Vraag en Antwoord Minnaertweg
Groen
Het plaatsen van bomen en ander groen heeft verschillende voordelen. Zo verbetert de luchtkwaliteit en biodiversiteit, blijft het koeler in de zomermaanden en geeft het een mooi aanzicht. Wel is soms wat extra opruimwerk nodig. Denk aan het vegen van bladeren op eigen terrein.
De boomsoorten zijn nog niet bepaald. Welke boom waar komt hangt af van verschillende factoren. Bijvoorbeeld: hoe hoog wordt de boom uiteindelijk? Staan er woningen dichtbij en hebben deze zonnepanelen? Is er genoeg ruimte in de ondergrond en hoe groot moet het groenvak zijn? Dit bekijken wij allemaal zorgvuldig.
Bomen kunnen effect hebben op de opwekcapaciteit van zonnepanelen. Daarom houden we bij het planten van bomen bij een woning met zonnepanelen zoveel mogelijk rekening met de uiteindelijke hoogte van de boom.
De hoogte van bosjes rondom de pleinen is belangrijk voor de veiligheid en zichtbaarheid van spelende kinderen en verkeer. Daarom zorgen we ervoor dat de bosjes niet hoger zijn dan max. 1 meter.
Veel bewoners maken zich zorgen dat de waarde van hun huis vermindert door de aanleg van dit pad. Of dat hun privacy afneemt en de overlast juist toeneemt. Daarom halen wij dit wandelpad uit het ontwerp.
Wij willen een balans vinden tussen een groene, aantrekkelijke leefomgeving en (betaalbaar) onderhoud. Groenaannemers voeren het onderhoud voor ons uit.
Parkeren
Bij de bouw van de wijk was de norm 1,2 parkeerplaats per woning. In de huidige inrichting kunnen 504 voertuigen parkeren. Dit is verdeeld naar:
- 417 formele parkeervakken (parkeren in een vak)
- 80 informele parkeervakken (parkeren op de rijbaan)
- 7 bijzondere parkeervakken (voor elektrische voertuigen)
70 van de formele parkeervakken liggen niet in de openbare ruimte. Zij zijn gemeenschappelijk eigendom van woningeigenaren (dit noemen wij ‘mandelige grond’). In de openbare ruimte is er dus capaciteit voor 434 voertuigen.
Voor het project voerden wij een parkeeronderzoek uit in de wijk. We rekenden met de drukste momenten, zoals de zondagochtend. Op die momenten telden we samengevat tussen de 448 en 462 auto's; een bezettingsgraad van 90%.
In het eerste schetsontwerp was er plek voor 425 formele parkeerplekken in de openbare ruimte. Door in de Grote Hondring twee nieuwe groenvakken 1-op-1 uit te ruilen konden er nog eens 12 tot 14 parkeerplekken bij komen. Hiermee kwam het totaal op 437 à 439 formele parkeerplekken in de openbare ruimte. Dit is ongeveer gelijk aan de huidige situatie.
Tijdens de bewonersbijeenkomst over het eerste ontwerp bleek dat we de (parkeer)behoeften van de buurt niet goed in beeld hadden. En dat deze behoeften niet aansluiten op de ambities en het beleid van de gemeente. We herzien daarom het schetsontwerp.
Het projectteam maakt momenteel een nieuw ontwerp. De verdeling van de parkeerplaatsen sluit daarin beter aan op de huidige verdeling en behoefte. Haaksparkeervakken bij kruisingen komen weer terug. En we regelen en accepteren parkeren voor die garageboxen waar nu ook wordt geparkeerd.
Er komt een algeheel parkeerverbod in de buurt. Dit betekent dat u alleen nog in formele parkeervakken mag parkeren. Om genoeg parkeerruimte te houden, leggen we aanzienlijk meer formele parkeervakken aan.
Voor de bouw van deze woningen is gekeken naar het type woning. Bij het verstrekken van de bouwvergunning is 'parkeren op eigen terrein' opgenomen. Dit is in lijn met het huidige parkeerbeleid van de gemeente Dordrecht. Dit heeft dus geen invloed op de telling.
