Hulp bij geldzorgen
Soms lukt het niet lukt om een rekening op tijd te betalen. Bijvoorbeeld voor de huur van uw woning, de zorgverzekering, de energie- of waterrekening. Dat kan iedereen overkomen. Het bedrijf waar uw rekening openstaat, geeft dat door aan ons. Dat moet volgens de wet.
In de video hieronder leggen wij u uit hoe we u kunnen helpen.
Heeft u bericht ontvangen over een niet betaalde rekening?
De gemeente Dordrecht werkt samen met Dordrecht Sociaal en de Sociale Dienst Drechtsteden om u de juiste hulp te bieden.
• U ontvangt bericht van de Sociale Dienst Drechtsteden als u daar klant bent.
• Als u geen klant bent van de Sociale Dienst Drechtsteden ontvangt u bericht van Dordrecht Sociaal.
U kunt een brief, e-mail of sms ontvangen. U kunt ook bezoek krijgen van een medewerker van Dordrecht Sociaal.
Berichten per e-mail versturen wij vanaf noreply@inforing.nl en sms-berichten komen van het nummer 097010241027. Zo weet u zeker dat het bericht echt van de Gemeente Dordrecht afkomstig is.
Het doel is altijd hetzelfde: u zo vroeg mogelijk helpen als u geldzorgen heeft. Bijvoorbeeld door te bekijken of u misschien recht heeft op toeslagen of regelingen. Zo houdt u meer geld over. De hulp is gratis en u zit nergens aan vast.
Heeft u de rekening al betaald?
Dan hoeft u niets te doen.
Bent u de rekening vergeten te betalen?
En heeft u genoeg geld om te betalen? Betaal de rekening zo snel mogelijk.
Kunt u de rekening niet in 1 keer betalen?
Neem zo snel mogelijk contact op met het bedrijf waar u aan moet betalen. Vaak kunt u met hen nog afspraken maken.
Kunt u de rekening niet betalen?
Heeft u niet genoeg geld om de rekening te betalen? Dat is vervelend. Wij begrijpen dat dit kan gebeuren. Vraag om hulp. Zo helpen wij voorkomen dat uw geldzorgen groter worden. De hulp die wij aanbieden is altijd gratis.
Bent u klant bij de Sociale Dienst Drechtsteden?
Ga naar de website van de Sociale Dienst Drechtsteden om contact op te nemen.
Bent u geen klant bij de Sociale Dienst Drechtsteden?
Ga naar de website van Dordrecht Sociaal om een locatie bij u in de buurt te vinden.
Geldpraatje: andere organisaties die u kunnen helpen
In Dordrecht zijn veel organisaties die u kunnen helpen bij geldzorgen. Zij helpen u zonder afspraak en luisteren naar u. Alleen als u dat wilt, verwijzen ze u door naar een professional.
Ga naar de website van Geldpraatje om een locatie bij u in de buurt te vinden.
Heeft u nog andere vragen? Laat het ons weten via:
Telefoonnummer: 14 078
Maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 17.00 uur.
Contactformulier
Geef uw vraag of opmerking door via ons contactformulier.
Meest gestelde vragen
Hoe neemt de gemeente Dordrecht contact met mij op over hulp bij geldzorgen?
De gemeente Dordrecht kan u een brief, e-mail of sms sturen over hulp bij geldzorgen. U kunt ook bezoek krijgen van een medewerker van Dordrecht Sociaal (voorheen Sociaal Wijkteam).
• E-mails sturen wij vanaf: noreply@inforing.nl
• Sms-berichten sturen wij vanaf: 097010241027
Dit zijn automatische berichten. U kunt hier niet op reageren.
Wilt u contact met ons? Gebruik dan het telefoonnummer, e-mailadres of de website in het bericht.
Belangrijk: Deze e-mails en sms-berichten gaan alleen over hulp bij geldzorgen. Andere berichten van de gemeente kunnen van een ander e-mailadres of telefoonnummer komen. Twijfelt u of een bericht echt van ons is? Neem dan contact met ons op.
Hoe komen jullie aan mijn gegevens?
De volgende bedrijven zijn wettelijk verplicht om betalingsachterstanden aan ons door te geven:
• Energieleveranciers
• Watermaatschappijen
• Zorgverzekeraars
• Woningverhuurders
Dit is geregeld in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs). De hierboven genoemde bedrijven moeten eerst zelf met u proberen om het op te lossen. Wanneer dit niet lukt geven zij uw gegevens door aan ons. Wilt u dit niet? In hun brieven aan u staat hoe u dat kunt aangeven.
Wat kost de hulp van ons?
Hulp van ons is altijd gratis.
Hoe zit het met mijn privacy?
Als u niet wilt dat wij informatie over u krijgen, dan moet u dat zelf doorgeven aan het betreffende bedrijf.
Wij gebruiken uw gegevens alleen om contact met u te zoeken. In onze privacyverklaring leest u hoe wij omgaan met uw gegevens. Hier leest u ook hoe u contact met ons kan opnemen als u vragen heeft over de verwerking van uw gegevens.
Wat doen de gemeente met mijn gegevens?
Wij hebben een beveiligd systeem. Hierin worden de gegevens op een juiste manier doorgegeven en opgeslagen. Dit systeem voldoet aan de eisen van de privacy (de wet AVG). Met de bedrijven die gegevens aanleveren zijn afspraken gemaakt over de bescherming van uw gegevens en uw privacy.