Ik heb moeite met het betalen van een rekening

Lees hier wat u kunt doen als u een brief heeft gekregen over een openstaande rekening.

Soms lukt het niet om een rekening op tijd te betalen. Bijvoorbeeld voor de huur van uw woning, de zorgverzekering, de energie- of waterrekening. Dat kan iedereen overkomen. Het bedrijf waar uw rekening openstaat, geeft dat door aan ons. Dat moet volgens de wet.

In de video hieronder leggen wij u uit hoe we u kunnen helpen.

Video Vroeg hulp bij achterstand

Heeft u bericht ontvangen over een niet betaalde rekening?

De gemeente Dordrecht werkt samen met Dordrecht Sociaal en de Sociale Dienst Drechtsteden om u de juiste hulp te bieden.

•    U ontvangt bericht van de Sociale Dienst Drechtsteden als u daar klant bent.
•    Als u geen klant bent van de Sociale Dienst Drechtsteden ontvangt u bericht van Dordrecht Sociaal.

U kunt een brief, e-mail of sms ontvangen. U kunt ook bezoek krijgen van een medewerker van Dordrecht Sociaal.

Berichten per e-mail versturen wij vanaf noreply@inforing.nl en sms-berichten komen van het nummer 097010241027. Zo weet u zeker dat het bericht echt van de Gemeente Dordrecht afkomstig is.

Het doel is altijd hetzelfde: u zo vroeg mogelijk helpen als u geldzorgen heeft. Bijvoorbeeld door te bekijken of u misschien recht heeft op toeslagen of regelingen. Zo houdt u meer geld over. De hulp is gratis en u zit nergens aan vast.

Heeft u de rekening al betaald?

Dan hoeft u niks te doen.

Bent u de rekening vergeten te betalen?

En heeft u genoeg geld om te betalen? Betaal de rekening zo snel mogelijk.

Kunt u de rekening niet in 1 keer betalen?

Neem zo snel mogelijk contact op met het bedrijf waar u aan moet betalen. Vaak kunt u met hen nog afspraken maken. 

Kunt u de rekening niet betalen?

Heeft u niet genoeg geld om de rekening te betalen? Dat is vervelend. Wij begrijpen dat dit kan gebeuren. Vraag om hulp. Zo helpen wij voorkomen dat uw geldzorgen groter worden. De hulp die wij aanbieden is altijd gratis.

Bent u klant bij de Sociale Dienst Drechtsteden?

Ga naar de website van de Sociale Dienst Drechtsteden om contact op te nemen.

Bent u geen klant bij de Sociale Dienst Drechtsteden?

Ga naar de website van Dordrecht Sociaal om een locatie bij u in de buurt te vinden.

Geldpraatje: andere organisaties die u kunnen helpen.

In Dordrecht zijn veel organisaties die u kunnen helpen bij geldzorgen. De medewerkers luisteren naar u en helpen u verder. Als u dat wilt, verwijzen ze u door naar een professional. Ga naar de website van Geldpraatje voor een organisatie bij u in de buurt. U kunt ook bellen met 078-770 8989. Dan hoort u via de telefoon waar u terecht kunt. Of stuur een mail naar geldpraatje@dordrecht.nl.

Liever direct hulp van een professional? 

Dordrecht Sociaal helpt u met geld, zorg, wonen of werk. Ze luisteren naar uw vragen en maken samen een plan dat bij uw situatie past. Ga naar Dordrecht Sociaal om een plek bij u in de buurt te vinden.

Bekijk hieronder welke hulp er nog meer is

Geldplan: Gratis online tool om geldzorgen op te lossen

Maakt u zich zorgen over geldzaken? Of komt u elke maand niet uit met uw geld? Het Geldplan 'Kom uit de geldzorgen!' helpt u stap voor stap om weer grip te krijgen op uw geldzaken. U begint met een quickscan om uw situatie te beoordelen. U ziet dan ook welke hulp er voor u is. Daarna brengt u uw inkomsten, uitgaven en schulden in kaart. Aan het einde ontvangt u een persoonlijk actieplan. De online tool is makkelijk en volledig anoniem. Komt u er niet uit? Vraag hulp bij een Geldpraatje-partner of het Sociaal Wijkteam. Zij kunnen u vrijblijvend verder helpen. Wilt u meer weten? Of direct aan slag met het Geldplan? Ga naar de website van het Startpunt Geldzaken.

Gratis budgetcoach bij geldzorgen

Heeft u moeite om overzicht te houden over uw geldzaken? Onze budgetcoach helpt u om grip te krijgen op uw geldzorgen. Samen met u kijkt de budgetcoach naar uw inkomsten en uitgaven. Ook geeft de coach praktische tips en leert u hoe u grip krijgt op uw budget. De hulp is gratis, vrijblijvend en vertrouwelijk.

Wilt u hulp? 

Stuur een e-mail naar budgetcoach@dordrecht.nl met een korte uitleg van uw vraag.
Vermeld ook uw naam, adres en telefoonnummer, zodat de budgetcoach contact met u kan opnemen.

Heeft u nog vragen? Neem dan eerst contact met ons op

Telefoonnummer: 14 078

(Maandag tot en met vrijdag: 08.30 - 17.00 uur)

Contactformulier

Geef uw vraag of opmerking door via ons contactformulier.

Meest gestelde vragen

Hoe neemt de gemeente Dordrecht contact met mij op over hulp bij geldzorgen?

De gemeente Dordrecht kan u een brief, e-mail of sms sturen over hulp bij geldzorgen. U kunt ook bezoek krijgen van een medewerker van Dordrecht Sociaal (voorheen Sociaal Wijkteam).

•    E-mails sturen wij vanaf: noreply@inforing.nl.
•    Sms-berichten sturen wij vanaf: 097010241027

Dit zijn automatische berichten. U kunt hier niet op reageren. Wilt u contact met ons? Gebruik dan het telefoonnummer, e-mailadres of de website in het bericht.

Belangrijk: Deze e-mails en sms-berichten gaan alleen over hulp bij geldzorgen. Andere berichten van de gemeente kunnen van een ander e-mailadres of telefoonnummer komen. Twijfelt u of een bericht echt van ons is? Neem dan contact met ons op.

Hoe komen jullie aan mijn gegevens? 

De volgende bedrijven zijn wettelijk verplicht om betalingsachterstanden aan ons door te geven: 

•    Energieleveranciers
•    Watermaatschappijen
•    Zorgverzekeraars
•    Woningverhuurders 

Dit is geregeld in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs). De hierboven genoemde bedrijven moeten eerst zelf met u proberen om het op te lossen. Wanneer dit niet lukt geven zij uw gegevens door aan ons. Wilt u dit niet? In hun brieven aan u staat hoe u dat kunt aangeven.

Wat kost de hulp van ons?

Hulp van ons is altijd gratis. 

Hoe zit het met mijn privacy?

Als u niet wilt dat wij informatie over u krijgen, dan moet u dat zelf doorgeven aan het betreffende bedrijf.

Wij gebruiken uw gegevens alleen om contact met u te zoeken. In onze privacyverklaring leest u hoe wij omgaan met uw gegevens. Hier leest u ook hoe u contact met ons kan opnemen als u vragen heeft over de verwerking van uw gegevens.

Wat doet de gemeente met mijn gegevens?

Wij hebben een beveiligd systeem. Hierin worden de gegevens op een juiste manier doorgegeven en opgeslagen. Dit systeem voldoet aan de eisen van de privacy (de wet AVG). Met de bedrijven die gegevens aanleveren zijn afspraken gemaakt over de bescherming van uw gegevens en uw privacy.