Ontwikkeling stationsgebied
Vragen over de plannen
Het park is bijna 75 jaar oud en hard aan vernieuwing toe. Het groen, de bankjes, verlichting en de paden hebben onderhoud nodig. Daarnaast gebruiken steeds meer fietsers en wandelaars het park. Het is nodig om de paden hierop aan te passen. We maken het park veiliger en klaar voor de toekomst.
Het ontwerp blijft voor het grootste deel wat het is. De belangrijkste verandering is het verbreden van de paden van en naar het station. Zowel vanaf de Mauritsweg als de Krispijnseweg. Daarnaast verbinden we het park beter met het Van Baerleplantsoen. Vanuit het park wandel je daar zo naartoe. Daar komt ook de hondenspeelplek. De ingang bij de hoek Krispijnseweg en Mauritsweg verplaatsen we. Er komt water terug, zoals Doornbos dat in 1942 ontwierp. Ter hoogte van de Julianakerk komt een nieuwe brug, zodat het park vanaf die kant wel bereikbaar is voor voetgangers.
De hoofdpaden van de Krispijnseweg en de Mauritsweg naar het station maken we 6 meter breed. Zo kunnen fietsers en voetgangers ze veilig gebruiken. We gaan hierbij uit van het zogenoemde 'shared space' principe. Uit ervaring weten we dat dit prima werkt en dat fietsers en voetgangers goed op elkaar letten.
Het pad tussen de Mauritsweg en het station gaat ook gebruikt worden voor de bevoorrading van de stadsboerderij. Ook kunnen hulpdiensten het pad gebruiken. Dit is nodig, omdat vrachtwagens straks niet via de Markettenweg langs de nieuwe fietsenstalling kunnen rijden. Het is zeker niet de bedoeling dat daar veel auto's en vrachtwagens gaan rijden. Het blijft een wandel- en fietspad.
Er is een wens voor daghoreca in het park. Er zijn hiervoor nu nog geen concrete plannen.
De hondenspeelplek ligt nu vlakbij het voetbalveldje. Voetbal en honden gaan niet altijd lekker samen. Daarom verplaatsen we de hondenspeelplek naar het Van Baerleplantsoen. Samen met de gebruikers zorgen we voor daar voor goede inrichting met uitdagende speeltoestellen voor honden en zitplek voor de bazen/begeleiders.
Zeker. Er blijft ruimte in het park voor kleinschalige evenementen zoals Lepeltje Lepeltje.
De laatste jaren is veel geïnvesteerd in het park om de wateroverlast op te lossen. Er is drainage en zogenoemde 'onderbemaling' aangebracht.
Vragen over de uitvoering
De aanbesteding voor de uitvoering van het werk is eind september afgerond. Dit betekent dat we 31 oktober kunnen starten. In juni 2024 moet dan alles klaar zijn. De aannemer werkt in fases en niet overal tegelijk.
Het park blijft open tijdens het werk. De aannemer werkt is fases. Daardoor zijn paden soms tijdelijk afgesloten.
Ja het station blijft bereikbaar. Houd wel rekening met omleidingen.
Ook de kinderboerderij en speeltuin blijven open en bereikbaar. Ook hier geldt dat er tijdelijk omleidingen zijn.
Vragen over sport en spel
Die blijven staan en het veld wordt verbeterd.
Ze blijven in het park, maar we verplaatsen ze iets naar het zuiden, zodat grote veld vrij is van obstakels.
Vragen over het groen
We kappen bomen om verschillende redenen. Een aantal moeten plaatsmaken voor de bouw van de fietsenstalling en het verbreden van de paden. We kappen ook bomen die in slecht staat zijn.
Om het plan uit te voeren is een kapvergunning aangevraagd voor 117 bomen. In de zomer van 2022 hebben we hier nog eens goed naar gekeken. Mede ook op aandringen van de Bomenridders, de actiegroep Duurzaam Weizigt, bewoners en de politiek is kritisch gekeken naar de te kappen bomen. In totaal kappen we nu 71 bomen.
Een exact aantal is lastig te zeggen. Het is maar net hoe je naar het park kijkt en welke bomen je nog bij het park telt. In het park zelf staan ruim 750 bomen.
Biodiversiteit is een term die steeds vaker gebruikt wordt. Biodiversiteit’ staat voor verschillend (‘divers’) leven (‘bios’). Het gaat niet goed met de biodiversiteit in Nederland. Veel soorten planten en dieren zijn zeldzaam geworden of zelfs uitgestorven. Het is daarom belangrijk dat we de biodiversiteit beschermen. Daarbij gaat het niet alleen om de verscheidenheid van planten en dieren. Het gaat ook om de leefgebieden waarin die soorten voorkomen. In het Weizigtpark hebben we veel aandacht voor de biodiversiteit. Zo hebben we goed nagedacht welke soorten bomen, planten, struiken en kruiden er nodig zijn voor de dieren die in het park leven.
De helft van het hout is voor de aannemer die de bomen kapt. De waarde ervan is verwerkt in de prijs die we betalen voor het laten kappen van de bomen. Groot deel van de boomstammen die over blijven gaan naar de Merwedeheuvel in de Biesbosch. Daar maken we een mountainbikeparcours. Een aantal stammen gaan naar het Ambachtshonk en Dordts Hout om mooie dingen van te maken. Ook blijft een aantal afgezaagde boomstammen in het park staan. Dat is fijn voor insecten en andere diertjes.
Een aantal bomen is al verplant uit het Weizigtpark. Het verplaatsen van bomen lijkt een goede oplossing. We overwegen ook altijd de mogelijkheid. Het verplaatsen van bomen is alleen erg kostbaar. Daarnaast is het ook altijd maar de vraag of de bomen het redden. We maken hierin altijd een afweging in goed overleg met onze groenadviseurs.
Het park ziet er na de werkzaamheden meteen al uit als op de plaatjes. Het overgrote deel van de grote bomen die je ziet, zijn bomen die blijven staan. Aangevuld met nieuwe bomen die nog wel een aantal jaren nodig hebben om te groeien. Door de nieuwe gevarieerde aanplant, maken we het park klaar voor de toekomst.
Vragen over de veiligheid
De ervaring leert dat bij 'shared space' fietsers en voetgangers juist extra goed op elkaar letten. Op dit moment zijn de voet- en fietspaden in het park van elkaar gescheiden, maar we zien dat ze zo niet worden gebruikt. De paden zijn nu te smal voor gezamenlijk gebruik. Daarom passen we de hoofdpaden aan. Dit zijn alleen de paden van de Mauritsweg bij de Nassauweg naar het station en van de Krispijnseweg naar het station. De overige paden blijven alleen wandelpaden.
Door op een aantal plekken hoge beplanting te vervangen door lagere planten, zorgen we voor beter zicht. Dat doen we vooral langs de hoofdpaden. Ook zorgen we daar voor goede verlichting.
Vragen over de fietsenstalling
De fietsenstalling blijft bereikbaar. Wel is het mogelijk dat er tijdelijk een omleidingsroute geldt.
Het station blijft bereikbaar tijdens de werkzaamheden. Ook hier geldt dat er tijdelijk een omleidingsroute is.