Oranjekwartier: riool vervangen en straat opnieuw inrichten

Vanaf midden 2025 starten we met groot onderhoud in het Oranjekwartier. We vervangen het riool, de bestrating van de wegen, parkeervakken en stoepen, en verbeteren de openbare ruimte. Het werk voeren we in fases uit in verschillende straten. We verwachten in 2029 klaar te zijn.

De verschillende onderdelen van dit project

Vervangen van het riool

Het riool in deze wijk is al oud. Het is gebouwd rond 1950. In dit riool komt vuil water en regenwater samen in 1 rioolbuis. Daarna gaat al het water naar de waterzuivering.

We gaan dit veranderen. Er komen 2 aparte buizen: 1 buis voor regenwater en 1 buis voor vuil water.

Het regenwater gaat dan direct naar de sloot. Dat is beter voor het milieu en voorkomt wateroverlast bij hevige regen. Ook leggen we naast het riool een speciale buis aan (drainage). Daarmee kunnen we het grondwater goed regelen.

Straten opnieuw inrichten

We gaan de straten opnieuw inrichten:

  • we verbeteren de bestrating van de wegen
  • we maken nieuwe parkeervakken
  • we breiden het groen uit

Dit helpt uw buurt klimaatbestendig te maken. 
​​
Nu parkeren mensen voor een deel op de rijweg, wat informeel parkeren wordt genoemd. Met de nieuwe inrichting komen er meer parkeervakken langs de rijweg volgens de parkeerregels. Dit maakt de totale breedte van de rijweg smaller. Er blijft voldoende parkeermogelijkheid in de buurt.

Andere werkzaamheden in de buurt

Niet alleen de gemeente werkt aan vernieuwing in het Oranjekwartier. Netbeheerder Stedin en drinkwaterbedrijf Evides vervangen in dezelfde periode hun kabels en leidingen. Daarnaast voert woningcorporatie Trivire sloop- en nieuwbouwwerkzaamheden uit. Om de overlast voor u te beperken, stemmen we de werkzaamheden zoveel mogelijk op elkaar af. 

Schetsontwerp van de straten

Bij ieder project zijn er meerdere kaarten. We starten met een schetsontwerp en werken zo toe naar een definitief ontwerp. 

1e schetsontwerp

Wij hebben 4 inloopavonden georganiseerd om wensen en ideeën uit de buurt op te halen. Hieronder kunt u 2 versies van het 1e schetsontwerp bekijken. Daarnaast kunt u de legenda per kaart apart downloaden.

Tekstuele uitleg van het schetsontwerp

  • het projectgebied bestaat uit 11 straten

  • in alle straten komt éénrichtingsverkeer, behalve in de Damstraat en de Nijhofflaan

  • we maken de weg smaller; van 4,5 meter naar 3,5 meter

  • aan beide kanten komt een stoep van 2 meter breed met lichtgrijze tegels. We proberen de oude tegels opnieuw te gebruiken

  • auto's parkeren straks op de stoep in gemarkeerde vakken. Deze vakken krijgen een lage stoeprand van 45 graden

  • de plekken voor afvalcontainers blijven ongeveer hetzelfde

  • we vervangen alle straatverlichting door ledverlichting

  • we willen meer groen in de wijk. Bomen krijgen meer ruimte om te groeien en we proberen schade door boomwortels te voorkomen

  • u leest onder de knop 'Informatie per straat' wat het werk per straat is

Informatie per straat

Couperusstraat

  • parkeren aan de linkerkant vanaf de Damstraat tot de Schendelstraat
  • het speelveld bij de kruising met de Dubbeldreef verandert. Daar komen haaksparkeervakken
  • voor de huizen komen parkeervakken op de stoep
  • een grote boom bij het speelveld krijgt meer ruimte om te groeien. Daarom komt daar langsparkeren
  • op de hoek met de Dubbeldreef komt een transformatorhuisje van Stedin

Damstraat

  • riool vervangen
  • blijft een tweerichtingsweg
  • haaksparkeren aan de even kant, langsparkeren aan de oneven kant
  • de afsluiting bij huisnummer 7 blijft
  • vanaf huisnummer 16 is er aan beide kanten langsparkeren
  • de bomen blijven en krijgen extra groeiruimte. Er komt meer groen waar dat kan

