Oranjekwartier: riool vervangen en straat opnieuw inrichten
Vanaf midden 2025 starten we met groot onderhoud in het Oranjekwartier. We vervangen het riool, de bestrating van de wegen, parkeervakken en stoepen, en verbeteren de openbare ruimte. Het werk voeren we in fases uit in verschillende straten. We verwachten in 2029 klaar te zijn.
Vervangen van het riool
Het riool in deze wijk is al oud. Het is gebouwd rond 1950. In dit riool komt vuil water en regenwater samen in 1 rioolbuis. Daarna gaat al het water naar de waterzuivering.
We gaan dit veranderen. Er komen 2 aparte buizen: 1 buis voor regenwater en 1 buis voor vuil water.
Het regenwater gaat dan direct naar de sloot. Dat is beter voor het milieu en voorkomt wateroverlast bij hevige regen. Ook leggen we naast het riool een speciale buis aan (drainage). Daarmee kunnen we het grondwater goed regelen.
Straten opnieuw inrichten
We gaan de straten opnieuw inrichten:
- we verbeteren de bestrating van de wegen
- we maken nieuwe parkeervakken
- we breiden het groen uit
Dit helpt uw buurt klimaatbestendig te maken.
Nu parkeren mensen voor een deel op de rijweg, wat informeel parkeren wordt genoemd. Met de nieuwe inrichting komen er meer parkeervakken langs de rijweg volgens de parkeerregels. Dit maakt de totale breedte van de rijweg smaller. Er blijft voldoende parkeermogelijkheid in de buurt.
Niet alleen de gemeente werkt aan vernieuwing in het Oranjekwartier. Netbeheerder Stedin en drinkwaterbedrijf Evides vervangen in dezelfde periode hun kabels en leidingen. Daarnaast voert woningcorporatie Trivire sloop- en nieuwbouwwerkzaamheden uit. Om de overlast voor u te beperken, stemmen we de werkzaamheden zoveel mogelijk op elkaar af.
Bij ieder project zijn er meerdere kaarten. We starten met een schetsontwerp en werken zo toe naar een definitief ontwerp.
1e schetsontwerp
Wij hebben 4 inloopavonden georganiseerd om wensen en ideeën uit de buurt op te halen. Hieronder kunt u 2 versies van het 1e schetsontwerp bekijken. Daarnaast kunt u de legenda per kaart apart downloaden.
Tekstuele uitleg van het schetsontwerp
-
het projectgebied bestaat uit 11 straten
-
in alle straten komt éénrichtingsverkeer, behalve in de Damstraat en de Nijhofflaan
-
we maken de weg smaller; van 4,5 meter naar 3,5 meter
-
aan beide kanten komt een stoep van 2 meter breed met lichtgrijze tegels. We proberen de oude tegels opnieuw te gebruiken
-
auto's parkeren straks op de stoep in gemarkeerde vakken. Deze vakken krijgen een lage stoeprand van 45 graden
-
de plekken voor afvalcontainers blijven ongeveer hetzelfde
-
we vervangen alle straatverlichting door ledverlichting
-
we willen meer groen in de wijk. Bomen krijgen meer ruimte om te groeien en we proberen schade door boomwortels te voorkomen
-
u leest onder de knop 'Informatie per straat' wat het werk per straat is
Couperusstraat
- parkeren aan de linkerkant vanaf de Damstraat tot de Schendelstraat
- het speelveld bij de kruising met de Dubbeldreef verandert. Daar komen haaksparkeervakken
- voor de huizen komen parkeervakken op de stoep
- een grote boom bij het speelveld krijgt meer ruimte om te groeien. Daarom komt daar langsparkeren
- op de hoek met de Dubbeldreef komt een transformatorhuisje van Stedin
Damstraat
- riool vervangen
- blijft een tweerichtingsweg
- haaksparkeren aan de even kant, langsparkeren aan de oneven kant
- de afsluiting bij huisnummer 7 blijft
- vanaf huisnummer 16 is er aan beide kanten langsparkeren
- de bomen blijven en krijgen extra groeiruimte. Er komt meer groen waar dat kan
Dubbeldreef
- riool vervangen
- huizen met nummers 11 tot en met 53 slopen we
- er komen 22 nieuwe woningen van Trivire
Dwarsstraat
- riool vervangen
- huizen Dubbeldreef met huisnummer 28 en huisnummer 30 slopen we, hierdoor komt er meer ruimte om te parkeren
- er komen 12 extra parkeerplaatsen
- rondom de parkeerplaatsen komt er meer groen
Van Deysselstraat
- bewoners kozen voor het ontwerp met de meeste parkeerplaatsen
- tot huisnummer 53: haaksparkeren aan 1 kant. Daarna: langsparkeren
- tussen huisnummer 17 en de Damstraat is de stoep maar 50 cm breed. Dit omdat er weinig ruimte is.
- de groenstroken blijven zoals ze zijn
Van Eedenstraat
- riool vervangen
- overal langsparkeren
- grote bomen blijven
- tussen huisnummer 1 en 16 komen extra groenvakken
Gorterstraat en Merodestraat
- riool vervangen
- we slopen alle huizen in de Gorterstraat en Merodestraat
- er komt een appartementencomplex
- de achtertuinen worden koerter, zodat er meer ruimte voor de straat komt
- er komt een groenstrook tussen de Gorterstraat en Merodestraat
- auto's rijden over een halfverharde weg door het parkje
- er komt haaksparkeren, geen langsparkeren meer
- de Merodestraat wordt hetzelfde ingericht als de Gorterstraat
Heijermansstraat
- riool vervangen
- het parkeerhofje wordt vervangen door een groenstrook (bekeken vanaf de kant van de Nijhofflaan
- parkeerplaatsen worden verplaatst naar beide kanten van het begin van de straat
- voor de huizen is aan 1 kant langsparkeren en aan de andere kant haaksparkeren
- het parkeerhofje in het midden blijft
- achter de huizen bij de garages verandert er niets
- de weg bij de Nijhofflaan wordt een stoep met groenstrook
Nijhofflaan
- riool vervangen
- overal komt langsparkeren
- 2 parkeerhofjes verdwijnen bij huisnummer 92 tot en met huisnummer 92 en bij huisnummer 21 tot en met huisnummer 41. Deze parkeerplaatsen komen op andere plekken terug
- op de vrijgekomen ruimte komt groen met een wandelpad
- de straat lijkt smaller door bredere fietsstroken, net zoals op de Eikenlaan
Slauerhoffstraat
- straten worden vernieuwd en het riool vervangen
- het ontwerp is nog niet klaar. Later volgt er meer informatie
Meer informatie en vragen
Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met de projectleider Gertjan van Oost via oranjekwartier@dordrecht.nl.