Trouwen en registratie partnerschap
In de Stadswinkel werken wij alleen op afspraak.
Trouwt u in Dordrecht of wilt u zich in Dordrecht als partners registreren? Geef dit dan maximaal 1 jaar tot uiterlijk 2 weken van tevoren aan ons door. U geeft alle gegevens van uzelf, uw partner en uw getuigen door. Wij helpen u graag om er een onvergetelijke dag van te maken. Als u in een andere gemeente wilt trouwen of partnerschap wilt registreren, regelt u dat in die gemeente.
- u vult het formulier voorgenomen huwelijk of registratie partnerschap (pdf, 105 kB) in en stuurt dat per post op naar Gemeente Dordrecht, Afdeling Stadswinkel, Postbus 8, 3300 AA Dordrecht
- voldoet u niet aan de voorwaarden? Of wilt u gratis trouwen of een gratis registratie partnerschap? Maak een afspraak voor informatie aan de balie. Uw trouwdatum reserveert u tijdens deze afspraak met de medewerker aan de balie
Zij zullen uw afspraak vast zetten in de trouwagenda. - weet u al op waar en op welke datum u graag trouwt of uw partnerschap registreert? Vul het formulier Locatie en datum trouwen of registratie partnerschap volledig in. U hoort binnen 5 werkdagen van ons of uw aanvraag akkoord is
U voldoet beiden aan de volgende voorwaarden:
- u bent 18 jaar of ouder
- u bent geboren in Nederland
- u woont vanaf 18-jarige leeftijd in Nederland
- u bent burger van de Europese Unie.
- bent u geboren in het buitenland en/of getrouwd geweest in het buitenland? Dan hebben wij extra informatie van u nodig. Vraag via het contactformulier of wij u bellen. Meer informatie over de documenten die u nodig heeft vindt u op de website Rijksoverheid of verderop deze pagina
- staat u onder curatele? U heeft vooraf toestemming nodig van uw curator of rechtbank
Afhankelijk van dag en locatie betaalt u kosten die u leest in het Kostenoverzicht trouwen of registratie partnerschap. U leest daar ook informatie over de gratis tijden en wel/geen toespraak. Voor de betaling maakt u een Afspraak betalen huwelijk / registratie partnerschap en u betaalt u met pin. Alleen als pinnen echt niet mogelijk is, accepteren wij ook gepast contant geld.
- bij uw huwelijk of registratie partnerschap moeten minimaal 2 en mogen maximaal 4 getuigen aanwezig zijn
- getuigen zijn minstens 18 jaar en geestelijk bekwaam
Bij trouwen of registratie partnerschap verandert uw eigen achternaam niet. U kunt wel kiezen met welke naam wij u aanschrijven of aanspreken. U vult hiervoor bij de melding voorgenomen huwelijk of registratie partnerschap een formulier in. Lees meer hierover op de pagina Gebruik achternaam
U kunt in de Kennedyzaal in totaal 56 gasten ontvangen en in de Jachtkamer 18 gasten (inclusief (bruids)paar).
Officiële trouwlocaties:
- het Stadhuis (Stadhuisplein 1, 3311 CR Dordrecht): van maandag tot en met zondag, bekijk de trouwzalen in het Stadhuis
- het Stadskantoor (Spuiboulevard 300 in Dordrecht). Hiervoor maakt u een afspraak aan de balie in de Stadswinkel. Voor kosteloos trouwen of de registratie van het partnerschap geldt een wachttijd. Houd u rekening met een wachttijd tot ongeveer 6 maanden.
U mag in Dordrecht naast de officiële locaties ook trouwen op een locatie naar keuze. U vraagt de trouwlocatie uiterlijk 3 maanden van tevoren aan bij de gemeente. U gebruikt hiervoor het formulier verzoek keuze locatie (pdf, 83 kB). Voor trouwen op locatie naar keuze betaalt u kosten die u leest in het Kostenoverzicht trouwen.
De trouwambtenaren stellen zichzelf voor. Als u een voorkeur heeft voor een trouwambtenaar, mag u die bij de melding voorgenomen huwelijk opgeven. Wij houden natuurlijk zo veel mogelijk rekening met uw voorkeur.
De trouwambtenaar neemt minimaal 1 week voor de huwelijksvoltrekking contact op met het paar.
Als u een trouwambtenaar uit een andere gemeente wilt, benoemen wij deze voor 1 dag. U vult hiervoor het formulier Verzoek aanwijzen babs (pdf 76 kB) in en stuur de gevraagde stukken mee:
- het benoemingsbesluit;
- het beëdigingsbesluit van de rechtbank;
- een geldig identiteitsbewijs van deze ambtenaar.
Het formulier en de gevraagde stukken stuurt u naar:
Gemeente Dordrecht
Afdeling Stadswinkel
Postbus 8
3300 AA Dordrecht
De ambtenaar voor 1 dag krijgt voor haar/zijn taak geen geen vergoeding.
Informatie over documenten bij melding voorgenomen huwelijk of registratie partnerschap. Via onderstaande vragen ziet u welke documenten u nodig heeft.
- geldig identiteitsbewijs: u heeft beiden een geldig identiteitsbewijs nodig
- bent u in het buitenland geboren? Informeer bij de gemeente wat u nodig heeft. Het kan dat u een geboorteakte met een apostille of legalisatie nodig heeft
- woont u in het buitenland? Informeer bij de gemeente wat u nodig heeft bijvoorbeeld over een bewijs van uw burgerlijke staat
- heeft u op huwbare leeftijd in het buitenland gewoond? Informeer bij de gemeente wat u nodig heeft bijvoorbeeld over een bewijs van uw burgerlijke staat
- is uw vorige huwelijk in het buitenland ontbonden? Informeer bij de gemeente wat u moet overleggen aan buitenlandse documenten. En of deze een legalisatie of apostille nodig hebben
- wilt u in het buitenland trouwen? Dan kan het zijn dat u een verklaring (bewijs) van huwelijksbevoegdheid nodig heeft
Lees de pagina Voor, tijdens en na de ceremonie.
U mag uw registratie partnerschap in elke gemeente in Nederland laten omzetten in een huwelijk. U betaalt hiervoor de kosten die gelden voor het tijdstip en/of locatie van de gemeente die u kiest.
- lees meer informatie over trouwen, samenlevingscontract en geregistreerd partnerschap
- woont u beiden buiten Nederland, maar wilt u in Nederland trouwen? Dan meldt u dit bij de gemeente Den Haag. Dat kan alleen als minstens 1 van u de Nederlandse nationaliteit heeft
- wilt u in Nederland trouwen of een registratie partnerschap aangaan met een buitenlandse partner? Meer informatie leest u op de website van de Rijksoverheid
- u trouwt automatisch in beperkte gemeenschap van goederen. Meer informatie daarover leest u op Rijksoverheid.nl
- website Rijksoverheid over trouwen, geregistreerd partnerschap en samenwonen
- pagina Echtscheiding
Staat het antwoord op uw vraag er net bij? Vul dan het contactformulier in en u krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.