Dubbeldreef

  • riool vervangen
  • huizen met nummers 11 tot en met 53 slopen we
  • er komen 22 nieuwe woningen van Trivire

Dwarsstraat

  • riool vervangen
  • huizen Dubbeldreef met huisnummer 28 en huisnummer 30 slopen we, hierdoor komt er meer ruimte om te parkeren
  • er komen 12 extra parkeerplaatsen
  • rondom de parkeerplaatsen komt er meer groen

Van Deysselstraat

  • bewoners kozen voor het ontwerp met de meeste parkeerplaatsen
  • tot huisnummer 53: haaksparkeren aan 1 kant. Daarna: langsparkeren
  • tussen huisnummer 17 en de Damstraat is de stoep maar 50 cm breed. Dit omdat er weinig ruimte is.
  • de groenstroken blijven zoals ze zijn

Van Eedenstraat

  • riool vervangen
  • overal langsparkeren
  • grote bomen blijven
  • tussen huisnummer 1 en 16 komen extra groenvakken

Gorterstraat en Merodestraat

  • riool vervangen
  • we slopen alle huizen in de Gorterstraat en Merodestraat
  • er komt een appartementencomplex
  • de achtertuinen worden koerter, zodat er meer ruimte voor de straat komt
  • er komt een groenstrook tussen de Gorterstraat en Merodestraat
  • auto's rijden over een halfverharde weg door het parkje
  • er komt haaksparkeren, geen langsparkeren meer
  • de Merodestraat wordt hetzelfde ingericht als de Gorterstraat

Heijermansstraat

  • riool vervangen
  • het parkeerhofje wordt vervangen door een groenstrook (bekeken vanaf de kant van de Nijhofflaan
  • parkeerplaatsen worden verplaatst naar beide kanten van het begin van de straat
  • voor de huizen is aan 1 kant langsparkeren en aan de andere kant haaksparkeren
  • het parkeerhofje in het midden blijft
  • achter de huizen bij de garages verandert er niets
  • de weg bij de Nijhofflaan wordt een stoep met groenstrook

Nijhofflaan

  • riool vervangen
  • overal komt langsparkeren
  • 2 parkeerhofjes verdwijnen bij huisnummer 92 tot en met huisnummer 92 en bij huisnummer 21 tot en met huisnummer 41. Deze parkeerplaatsen komen op andere plekken terug
  • op de vrijgekomen ruimte komt groen met een wandelpad
  • de straat lijkt smaller door bredere fietsstroken, net zoals op de Eikenlaan

Slauerhoffstraat

  • straten worden vernieuwd en het riool vervangen
  • het ontwerp is nog niet klaar. Later volgt er meer informatie

Bewonersavond: veelbesproken onderwerpen

Tijdens de bewonersavond zijn veel vragen gesteld. We hebben alle vragen verzameld en daar één algemeen antwoord op gegeven. Staat uw vraag er niet bij? Dan nemen we die misschien mee in het ontwerp.
Heeft u nog vragen? Mail dan naar oranjekwartier@dordrecht.nl.

Parkeren

Hoge parkeerdruk

Uit onderzoek blijkt dat er in bepaalde straten een parkeerdruk is, maar de drukte blijft volgens de telling onder de 85% per straat. In het ontwerp behouden wij het huidige aantal beschikbare parkeerplekken. In het gebied komen er 7 parkeerplaatsen bij. Daarnaast zijn er in de directe omgeving genoeg parkeermogelijkheden.

Hofje Heiermanstraat garages

In het hofje van garageboxen van de Heijermanstraat wordt veel geparkeerd. We hebben dit onderzocht. Wij richten dit hofje niet anders in dan dat deze nu is. Het blijft dus hetzelfde.

Hofje Slauerhoffstraat garages

Het hofje van de garageboxen van de Slauerhoffstraat ontsluiten wij via de Nijhoflaan, want dit is een klein hofje en we verwachten weinig voertuigbewegingen. Wij richten het hofje aan de Slauerhoffstraat anders in. Door de bomen is er geen ruimte om het hofje te ontsluiten via deze kant.

