Commerciële alcoholvergunning aanvragen
Wilt u in uw horecabedrijf alcohol schenken tegen betaling? Dan heeft u een alcoholvergunning nodig. Deze vergunning heeft u ook nodig voor het verkopen van sterke drank in een slijtersbedrijf.
Eerst intakegesprek
Voordat u een commerciële alcoholvergunning aanvraagt willen wij u graag spreken tijdens een intake op het kantoor van de Omgevingsdienst Zuid Holland Zuid (OZHZ). Dan bespreken we alles wat u nodig heeft voor uw aanvraag.
Voorwaarden
- U mag op uw locatie een horecabedrijf hebben volgens het omgevingsplan
- Uw horecabedrijf staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel
- U en uw leidinggevenden voldoen aan de volgende voorwaarden:
- minimaal 21 jaar oud
- niet van slecht levensgedrag
- niet onder curatele staan
- diploma ‘sociale hygiëne’
- Gaat het om een horecabedrijf?
- u heeft de Bibob vragenlijst ingevuld en voldoet aan de Bibob-verplichtingen
- de plaats waar uw klanten alcohol drinken een vloeroppervlakte van minstens 35 m2
- Gaat het om een slijtersbedrijf? Dan heeft uw bedrijf een vloeroppervlakte van 15 m2
- U zorgt dat er tijdens openingstijden altijd een leidinggevende aanwezig is die vermeld staat op uw vergunning
- Uw horecabedrijf is gesloten voor publiek op de volgende tijden:
- maandag tot en met vrijdag tussen 00.00 en 6.00 uur
- zaterdag en zondag tussen 2.00 en 6.00 uur
- Wilt u langer open zijn? Dan heeft u een ontheffing sluitingstijden nodig
- U maakt een afspraak voor een intakegesprek bij OZHZ via telefoonnummer 078 - 770 85 85
- Op de dag van de afspraak komt u naar OZHZ, op de Johan de Wittstraat 140 in Dordrecht. U neemt mee:
- ingevulde Bibob-vragenlijst
- bijlage Bibob
- alle gegevens zoals gevraagd in de Bibob-vragenlijst, denk aan openingsbalans, bankafschriften etc.
- plattegrond van uw horecazaak, met afmetingen
- Blijkt tijdens het intakegesprek dat u alles heeft voor uw aanvraag? Dan logt u in bij de Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid via de knop ‘Commerciële alcoholvergunning aanvragen’ met DigiD of E-herkenning
- U voegt de gevraagde gegevens toe
- Wij bevestigen uw aanvraag met een automatische e-mail
- Wij publiceren uw aanvraag op berichtenoveruwbuurt.nl en in de lokale krant
- Wij controleren uw aanvraag. Als alles klopt ontvangt u binnen 8 weken uw vergunning per post. Ontbreken er gegevens? Dan vragen wij u om uw aanvraag compleet te maken. Wij stellen de beslissing over uw vergunning dan uit
- Wij publiceren ons besluit op berichtenoveruwbuurt.nl en in de lokale krant. Houd er rekening mee dat belanghebbenden bezwaar kunnen maken
- Wij sturen de factuur voor uw aanvraag per post
- U krijgt de vergunning voor onbepaalde tijd. Verandert er iets in uw situatie? Bijvoorbeeld een leidinggevende of u wijzigt van ondernemingsvorm? Dan moet u dit aan ons doorgeven
Wijzigt een leidinggevende waarvan de naam op de bijlage van uw vergunning staat? Dan geeft u de verandering aan ons door.
- U logt in bij de Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid via de knop ‘Online wijzigen leidinggevende’ met DigiD of Eherkenning
- U voegt de gevraagde gegevens toe
- Wij bevestigen uw melding met een automatische e-mail
- Wij sturen binnen 1 week ook een bevestiging van de wijziging. Hiermee kunt u de leidinggevende direct in uw horecabedrijf inzetten
- Wij controleren uw melding
- Als alles klopt sturen wij binnen 8 weken de nieuwe bijlage per post
- Wij sturen de factuur voor uw aanvraag per post
Omschrijving | Kosten |
Alcoholvergunning | € 361,- |
Wijzigen leidinggevende | € 135,- |
Heeft u vragen? Bel 14 078. Of mail via ons contactformulier. Wij reageren binnen 5 werkdagen.