Trouwen en registratie partnerschap

Wilt u in Dordrecht trouwen of een registratie partnerschap aangaan? Dan kunt u daarvoor een (trouw)datum vastleggen. Op 1 januari opent de agenda voor het hele volgende jaar. U geeft maximaal 1 jaar tot uiterlijk 2 weken voor uw gereserveerde datum uw melding daarvan aan ons door. U geeft alle gegevens van uzelf, uw partner en uw getuigen door. Wij helpen u graag om er een onvergetelijke dag van te maken.

  • u vult het formulier voorgenomen huwelijk of registratie partnerschap (pdf, 105 kB) in en stuurt dat per post op naar Gemeente Dordrecht, Afdeling Stadswinkel, Postbus 8, 3300 AA Dordrecht
     
  • weet u al op waar en op welke datum u graag trouwt of uw partnerschap registreert? Vul het formulier Locatie en datum trouwen of registratie partnerschap volledig in. U hoort binnen 5 werkdagen van ons of uw aanvraag akkoord is
     
  • voldoet u niet aan de voorwaarden? Of wilt u gratis trouwen of een gratis registratie partnerschap? Maak een afspraak voor informatie aan de balie. Uw trouwdatum reserveert u tijdens deze afspraak met de medewerker aan de balie. Zij zetten uw afspraak vast in de trouwagenda
     
  • Heeft u om te trouwen of uw registratie partnerschap documenten uit het buitenland nodig? Maak dan een afspraak voor de juiste informatie
     
  • Als u in een andere gemeente wilt trouwen of partnerschap wilt registreren, regelt u dat in die gemeente

Vrijdag 14 februari 2025 is het Valentijnsdag

U kunt op deze speciale dag van de liefde een afspraak maken tussen 13.00 uur en 16.00 uur om

  • uw voorgenomen huwelijk of partnerschap aan te melden
  • of informatie over huwelijk of partnerschap in te winnen
Kosten en betalen

Afhankelijk van dag en locatie betaalt u kosten die u leest in het Kostenoverzicht trouwen of registratie partnerschap. U leest daar ook informatie over de gratis tijden en wel/geen toespraak. 

Voor de pin-betaling maakt u een Afspraak betalen huwelijk / registratie partnerschap. U kunt dan alleen betalen en geen andere zaken regelen. 

Voorwaarden voor huwelijk of registratie partnerschap

U voldoet beiden aan de volgende voorwaarden:

  • u bent 18 jaar of ouder
  • u bent geboren in Nederland
  • u woont vanaf 18-jarige leeftijd in Nederland
  • u bent burger van de Europese Unie.
  • bent u geboren in het buitenland en/of getrouwd geweest in het buitenland? Dan hebben wij extra informatie van u nodig. Vraag via het contactformulier of wij u bellen. Meer informatie over de documenten die u nodig heeft vindt u op de website Rijksoverheid  of verderop deze pagina
  • staat u onder curatele? U heeft vooraf toestemming nodig van uw curator of rechtbank
Getuigen
  • bij uw huwelijk of registratie partnerschap moeten minimaal 2 en mogen maximaal 4 getuigen aanwezig zijn
  • getuigen zijn minstens 18 jaar en geestelijk bekwaam
  • u zorgt zelf voor getuigen
Naam na trouwen

Bij trouwen of registratie partnerschap verandert uw eigen achternaam niet. U kunt wel kiezen met welke naam wij u aanschrijven of aanspreken. U vult hiervoor bij de melding voorgenomen huwelijk of registratie partnerschap een formulier in. Lees meer hierover op de pagina Gebruik achternaam

Trouwlocaties

U kunt in de Kennedyzaal in totaal 56 gasten ontvangen en in de Jachtkamer 18 gasten (inclusief (bruids)paar).

Officiële trouwlocaties:

  • het Stadhuis (Stadhuisplein 1, 3311 CR Dordrecht): van maandag tot en met zondag, bekijk de trouwzalen in het Stadhuis 
  • het Stadskantoor (Spuiboulevard 300 in Dordrecht). Hiervoor maakt u een afspraak aan de balie in de Stadswinkel. Voor kosteloos trouwen of de registratie van het partnerschap geldt een wachttijd. Houd u rekening met een wachttijd van ongeveer 6 tot 9 maanden.

