Meer én versneld investeren in energiebesparing, warmtenet en groene energie

In 2030 wil de gemeente Dordrecht 30% meer energie besparen dan in 2020. Daarnaast wil ze 20.000 aansluitingen op het warmtenet. En meer duurzame energiebronnen om elektriciteit te leveren aan gezinnen en bedrijven. De komende jaren gaat de gemeente versneld verder met stevig investeren in energiebesparing, het warmtenet en groene energie.

Vooral energiesparing krijgt een boost. Zo blijven de Energiehulpen kwetsbare mensen helpen om de energierekening te verlagen met tips en besparende materialen. De campagne Slim Energie Besparen biedt inwoners tips om energiezuinig te leven. Er komen weer collectieve inkoopacties voor isolatie, zonnepanelen en HR++ glas. En leningen voor particuliere eigenaren om hun woning te verduurzamen. Woningen met een EFG label horen in 2030 in het verleden. Voor de basisscholen is er een theatervoorstelling om kinderen kennis te laten maken met energiebesparing. De gemeente gaat haar eigen gebouwen verduurzamen en maatschappelijk verantwoord inkopen bij opdrachten.

Versnelling

Gemeente, woningcorporaties, VVE's en particulieren gaan werken aan een versnelling van de aansluitingen op het warmtenet. Als eerste in de wijk Crabbehof. Het Zonoffensief Dordrecht gaat zoveel mogelijk zonnepanelen plaatsen op daken van huizen en bedrijven.

Klimaatneutraal 2040

Samen met inwoners, maatschappelijke partners, bedrijven en ondernemers gaat de gemeente toewerken naar een Klimaatneutraal Dordrecht in 2040. Het college vraagt de gemeenteraad de gereserveerde 2,7 miljoen euro voor het Programma Energietransitie vrij te geven.

Energielasten verlagen

Gemeente Dordrecht wil de energielasten van de inwoners en ondernemers verlagen. En een steentje bijdragen aan een beter klimaat. De gemeente heeft iedereen nodig om samen te werken aan een duurzame toekomst. Niet alleen voor ons maar ook voor de generaties na ons.