Gemeente spreekt deelnemers illegale straatraces persoonlijk aan

In 2 Dordtse industriegebieden en havengebieden worden vaak scooterraces, motorraces en autoraces op de openbare weg georganiseerd. Deze illegale races veroorzaken onveilige situaties in het verkeer, ongelukken en geluidoverlast. Bij races met veel deelnemers en publiek is ook de kans aanwezig dat onderlinge spanning ontstaat. De grootte van de groep wisselt van 15 tot wel 150 personen.

Ondanks verschillende maatregelen lukt het niet de races te verminderen. De gemeente zet nu in op het persoonlijk aanspreken. En beboeten van personen waarvan hun voertuig is geregistreerd bij een race. In de waarschuwingsbrief spreekt burgemeester Kolff hen rechtstreeks aan op hun gedrag. Ook legt hij uit wat de verdergaande gevolgen zijn als zij opnieuw betrapt worden bij een zo'n bijeenkomst.

Locaties

De industriegebieden West en De Staart zijn populaire locaties om te racen met scooter, brommer of auto. Die races zijn er 's middag, 's avond en in 's nachts. Als iemand deelneemt aan een race of meeting dan zal de politie hier streng tegen optreden. Er kunnen hierbij ook bekeuringen worden geschreven, met boetebedragen die flink kunnen oplopen. Ook kan de deelname aan deze straatraces of meetings leiden tot bestuurlijke maatregelen.

Meldingen

Van 2019 tot nu zijn al  68 meldingen geregistreerd. Dit aantal loopt nog steeds op. Politie krijgt meldingen uit de omgeving en soms van geluidoverlast uit omliggende gemeenten. Zoals Zwijndrecht, Sliedrecht en 's Gravendeel. Melders zijn bewoners, maar ook werknemers uit een van de industriegebieden.

Directere aanpak

De organisatie van deze bijeenkomsten gebeurt vaak online en veelal kort van tevoren. De politie doet mee in het online gesprek om zo de organisatoren te ontmoedigen. Daarnaast onderzoekt politie ter plaatse of de race doorgaat. In sommige gevallen plaatst zij een waarschuwingsbord en camera's, zoals eerder gebeurde aan de Van Leeuwenhoekweg. Ondanks de online bemoeienis en het optreden bij daadwerkelijke races wordt het aantal bijeenkomsten niet minder. Een meer structurele en stevigere aanpak is dus nodig. De gemeente hoopt met deze directe aanpak het aantal races te verminderen.