Kinderen aan de slag met elektronisch afval tijdens E-waste Race

De gemeente Dordrecht en de gemeente Papendrecht organiseren samen de E-waste Race Drechtsteden. Van 4 september tot en met 28 september gaan scholen de strijd aan met elektronisch afval. Het leerzame project combineert de bewustwording over circulariteit met een inzamelactie. Op deze manier leren kinderen en hun omgeving dat het inzamelen van elektronisch afval leuk, leerzaam en gemakkelijk is.

10 basisscholen uit de gemeenten Papendrecht en Dordrecht gaan 4 weken lang de strijd aan met oude en kapotte elektronische apparaten (ook wel e-waste genoemd).

Leren over e-waste

Tijdens de E-waste Race leren kinderen op een leerzame en interactieve manier over  verschillende onderwerpen. Zoals consuminderen, grondstoffenschaarste, hergebruik en recyclen. Na een les gegeven door experts zijn de scholieren klaar om hun steentje bij te dragen. Dit door in de hierop volgende weken zoveel mogelijke oude en kapotte elektronische apparaten in te zamelen. En daarna te laten repareren bij een Repair Cafe. Of gratis een tweede leven te geven via Marktplaats.

Buurtbewoners kunnen hun elektronisch afval aanbieden op www.ewasterace.nl. Leerlingen komen de spullen dan aan huis ophalen. Hierbij mogen geen losse batterijen of accu’s ingeleverd worden. Kunnen de batterijen uit de apparaten gehaald worden? Haal deze dan voor het inleveren uit de apparaten.

Een betere wereld, begint op zolder

Er valt nog een wereld te winnen over e-waste inzameling. De helft van het Nederlandse e-waste wordt niet ingezameld. De oude laptops of kapotte keukenmachines belanden vaak op zolder of in een gangkast. Dat is jammer want er zitten herbruikbare materialen in ons e-waste die een tweede leven verdienen. Van sommige apparaten kan maar liefst 95% van de onderdelen hergebruikt worden. Daarom is het zo belangrijk dat kinderen en hun omgeving bewust worden over het voordeel van recycling en hergebruik van e-waste.

De race

De E-waste Race Drechtsteden vindt plaats van 4 september tot en met 28 september. De race is een idee in samenwerking met de gemeenten Papendrecht en Dordrecht. Zij zorgen ervoor dat het ingezamelde e-waste bij recyclers terechtkomt.