Moderne auto’s zijn steeds groter en breder. Daarom maken wij de nieuwe parkeervakken groter: de vakken worden 2,40 tot 2,50 meter breed.
Als u wilt parkeren op uw eigen terrein heeft u een 'inritvergunning' nodig. U vraagt deze vergunning eenvoudig online aan via het Omgevingsloket. De aanvraag kost € 522,-. De aanlegkosten kunnen per situatie verschillen. Als u de aanvraag op tijd indient, nemen wij uw inrit mee in het nieuwe ontwerp.
Op dit moment worden openbare laadpalen alleen geplaatst op aanvraag. Wilt u een aanvraag doen? Op de pagina Laadpalen op verzoek van inwoners en ondernemers - Dordrecht staat alle informatie op een rij.
De parkeerplaatsen in de wijk zijn openbaar en voor iedereen toegankelijk en beschikbaar. Bedrijfsbussen mogen hier ook staan, mits ze niet langer zijn dan 6 meter of hoger dan 2,40 meter. Voertuigen die groter zijn kunnen een speciale -betaalde- parkeerplaats huren. Zoals op het afgesloten terrein aan de Bamendaweg.
Verkeer en toegankelijkheid
Toegankelijkheid, vooral voor mindervaliden, vinden wij erg belangrijk. Daarom leggen we bij de meeste kruisingen een verhoogd plateau of inrit aan. Hierdoor zijn er veel minder op- en afritjes. Ook zijn de stoepen breed genoeg. Dit maakt de wijk goed toegankelijk voor voetgangers en rolstoelgebruikers. Zoals bewoners van verpleeghuis Sterrenlanden.
De rijbaan wordt overal minimaal 3,50 meter breed. Er geldt bovendien een algeheel parkeerverbod in de wijk: parkeren mag alleen in de aangewezen parkeervakken. Daardoor blijft er voldoende ruimte over voor de nood- en hulpdiensten.
Spelen
Wij moeten bezuinigen. We weten nog niet hoeveel geld er straks beschikbaar is voor de invulling van de speelplekken. Misschien kunnen we alles opnieuw inrichten. Maar het kan ook zijn dat we bestaande toestellen opnieuw gebruiken en alleen de ondergrond vernieuwen. Uitbreiding van het aantal toestellen lukt helaas niet.
We gaan voor een mooie en overzichtelijke plek waar je kunt spelen, bewegen en elkaar ontmoeten. Ook bankjes horen hier bij.
Overige vragen
Het aantal vuilcontainers dat langs de weg kan staan, blijft hetzelfde. Maar sommige opstelplekken schuiven wat op. Zodra het ontwerp definitief is, informeren wij u hierover.
We passen ook de straatverlichting aan bij de nieuwe inrichting.
Tijdens de werkzaamheden vindt er geen vrachtverkeer plaats op mandelige gebieden. Wel herstraten wij de eerste meter van het mandelige terrein. Zo zorgen we voor een goede aansluiting met de openbare ruimte.
Bent u mede-eigenaar van een mandelig terrein? Denk dan eens aan het oprichten van een VVE samen met uw buren. Dit zorgt voor financiële draagkracht in geval van problemen in de bestrating of riool/kolken.
Wij krijgen veel meldingen van wateroverlast in de brandgangen. Wij zijn echter geen eigenaar van deze grond. Dat zijn de woningeigenaren zelf.
In veel brandgangen ligt geen riool. Tijdens de rioolwerkzaamheden kunnen we een leiding leggen van het hoofdriool tot de brandgang. Als u met uw buren een afvoerleiding in de brandgang aanlegt, kunt u hierop aansluiten.
Uitvoering
De uitvoering gebeurt in fases. De wijk is dus nooit in één keer opgebroken. Tijdens de werkzaamheden blijft uw woning te voet altijd bereikbaar. U moet misschien wel eens uw auto ergens anders parkeren. Zo nodig stellen wij een tijdelijke omleidingsroute in. Als het ontwerp definitief is, stellen we deze omleidingsplannen samen met de hulpdiensten op. Daarna delen we ze met de buurt.