Bewonersavond Oranjekwartier
Veelbesproken onderwerpen
Tijdens de bewonersavond zijn veel vragen gesteld. We hebben alle vragen verzameld en daar één algemeen antwoord op gegeven. Staat uw vraag er niet bij? Dan nemen we die misschien mee in het ontwerp.
Heeft u nog vragen? Mail dan naar oranjekwartier@dordrecht.nl.
Hoge parkeerdruk
Uit onderzoek blijkt dat er in bepaalde straten een parkeerdruk is, maar de drukte blijft volgens de telling onder de 85% per straat. In het ontwerp houden wij het huidige aantal beschikbare parkeerplekken. In het gebied komen er 7 parkeerplaatsen bij. Daarnaast zijn er in de directe omgeving genoeg parkeermogelijkheden.
Hofje Heiermanstraat garages
In het hofje van garageboxen van de Heijermanstraat parkeren veel mensen hun auto. We hebben dit onderzocht. Wij richten dit hofje niet anders in dan dat deze nu is. Het blijft dus hetzelfde.
Hofje Slauerhoffstraat garages
Het hofje van de garageboxen van de Slauerhoffstraat ontsluiten wij via de Nijhoflaan, want dit is een klein hofje en we verwachten weinig voertuigbewegingen. Wij richten het hofje aan de Slauerhoffstraat anders in. Door de bomen is er geen ruimte om het hofje te ontsluiten via deze kant.
Seniorenwoningen Damstraat
Door meer groen te plaatsen verdwijnen er twee parkeerplaatsen direct voor de deur. Er komen in de directe omgeving (gebied C) 4 extra parkeerplaatsen. U kunt ook om de hoek bij de Dwarsstraat parkeren. De parkeerplaats breiden we uit. Bent u slecht ter been? Dan kunt een invalide parkeerplaats aanvragen via www.dordrecht.nl.
Parkeerplaats Plus
De parkeerplaats van de Plus is privéterrein. Hier mag alleen winkelend publiek parkeren.
Tijdelijke parkeerplaatsen
Wij onderzoeken of wij tijdelijke parkeerplaatsen kunnen maken tijdens de bouwwerkzaamheden. De plek hiervan is nu nog niet bekend. Wij laten dat weten via onze website.
Binnengebied achter Heijermanstraat/Slauerhoffstraat
Aan de achterzijde van de tuinen is een binnengebied. Wij willen dit vergroenen en beter inrichten. Tijdens de informatieavonden hebben we geen signalen gekregen van overlast door hangjongeren. We denken dat dit meer dan 10 jaar geleden speelde. We passen het hofje aan volgens het ontwerp.
Fijnstof, geluidsoverlast, schadelijke stoffen en bereikbaarheid tijdens de bouwwerkzaamheden
Met ons beleid, de vergunningen en de Omgevingsdienst zorgen wij ervoor dat wij binnen de richtlijnen werken. De bereikbaarheid werken wij uit met omleidingsplannen.
Nood- en hulpdiensten
Wij ontwerpen zo dat er altijd nood- en hulpdiensten bij de woningen kunnen komen. Wij stemmen ons werk af met de nood- en hulpdiensten.
Schade aan woning of voertuig
De aannemer is verzekerd voor schade aan een woning of voertuig en handelt dit met u af. Wij vragen u wel om ons ook in te lichten via oranjekwartier@dordrecht.nl.
Bomen algemeen
Wij kappen of verplaatsen geen bomen die gezond zijn. Ga voor meer informatie naar onze webpagina over kappen en herplanten of lees ons bomenprogramma.
Wortelopdruk
We nemen ondergrondse maatregelen rondom de bomen en we maken de groenvakken rondom de bomen groter. Zo maken we de kans op wortelopdruk kleiner.
Geen bomen voor de deur
Wij plaatsen extra bomen als hier (ondergronds) ruimte voor is. Dit is in lijn met ons beleid over klimaatadaptatie. Dankzij ideeën van bewoners vanuit de informatieavonden, hebben we de plek van een aantal nieuwe bomen verplaatst of vervangen door onder groen.
Bomen vervangen voor kleiner ontwerp
Gezonde bomen kappen wij niet. Grote bomen hebben veel voordelen. Nieuwe bomen zijn sowieso klein en hebben minimaal 10 jaar nodig om uit te groeien tot volgroeide bomen.
Grote bomen verplaatsen
Wij verplaatsen geen grote bomen. Dit is heel erg duur en veel bomen overleven dit niet.
Paaltje verboden voor honden, Slauerhoffstraat
Op het grasveld in de Slauerhofstraat kijken wij of wij hier een paaltje kunnen zetten met 'verboden voor honden'. Het grasveld kan gezien worden als een speelveldje.