U mag in Dordrecht naast de officiële locaties ook trouwen op een locatie naar keuze. U vraagt de trouwlocatie uiterlijk 3 maanden van tevoren aan bij de gemeente. U gebruikt hiervoor het formulier verzoek keuze locatie (pdf, 83 kB). Voor trouwen op locatie naar keuze betaalt u kosten die u leest in het Kostenoverzicht trouwen.

Informatie over de ceremonie
Trouwambtenaar

Voor trouwambtenaar gebruiken we ook het woord 'Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand' of de afkorting BABS.

De trouwambtenaren stellen zichzelf voor. Als u een voorkeur heeft voor een trouwambtenaar, mag u die bij de melding voorgenomen huwelijk opgeven. U mag ook later dan de afspraak 'ondertrouw' de voorkeur voor een BABS aangeven. Dit kan via een e-mail. Wij houden natuurlijk zo veel mogelijk rekening met uw voorkeur.

De trouwambtenaar neemt minimaal 1 week voor de huwelijksvoltrekking contact op met het paar. Een BABS hoort ongeveer 3 weken van te voren dat hij/zij een huwelijk voltrekt.

Als u een trouwambtenaar uit een andere gemeente wilt, benoemen wij deze voor 1 dag. U vult hiervoor het formulier Verzoek aanwijzen babs (pdf 76 kB) in en stuur de gevraagde stukken mee: 

  • het benoemingsbesluit;
  • het beëdigingsbesluit van de rechtbank;
  • een geldig identiteitsbewijs van deze ambtenaar.

Het formulier en de gevraagde stukken stuurt u naar:

Gemeente Dordrecht
Afdeling Stadswinkel
Postbus 8
3300 AA Dordrecht

De ambtenaar voor 1 dag krijgt voor haar/zijn taak geen geen vergoeding.

We kunnen niet een niet beëdigd familielid of vriend benoemen als BABS voor 1 dag.

Informatie over benodigde documenten 

Via onderstaande vragen ziet u welke documenten u nodig heeft voor de melding voorgenomen huwelijk of registratie partnerschap.

  • geldig identiteitsbewijs? U heeft beiden een geldig identiteitsbewijs nodig
  • bent u in het buitenland geboren? Informeer bij de gemeente wat u nodig heeft. Het kan dat u een geboorteakte met een apostille of legalisatie nodig heeft
  • woont u in het buitenland? Informeer bij de gemeente wat u nodig heeft, bijvoorbeeld een bewijs van uw burgerlijke staat
  • heeft u op huwbare leeftijd in het buitenland gewoond? Informeer bij de gemeente wat u nodig heeft, bijvoorbeeld een bewijs van uw burgerlijke staat
  • is uw vorige huwelijk in het buitenland ontbonden? Informeer bij de gemeente wat u moet overleggen aan buitenlandse documenten. En of deze een legalisatie of apostille nodig hebben
  • wilt u in het buitenland trouwen? Dan kan het zijn dat u een verklaring (bewijs) van huwelijksbevoegdheid nodig heeft

Voor informatie kunt u een afspraak 'informatie huwelijk' maken.

We leggen de trouwdatum vast als alle documenten geregeld zijn. 

Registratie partnerschap omzetten naar huwelijk
  • U mag uw registratie partnerschap in elke gemeente in Nederland laten omzetten in een huwelijk
  • U kiest een trouwzaal of andere locatie
  • Bij de afspraak neemt u mee uw identiteitsbewijs 
  • U betaalt hiervoor de kosten die gelden voor het tijdstip en/of locatie van de gemeente die u kiest
  • Omzetting van partnerschapsregistratie naar huwelijk is altijd zonder getuigen
  • U hoeft ook geen melding voorgenomen huwelijk (ondertrouw) te tekenen

U maakt een afspraak Informatie trouwen en geeft aan dat het om het reserveren van een datum voor omzetting gaat. U kunt gelijk betalen 

of 

u vult het optieformulier in met 2 voorkeur data. Bij het veld 'opmerkingen' meldt u dat het om een omzetting gaat. 

Meer informatie

Staat het antwoord op uw vraag er net bij? Vul dan het contactformulier in en u krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.