Seniorenwoningen Damstraat

Door meer groen te plaatsen vervallen er twee parkeerplaatsen direct voor de deur. Er komen in de directe omgeving (gebied C) 4 extra parkeerplaatsen. U kunt ook om de hoek bij de Dwarsstraat parkeren. De huidige parkeerplaats wordt uitgebreid. Bent u slecht ter been? Dan kunt een invalide parkeerplaats aanvragen via www.dordrecht.nl.

Parkeerplaats Plus

De parkeerplaats van de Plus is privéterrein. Hier mag alleen winkelend publiek parkeren.

Tijdelijke parkeerplaatsen

Wij onderzoeken of wij tijdelijke parkeerplaatsen kunnen aanleggen tijdens de bouwwerkzaamheden. De plek hiervan is nu nog niet bekend. Wij laten dat weten via onze website.

Veiligheid

Binnengebied achter Heijermanstraat/Slauerhoffstraat

Aan de achterzijdes van de tuinen is een binnengebied. Wij willen dit vergroenen en beter inrichten. Tijdens de informatieavonden hebben we geen signalen gekregen van overlast door hangjongeren. Waarschijnlijk speelde dit meer dan 10 jaar geleden. We passen het hofje aan volgens het ontwerp. 

Fijnstof, geluidsoverlast, schadelijke stoffen en bereikbaarheid tijdens de bouwwerkzaamheden

Met ons beleid, de vergunningen en de Omgevingsdienst zorgen wij ervoor dat wij binnen de richtlijnen werken. De bereikbaarheid werken wij uit met omleidingsplannen.

Nood en hulpdiensten

Wij ontwerpen zo dat er altijd nood- en hulpdiensten bij de woningen kunnen komen. Wij stemmen ons werk af met de nood- en hulpdiensten.

Schade aan woning of voertuig

De aannemer is verzekerd voor schade aan een woning of voertuig en handelt dit met u af. Wij vragen u wel om ons ook in te lichten via oranjekwartier@dordrecht.nl.

Bomen en groen

Bomen algemeen

Wij kappen of verplaatsen geen bomen die gezond zijn. Ga voor meer informatie naar onze webpagina over kappen en herplanten of lees ons bomenprogramma.

Wortelopdruk

We nemen ondergrondse maatregelen rondom de bomen en we maken de huidige groenvakken rondom de bomen groter. Zo verkleinen wij de kans op wortelopdruk.

Geen bomen voor de deur

Wij plaatsen extra bomen als hier (ondergronds) ruimte voor is. Dit is in lijn met ons beleid over klimaatadaptatie. Naar aanleiding van de informatieavonden hebben we de plek van een aantal nieuwe bomen verplaatst of vervangen door onder groen.

Bomen vervangen voor kleiner ontwerp

Gezonde bomen kappen wij niet. Grote bomen hebben veel  voordelen. Nieuwe bomen zijn sowieso klein en hebben minimaal 10 jaar nodig om uit te groeien tot volwaardige bomen.

Grote bomen verplaatsen

Wij verplaatsen geen grote bomen. Dit is heel erg duur en veel bomen overleven dit niet.

Paaltje verboden voor honden, Slauerhoffstraat

Op het grasveld in de Slauerhofstraat kijken wij of wij hier een paaltje kunnen zetten met 'verboden voor honden'. Het grasveld kan gezien worden als een speelveldje.

Grind onder bomen bij parkeerterrein plus

Het grind onder de bomen vervangen wij door groen. De precieze invulling volgt later. Dit zorgt voor minder schade door opspattend grind. De hoeveelheid hondenpoep neemt hierdoor niet af. In de bebouwde kom geldt een opruimplicht.

Onaantrekkelijk maken voor honden

Wij proberen om bepaalde groenstukken zo onaantrekkelijk mogelijk te maken voor honden. Maar onder bomen is vaak niet veel mogelijk, omdat weinig groen kan groeien onder bomen. Binnen de bebouwde kom geld een opruimplicht voor hondenpoep. Lees meer op de webpagina uitlaatplaatsen voor honden

Openbare verlichting

We houden er zoveel mogelijk rekening mee dat lichtmasten zo min mogelijk naar binnen schijnen. Maar wij hebben we een verlichtingsplan waar wij ons aan moeten houden. Dit geeft sociale veiligheid. Desgewenst kunnen wij een kap plaatsen waardoor de overlast minder is.

