Gemeente helpt monumenten verduurzamen

Eigenaren van monumenten kunnen steun krijgen als ze hun woning willen verduurzamen. Sinds 2023 is dit al mogelijk voor rijksmonumenten. De gemeente Dordrecht start nu ook met een ontzorgingsprogramma voor gemeentelijke monumenten.

Door de monumenten te verduurzamen, besparen de bewoners energie. Dat is goed voor hun portemonnee en wooncomfort en voor het milieu.

Lage energielabels

Dordrecht telt bijna 1.100 monumentale woningen. Veel van deze woningen hebben een laag energielabel. Het verduurzamen hiervan is soms moeilijk. De monumentale waarde moet namelijk behouden blijven. Toch is er vaak veel mogelijk. De eigenaren van deze panden krijgen hulp om te ontdekken wat kan en mag.
Ontzorgingsprogramma Eigenaren van rijksmonumenten kunnen sinds 2023 al naar het Nationaal Restauratiefonds(NRF) voor een ontzorgingsprogramma. De gemeente Dordrecht heeft nu een vergelijkbaar programma voor woningeigenaren van gemeentelijke monumenten. De gemeente werkt hiervoor samen met bureau Polderman.

Tanja de Jonge, wethouder Klimaat, Energie & Milieu: “We gunnen al onze inwoners een energiezuinige woning, waarin je comfortabel kunt wonen. Ook als je een monument hebt. Daarom gaan we de eigenaren helpen om hun monumentale pand te verduurzamen. Zij kunnen hulp krijgen bij de voorbereiding van verduurzamingsmaatregelen, zoals het meelezen met offertes of het adviseren over financieringsmogelijkheden en vergunningen. Met deze ondersteuning maken we verduurzaming ook voor monumenteigenaren wat eenvoudiger. Wij vinden het namelijk belangrijk dat iedereen mee kan doen met de energietransitie."

Duurzaamheidsadvies

Wilt u meedoen aan het ontzorgingsprogramma? Dan moet u eerst een duurzaamheidsadvies aanvragen. Zo’n advies laat zien wat de mogelijkheden zijn. De kosten worden voor het grootste deel vergoed. Informatie over het duurzaamheidsadvies is te vinden op de website van het NRF.