Grind onder bomen bij parkeerterrein plus
Het grind onder de bomen vervangen wij door groen. De precieze invulling volgt later. Dit zorgt voor minder schade door opspattend grind. De hoeveelheid hondenpoep neemt hierdoor niet af. In de bebouwde kom geldt een opruimplicht.
Onaantrekkelijk maken voor honden
Wij proberen om bepaalde groenstukken zo onaantrekkelijk mogelijk te maken voor honden. Maar onder bomen is vaak niet veel mogelijk, omdat weinig groen kan groeien onder bomen. Binnen de bebouwde kom geldt een opruimplicht voor hondenpoep. Lees meer op de webpagina uitlaatplaatsen voor honden.
We houden er zoveel mogelijk rekening mee dat lantaarnpalen zo min mogelijk naar binnen schijnen. Maar wij hebben we een verlichtingsplan waar wij ons aan moeten houden. Dit geeft sociale veiligheid. Mogelijk kunnen wij een kap plaatsen waardoor de overlast minder is.
Afvalophaalpunten
We hebben gekeken naar de plek van verschillende afvalpunten op verzoek van een aantal bewoners. We kijken hoe we dit zo goed mogelijk kunnen inpassen, mogelijk op een andere plek. In het nieuwe ontwerp ziet u waar dit precies is.
Hondenpoep niet opgeruimd
In de wijken is het verplicht om hondenpoep op te ruimen. Meer informatie vindt u op de webpagina uitlaatplaatsen voor honden.
Brandpoort
Een aantal brandpoorten is van de gemeente en een aantal niet. De gemeente pakt zijn eigen brandpoorten aan. Op de ontwerptekening is te zien welke brandpoorten we meenemen. Is het niet duidelijk? Stel de vraag per e-mail aan oranjekwartier@dordrecht.nl.
Afsluiting Damstraat
De afsluiting in de Damstraat blijft. Dit is een raadsbesluit en om dit aan te vechten zijn wij 10 tot 20 jaar verder. Bewoners van de Dubbeldreef willen deze afsluiting graag kwijt. Door de afsluiting is de Dubbeldreef een sluiproute. Er komt een bypass via de Dwarsstraat. Hierdoor is de Dubbeldreef niet helemaal meer éénrichting, maar splitsen we de straat.
Drempels Dubbeldreef
Er komen geen drempels in de Dubbeldreef, dat komt door mogelijke trillinghinder. We passen wel visuele drempels toe.
Drempel Damstraat/Gorterstraat
Door trillingen en de afsluiting van de Damstraat is de drempel uit het ontwerp.
Eénrichtingsverkeer
Omdat de straten onveer 3,5 meter breed zijn, moeten wij in sommige straten éénrichtingsverkeer invoeren. Onze specialisten van Verkeer beoordelen de indeling van het éénrichtingsverkeer in de straten en delen deze logisch in. Zij houden rekening met de opmerkingen over sluipverkeer en schoolverkeer tijdens de informatieavonden.
Werkbusjes
Werkbusjes die binnen de wettelijke afmetingen vallen, mogen parkeren in de openbare ruimte (niet hoger dan 2,40 meter en niet langer dan 6 meter).
Verkeersvertragende maatregelen Nijhofflaan
Bredere fietsstroken geven een optische versmalling. Dit verlaagt de snelheid. Ook plaatsen wij drempels.
Nijhofflaan 30 kilometer per uur zone
Het is niet mogelijk om van de Nijhoflaan een 30 kilometer per uur zone te maken. Het is namelijk een busroute en nood- en hulpdiensten gebruiken dit. Een verlaging naar 30 kilometer per uur zou een aanpassing vragen van de dienstregeling van het openbaar vervoer. Ook leidt het tot langere aanrijtijden van de nood- en hulpdiensten. Dat is niet zoals we willen.
Kruising Damstraat Groenkruislaan
Beoordeeld door onze verkeersspecialisten en als veilig bestempeld.
Verkeersoverlast school
De functie van de school in deze oude, niet op de auto gemaakte buurt en het autogebruik van mensen vandaag de dag zorgen voor een problematiek. Dit kunnen we met de herinrichting van de openbare ruimte niet oplossen, hooguit iets verminderen. In het verleden spraken we met de school over een voorkeur voor te rijden route. Deze is gerealiseerd en blijft zo.
Hoofdriool vervangen we niet
Na controle bleek dat sommige riolen niet toe zijn aan vernieuwing.
Huisaansluiting
Wij vervangen de huisaansluitingen tot aan de erfgrens. Onze inwoners zijn zelf eigenaar van de huisaansluiting op het hoofdriool. Wij spreken nog met de aannemers voor welke kosten zij de huisaansluitingen kunnen vervangen. Het kan zijn dat de huisaansluiting zo slecht is dat deze direct moeten worden vervangen of in een korte tijd kapot gaat. De kosten hiervan zijn voor de huiseigenaren.