Afval

Afvalophaalpunten

We hebben gekeken naar de plek van verschillende afvalpunten op verzoek van een aantal bewoners. We kijken hoe we dit zo goed mogelijk kunnen inpassen, mogelijk op een andere plek. In het nieuwe ontwerp ziet u waar dit precies is.

Hondenpoep wordt niet opgeruimd

In de wijken is het verplicht om hondenpoep op te ruimen. Meer informatie vindt u op de webpagina uitlaatplaatsen voor honden.

Brandpoort

Een aantal brandpoorten is van de gemeente en een aantal niet. De gemeente pakt zijn eigen brandpoorten aan. Op de ontwerptekening is te zien welke brandpoorten worden meegenomen. Is het niet duidelijk? Stel de vraag per emai aan oranjekwartier@dordrecht.nl.

Verkeer

Afsluiting Damstraat

De afsluiting in de Damstraat blijft. Dit is een raadsbesluit en om dit aan te vechten zijn wij 10 tot 20 jaar verder. Bewoners van de Dubbeldreef willen deze afsluiting graag kwijt. Door de afsluiting is de Dubbeldreef een sluiproute geworden. Er komt een bypass via de Dwarsstraat. Hierdoor is de Dubbeldreef niet helemaal meer éénrichting, maar wordt de straat opgesplitst. 

Drempels Dubbeldreef

Er komen geen drempels in de Dubbeldreef, vanwege mogelijke trillingshinder. We passen wel visuele drempels toe.

Drempel Damstraat/Gorterstraat

Door trillingen en de afsluiting van de Damstraat is de drempel uit het ontwerp.

Eénrichtingsverkeer

Omdat de straten onveer 3,5 meter breed zijn, moeten wij in sommige straten éénrichtingsverkeer invoeren. Onze specialisten van Verkeer beoordelen de indeling van het éénrichtingsverkeer in de straten en delen deze logisch in. Zij houden rekening met de opmerkingen over sluipverkeer en schoolverkeer tijdens de informatiesavonden.

Werkbusjes

Werkbusjes die binnen de wettelijke afmetingen vallen mogen parkeren in de openbare ruimte (niet hoger dan 2,40 meter en niet langer dan 6 meter).

Verkeersvertragende maatregelen Nijhofflaan

Bredere fietsstroken geven een optische versmalling. Dit verlaagt de snelheid. Ook plaatsen wij drempels.

Nijhofflaan 30 kilometer per uur zone

Het is niet mogelijk om van de Nijhoflaan een 30 kilometer per uur zone te maken. Het is namelijk een busroute en wordt gebruikt door nood- en hulpdiensten. Een verlaging naar 30 kilometer per uur zou een aanpassing vereisen van de dienstregeling van het openbaar vervoer. Ook leidt het tot langere aanrijtijden van de nood- en hulpdiensten. Dat is niet wenselijk. 

Kruising Damstraat Groenkruislaan

Beoordeeld door onze verkeerspecialisten en als veilig bestempeld.

Verkeersoverlast school

De functie van de school in deze oude, niet op de auto gemaakte buurt en het autogebruik van mensen vandaag de dag zorgen voor een problematiek. Die kan met de herinrichting van de openbare ruimte niet opgelost worden, hooguit iets beperkt. In het verleden is er met de school gesproken over een voorkeur voor te rijden route. Deze is gerealiseerd en blijft zo.

Riool

Hoofdriool wordt niet vervangen

Na controle is gebleken dat sommige riolen niet toe zijn aan vervanging.

Huisaansluiting

Wij vervangen de huisaansluitingen tot aan de erfgrens.Onze inwoners zijn zelf eigenaar van de huisaansluiting op het hoofdriool. Wij spreken nog met de aannemers voor welke kosten zij de huisaansluitingen kunnen vervangen. Het kan zijn dat de huisaansluiting dusdanig slecht is dat deze direct moeten worden vervangen of in een korte tijd kapot gaat. De kosten hiervan zijn voor de huiseigenaren.