Trouwen en registratie partnerschap

Wilt u in Dordrecht trouwen of een registratie partnerschap aangaan? Dan kunt u daarvoor een (trouw)datum vastleggen. Op 1 januari opent de agenda voor het hele volgende jaar. U geeft maximaal 1 jaar tot uiterlijk 2 weken voor uw gereserveerde datum uw melding daarvan aan ons door. U geeft alle gegevens van uzelf, uw partner en uw getuigen door. Wij helpen u graag om er een onvergetelijke dag van te maken.

Vrijdag 14 februari 2025 is het Valentijnsdag

U kunt op deze speciale dag van de liefde een afspraak maken tussen 13.00 uur en 16.00 uur om

  • uw voorgenomen huwelijk of partnerschap aan te melden

  • of informatie over huwelijk of partnerschap in te winnen

Als u in een andere gemeente wilt trouwen of partnerschap wilt registreren, regelt u dat in die gemeente. Heeft u om te trouwen of uw registratie partnerschap documenten uit het buitenland nodig? Maak dan een afspraak voor de juiste informatie.

Kosten en betalen

Afhankelijk van dag en locatie betaalt u kosten die u leest in het Kostenoverzicht trouwen of registratie partnerschap. U leest daar ook informatie over de gratis tijden en wel/geen toespraak. De tijdstippen om gratis te trouwen zijn minstens de komende 8 maanden bezet.

Voor de pin-betaling maakt u een Afspraak betalen huwelijk / registratie partnerschap. U kunt dan alleen betalen en geen andere zaken regelen. 

Voorwaarden voor huwelijk of registratie partnerschap

U voldoet beiden aan de volgende voorwaarden:

  • u bent 18 jaar of ouder
  • u bent geboren in Nederland
  • u woont vanaf 18-jarige leeftijd in Nederland
  • u bent burger van de Europese Unie.
  • bent u geboren in het buitenland en/of getrouwd geweest in het buitenland? Dan hebben wij extra informatie van u nodig. Vraag via het contactformulier of wij u bellen. Meer informatie over de documenten die u nodig heeft vindt u op de website Rijksoverheid  of verderop deze pagina
  • staat u onder curatele? U heeft vooraf toestemming nodig van uw curator of rechtbank
Getuigen
  • bij uw huwelijk of registratie partnerschap moeten minimaal 2 en mogen maximaal 4 getuigen aanwezig zijn
  • getuigen zijn minstens 18 jaar en geestelijk bekwaam
Naam na trouwen

Bij trouwen of registratie partnerschap verandert uw eigen achternaam niet. U kunt wel kiezen met welke naam wij u aanschrijven of aanspreken. U vult hiervoor bij de melding voorgenomen huwelijk of registratie partnerschap een formulier in. Lees meer hierover op de pagina Gebruik achternaam

Trouwlocaties

U kunt in de Kennedyzaal in totaal 56 gasten ontvangen en in de Jachtkamer 18 gasten (inclusief (bruids)paar).

Officiële trouwlocaties:

  • het Stadhuis (Stadhuisplein 1, 3311 CR Dordrecht): van maandag tot en met zondag, bekijk de trouwzalen in het Stadhuis 
  • het Stadskantoor (Spuiboulevard 300 in Dordrecht). Hiervoor maakt u een afspraak aan de balie in de Stadswinkel. Voor kosteloos trouwen of de registratie van het partnerschap geldt een wachttijd. Houd u rekening met een wachttijd tot ongeveer 6 maanden.

U mag in Dordrecht naast de officiële locaties ook trouwen op een locatie naar keuze. U vraagt de trouwlocatie uiterlijk 3 maanden van tevoren aan bij de gemeente. U gebruikt hiervoor het formulier verzoek keuze locatie (pdf, 83 kB). Voor trouwen op locatie naar keuze betaalt u kosten die u leest in het Kostenoverzicht trouwen.

Informatie over de ceremonie
Trouwambtenaar

De trouwambtenaren stellen zichzelf voor. Als u een voorkeur heeft voor een trouwambtenaar, mag u die bij de melding voorgenomen huwelijk opgeven. Wij houden natuurlijk zo veel mogelijk rekening met uw voorkeur.

De trouwambtenaar neemt minimaal 1 week voor de huwelijksvoltrekking contact op met het paar.

Als u een trouwambtenaar uit een andere gemeente wilt, benoemen wij deze voor 1 dag. U vult hiervoor het formulier Verzoek aanwijzen babs (pdf 76 kB) in en stuur de gevraagde stukken mee: 

  • het benoemingsbesluit;
  • het beëdigingsbesluit van de rechtbank;
  • een geldig identiteitsbewijs van deze ambtenaar.

Het formulier en de gevraagde stukken stuurt u naar:

Gemeente Dordrecht
Afdeling Stadswinkel
Postbus 8
3300 AA Dordrecht

De ambtenaar voor 1 dag krijgt voor haar/zijn taak geen geen vergoeding.

Informatie benodigde documenten 

Informatie over documenten bij melding voorgenomen huwelijk of registratie partnerschap. Via onderstaande vragen ziet u welke documenten u nodig heeft.

  • geldig identiteitsbewijs: u heeft beiden een geldig identiteitsbewijs nodig
  • bent u in het buitenland geboren? Informeer bij de gemeente wat u nodig heeft. Het kan dat u een geboorteakte met een apostille of legalisatie nodig heeft
  • woont u in het buitenland? Informeer bij de gemeente wat u nodig heeft bijvoorbeeld over een bewijs van uw burgerlijke staat
  • heeft u op huwbare leeftijd in het buitenland gewoond? Informeer bij de gemeente wat u nodig heeft bijvoorbeeld over een bewijs van uw burgerlijke staat
  • is uw vorige huwelijk in het buitenland ontbonden? Informeer bij de gemeente wat u moet overleggen aan buitenlandse documenten. En of deze een legalisatie of apostille nodig hebben
  • wilt u in het buitenland trouwen? Dan kan het zijn dat u een verklaring (bewijs) van huwelijksbevoegdheid nodig heeft
Registratie partnerschap omzetten naar huwelijk
  • U mag uw registratie partnerschap in elke gemeente in Nederland laten omzetten in een huwelijk
  • U kiest een trouwzaal of andere locatie
  • Bij de afspraak neemt u mee uw identiteitsbewijs 
  • U betaalt hiervoor de kosten die gelden voor het tijdstip en/of locatie van de gemeente die u kiest
  • Omzetting van partnerschapsregistratie naar huwelijk is altijd zonder getuigen
  • U hoeft ook geen melding voorgenomen huwelijk (ondertrouw) te tekenen

U maakt een afspraak Informatie trouwen en geeft aan dat het om het reserveren van een datum voor omzetting gaat. U kunt gelijk betalen 

of 

u vult het optieformulier in met 2 voorkeur data. Bij het veld 'opmerkingen' meldt u dat het om een omzetting gaat. 

Meer informatie

Staat het antwoord op uw vraag er net bij? Vul dan het contactformulier in en u krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.