Laadpalen op verzoek van inwoners en ondernemers

U vraagt een openbare laadpaal aan via de website laadpaalnodig.nl. De aanbieder handelt  daarna uw aanvraag af met de gemeente. Gebruiken veel elektrische rijders dezelfde laadpaal? Dan beslist de gemeente of er extra laadpalen nodig zijn en waar deze komen. Wij beoordelen elke aanvraag en spreiden de laadpalen waar dat het nodig is. Hiermee bieden we elektrische rijders een mogelijkheid tot opladen binnen een redelijke loopafstand van hun woning.

Op onze interactieve kaart ziet u de plekken waar wij voor de periode 2023-2025 elektrisch opladen verwachten.

Wie kunnen het plaatsen van een nieuwe paal aanvragen?
•    inwoners en ondernemers
•    werknemers van bedrijven in Dordrecht
•    aanbieders van deelauto's

Voorwaarden

Voor de aanvraag van een openbare laadpaal gelden regels. De gemeente let erop dat de laadpaal:

• groot genoeg is voor meer oplaadpunten in de toekomst
  • geen problemen geeft voor ander verkeer
  • niet in de weg staat bij bankjes en openbaar groen

De gemeente werkt alleen mee aan een laadpaal aan de openbare weg als:

• u niet op eigen terrein kunt opladen
  • er in uw buurt niet genoeg mogelijkheden zijn om uw auto op te laden
  • uw elektrische of hybride auto een afstand van minimaal 50 kilometer kan afleggen
Plaats van de openbare laadpaal

De gemeente beslist waar zij de openbare laadpaal plaatst. Als de mogelijkheid er is, plaatsen wij de laadpaal maximaal 200 meter van uw woning. Iedereen mag zijn elektrische auto opladen aan een laadpaal langs de openbare weg. Daarom ontvangt u geen eigen laadpaal.

Kosten

De aanvraag van een openbare laadpaal is gratis. De laadpalen zijn openbaar, maar het gebruik is niet gratis:

• u regelt een pas bij een zakelijke aanbieder
  • u rekent stroom af met uw oplaadpas
Afhandeling

U krijgt binnen 10 weken een reactie op uw aanvraag. De bezwaartermijn van 6 weken hebben we hierin meegerekend.
Daarna sluit het netwerkbedrijf de aansluiting aan en kan de aannemer beginnen. Alles bij elkaar duurt gemiddeld 4 tot 5 maanden. Door netcongestie (vol stroomnet) en de hoge werkdruk bij de netbeheerder kan dit ook langer duren.

Bezwaar

We mogen parkeerplaatsen reserveren voor het opladen van elektrische auto's. Het verkeersbesluit maakt dit mogelijk. Als u het niet eens bent met het plaatsen van een laadpaal kunt u bezwaar maken.

Parkeerplaatsen

Bij een laadpaal houden we 2 parkeerplaatsen aan voor het opladen van elektrische voertuigen. Om parkeerdruk op parkeerplaatsen te voorkomen, wijzen we eerst 1 parkeerplaats per laadpaal aan. Dit herkent u aan de borden. De 2e parkeerplaats blijft beschikbaar voor alle soorten voertuigen.

Een 2e parkeervak kunnen wij inrichten voor elektrisch opladen als men binnen een periode van 3 maanden de laadpaal goed gebruikt. We bereken dit op een maandgebruik van 1.000 kWh en dat over een periode van 3 maanden.

Gereserveerde parkeerplaatsen

We plaatsen het bord E8c als we nieuwe laadpalen plaatsen bij de inrichting voor gereserveerde parkeerplaatsen. Dit bord betekent: Parkeergelegenheid alleen voor het opladen van elektrische voertuigen. Een bord met pijlen geeft het parkeervak aan dat wij daarvoor gereserveerd hebben. U ziet geen lijnen om dat parkeervak.

verkeersbord E8c

Overgangsfase

We zitten in een overgangsfase. De oude geldige borden kunt u daarom nog aantreffen. Op straat plaatsen we de volgende borden:

- Bord E4 met een onderbord: parkeerplaats alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen. Hierop kunnen door pijlen de parkeervakken zichtbaar zijn (links/rechts of beide)

verkeersbord E4
verkeersbord pijlen

- Bord E8 met een onderbord: parkeerplaats alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen. Hierop kunnen door pijlen voor de parkeervakken zichtbaar zijn (links/rechts of beide)

verkeersbord E8
verkeersbord pijlen

Gereserveerde parkeervakken op parkeerplaatsen voor opladen van elektrische voertuigen, hebben wij met lijnen aangegeven. Als we de parkeervakken uitbreiden, ziet u dat aangegeven met meer pijlen.

Oplaadpunt op eigen terrein

Wilt u een oplaadpunt op eigen terrein? Dan heeft u daarvoor geen toestemming nodig. De gemeente draagt niet bij aan uw eigen oplaadpunt. Soms staan wij toe om een kabel over de stoep te leggen . Dit bijvoorbeeld bij een oplaadpunt op eigen terrein én op een openbare parkeerplaats parkeert. Win stellen hiervoor wel voorwaarden zoals het aanvragen van een vergunning. Voor die vergunning betaalt u kosten. Meer daarover leest u in de nadere regels. Of stuur een e-mail naar laadpalen@dordrecht.nl voor contact met  de gemeente.

U heeft geen vergunning nodig als er geen openbare ruimtes tussen uw perceelgrens en de openbare parkeerplaats ligt. Denk bij openbare ruimtes bijvoorbeeld aan stoep, rijweg, fietspad, openbaar groen.

Meer informatie

Op de website Nederland Elektrisch vindt u onder andere antwoorden op vragen over laadpunten. Staat het antwoord op uw vraag er niet bij? Vul dan het contactformulier in en u krijgt binnen 5 werkdagen antwoord van ons.

Aan de Vereniging voor eigenaren (VvE) biedt het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL) ondersteuning. Denk daarbij aan ondersteuning voor de installatie van laadinfrastructuur op het terrein of in de garage van de VvE.

Informatie en advies vindt u ook op de websites: