Invoering Ja/Ja-sticker vanaf 1 juli

Vanaf 1 juli gaat Dordrecht over op een nieuw systeem van brievenbusstickers. Met de invoering van het nieuwe systeem wordt reclamedrukwerk alleen nog verspreid als op een brievenbus een Ja/Ja sticker is geplakt. Veel folders belanden ongelezen bij het oud papier. Op deze manier wil de gemeente papierverspilling tegengaan.

Op 31 mei 2022 heeft de gemeenteraad besloten om de Ja/Ja-sticker in te voeren per 1 juli 2023. Het nieuwe besluit heeft geen invloed op de verspreiding van huis-aan-huis bladen met een nieuwsvoorziening. Alleen bij adressen met een Nee/Nee-sticker worden deze niet bezorgd.

Regels

De regels zijn als volgt. Heeft u geen sticker op uw brievenbus? Dan ontvangt u geen reclame zonder adres en wel huis-aan-huis bladen. Met de nieuwe Ja/Ja sticker ontvangt u wel reclame zonder naam en adres en huis-aan- huis bladen. Met de Nee/Nee sticker ontvangt u geen reclame zonder naam en adres en geen huis-aan-huis bladen.

Papierbesparing

De invoering van een Ja/Ja sticker is een effectief middel om de hoeveelheid papier afval te verminderen. Ongeadresseerd reclamedrukwerk bedraagt volgens Milieu Centraal tot 25 á 35 kilo per adres per jaar. Elke ongevraagde folder zorgt voor verspilling van papier, inkt en energie voor productie en vervoer én voor onnodig papier afval. In andere gemeentes heeft het nieuwe systeem geleid tot minder afval. In Amsterdam, waar de sticker in 2018 is ingevoerd, zorgt de Ja/Ja-sticker voor 10% minder papierafval.

Er is zowel een Ja-sticker als een Ja/Ja-sticker in omloop. De Ja-sticker wordt vanuit de reclamebranche verspreid. De Ja/Ja-sticker is vanuit de gemeente beschikbaar gesteld en vanaf vandaag op te halen bij de balie op het stadskantoor. Beide stickers zijn geldig.

U kunt ook online de stickers regelen