelijkingsalliantie, waarin gemeenten langs de spoorlijn van Leiden tot Dordrecht samenwerken om onze regio verder te versterken.

Gebiedsontwikkeling Leerpark

In de toekomst komt er een nieuw station bij het Leerpark. Dit station verbindt het Leerpark, Gezondheidspark en de Dordwijkzone met elkaar. Om deze deelgebieden en het station goed bereikbaar te maken zijn verschillende maatregelen nodig. Zoals bijvoorbeeld een mobiliteitshub voor OV, aanpassingen van infrastructuur, deelvervoer en parkeren. Ook hiervoor ontvangt de gemeente de rijksbijdrage.

Wethouder Maarten Burggraaf (stadsontwikkeling): "We zijn verheugd met deze bijdrage vanuit het Rijk. Een mooie stap om in Dordrecht te bouwen aan de toekomst in meerdere ontwikkelgebieden. We willen hier voor de stad duizenden nieuwe woningen realiseren in een omgeving die groen, bereikbaar en leefbaar is. Dat is kostbaar, dus deze financiële ondersteuning is hard nodig."

Wethouder Rik van der Linden (mobiliteit) over de bijdrage van het Rijk: “Woningbouw binnen een dichtbebouwde omgeving brengt veel uitdagingen met zich mee. Er zijn in de infrastructuur veel ingrepen nodig. Zeker op het gebied van bereikbaarheid en mobiliteit. Met dit geld kunnen we een start maken met onze ambitie voor een bereikbaar en toegankelijk Dordrecht. Maar we zijn er nog niet. Een noodzakelijke vervolgstap door het Rijk, het opheffen van het rangeerterrein bij Weeskinderendijk, is van belang. Dit  is een cruciale stap en randvoorwaarde om snel met de woningbouw op het Maasterras te kunnen beginnen."