Monitor Verkeersveiligheid april - juni 2023

De gemeente krijgt vaak het signaal dat bewoners verkeersoverlast als grote bron van ergernis ervaren. Te hard rijden en agressief rijgedrag zorgen voor onveiligheid in het verkeer. Daarom is de gemeente met ingang van 2023 gestart met extra controles. De uitkomsten van deze verkeerscontroles communiceren we per 3 maanden. Dit is het 2e overzicht.

De afgelopen 3 maanden heeft de politie 18 geplande verkeerscontroles uitgevoerd in Dordrecht. Dit zijn extra verkeerscontroles naast de controles die zij dagelijks uitvoeren.

Snelheidsovertredingen

Van april tot en met juni zijn 12 boetes uitgedeeld aan automobilisten die te hard reden. Dit aantal staat los van de vaste flitspalen die de gemeente heeft geplaatst. De bestuurders reden tussen de 10 en 29 kilometer per uur sneller dan was toegestaan.

Bellen in het verkeer

Het aantal boetes dat werd uitgeschreven aan mensen die een telefoon vasthielden in het verkeer is erg hoog. Er zijn 383 boetes uitgedeeld aan fietsers en bestuurders van motorvoertuigen. De hoogte van een boete is 380 euro voor bestuurders van motorvoertuigen en 140 euro voor fietsers.

Door rood rijden

In Dordrecht kregen tijdens de controles 63 bestuurders een boete die door een rood verkeerslicht reden. Dit leverden hen een boete van 280 euro op.

De manier waarop mensen zich gedragen heeft grote invloed op de veiligheidsbeleving op straat. De politie en de boa's zetten zich in. Samen met bewoners houden zij de wijken in onze stad prettig en leefbaar.