Komst van AZC op Distripark

Het nieuwe Asielzoekerscentrum (AZC) in Dordrecht biedt plaats aan maximaal 580 plekken. Dit is nu afgesproken door de gemeente Dordrecht met het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA). Dordrecht wil bijdragen aan een veilige en menselijke opvang in Nederland. Het COA is en blijft verantwoordelijk voor de opvang van asielzoekers in Nederland.

Gemeente Dordrecht vestigt het AZC aan de Burgemeester Van der Dussenstraat op bedrijventerrein Distripark. Dat gebeurt voor een periode van maximaal 10 jaar. Wethouder Chris van Benschop en burgemeester Wouter Kolff informeerden op 6 juli bewoners en ondernemers tijdens een bijeenkomst over de situatie. Ook beantwoorden ze verschillende vragen.

Aandachtspunten

De afgelopen maanden werkte de gemeente aan afspraken over de komst van een AZC in Dordrecht. Daarbij zijn de aandachtspunten van bewoners en bedrijven in brieven en in gesprekken met de begeleidingscommissie zoveel mogelijk meegenomen.

Extra maatregelen

Voor de veiligheid voert de gemeente een aantal maatregelen uit. Zo komen er voetpaden langs een paar wegen op Distripark en Dordtse Kil III. Ook neemt de gemeente maatregelen om de tunnel van de Wieldrechtsezeedijk onder de A16 zo veilig mogelijk te maken. Daarnaast zijn er door de gemeente met het COA afspraken gemaakt over zaken als dagbesteding, begeleiding, onderwijs voor de asielzoekers. En ook de bereikbaarheid van het asielzoekerscentrum. Denk hierbij aan een mogelijke verbinding met het openbaar vervoer of vervoer naar specifieke plekken in de stad.

Start bouw

De gemeente en het COA verwachten kort na de zomer de bestuursovereenkomst te tekenen. Na de zomer dient het COA een aanvraag in voor een omgevingsvergunning. Met de vergunning en de bestuursovereenkomst kan de bouw van het AZC starten. Het streven is om het AZC in het 2e kwartaal van 2024 in gebruik te nemen.