Locatie en datum trouwen of partnerschap aanvragen

Wilt u trouwen in Dordrecht? Of uw partnerschap laten registreren? Dan kunt u bij ons uw voorkeur voor een datum doorgeven. Dat is in Dordrecht de 1e stap voor het melden van uw ‘voorgenomen huwelijk’ (ondertrouw).   

Wat u eerst moet weten 
  • Alles op deze pagina over trouwen geldt ook voor een geregistreerd partnerschap 
  • Wilt u gratis trouwen? Hiervoor geldt een wachttijd van 6 tot 9 maanden. De datum hiervoor kunt u alleen reserveren tijdens een afspraak aan de balie
  • Heeft u of uw partner niet de Nederlandse nationaliteit? Of woont u niet in Nederland? U heeft dan extra documenten nodig. U kunt uw trouwdatum daarom alleen reserveren tijdens een afspraak aan de balie
  • Controleer of uw geboorteakte en eventuele echtscheidingsakte in Nederland zijn geregistreerd. Dat doet u op mijn.overheid.nl
  • Wilt u in een andere gemeente trouwen? Dan regelt u dat in die gemeente

Keuzes die u maakt

  • U bepaalt of u gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap wilt
  • U kiest een ceremonie en locatie
  • U kiest 2 voorkeursdata voor de ceremonie en geeft deze aan ons door 
  • Om te kunnen trouwen zorgt u zelf voor getuigen. U vraagt minimaal 2 en maximaal 4 getuigen. Getuigen moeten 18 jaar zijn of ouder. Dit mag ook iemand zijn met een buitenlands identiteitsbewijs
  • Een trouwboekje is niet verplicht. Wilt u een trouwboekje? Er zijn verschillende soorten trouwboekjes (pdf, 169 kB)
Zo werkt het
  1. Weet u waar in Dordrecht u wilt trouwen en wanneer? Dan gaat u via de knop ‘locatie en datum aanvragen’ naar het digitale formulier. U vult het volgende in: 
    • gegevens van u en uw partner 
    • 1e en 2e voorkeur trouwdatum 
    • waar u wilt trouwen  
    • of u een trouwboekje wilt. Zo ja, welk type 
  2. Wij controleren uw gegevens en of datum en locatie nog vrij zijn. Is de datum nog vrij? En klopt verder alles? Dan sturen we binnen 5 dagen een bevestiging per post. Daar zit het formulier bij 'melding voorgenomen huwelijk'. Deze hebben wij zoveel mogelijk ingevuld 
  3. U vult thuis het formulier 'melding voorgenomen huwelijk' aan met informatie over uw getuigen. U zet beiden uw handtekening 
  4. U maakt een afspraak op het Stadskantoor. Dit kan 1 jaar van te voren tot uiterlijk 2 weken voor de trouwdatum. U kiest afspraak maken, ‘informatie huwelijk’ 
  5. Op de dag van uw afspraak komt u naar het Stadskantoor. U neemt het volgende  mee: 
    • het ingevulde formulier ‘melding voorgenomen huwelijk’ 
    • van u en uw partner: een geldig identiteitsbewijs 
    • van uw getuigen: een kopie van hun identiteitsbewijs.Tijdens de afspraak geven wij u informatie over de ceremonie, het trouwboekje en parkeren op uw trouwdag 
  6. U betaalt met uw pinpas op het Stadskantoor de kosten voor de door u gekozen ceremonie en locatie

Locatie en datum aanvragen

Goed om te weten 

Wilt u weten wat u in uw situatie moet regelen voordat u gaat trouwen? Ga naar de regelhulp van de Rijksoverheid en maak een persoonlijk overzicht

Afhankelijk van uw situatie heeft u de volgende documenten nodig:

  • U heeft altijd beiden een geldig identiteitsbewijs nodig
  • In het buitenland geboren? Mogelijk heeft u een geboorteakte met een apostille of legalisatie nodig
  • Woont u in het buitenland? Mogelijk heeft u bewijs nodig van uw burgerlijke staat
  • Heeft u op huwbare leeftijd in het buitenland gewoond? Of is uw vorige huwelijk in het buitenland ontbonden? Mogelijk heeft u bewijs nodig van uw burgerlijke staat
  • Wilt u in het buitenland trouwen? Dan kan het zijn dat u een verklaring (bewijs) van huwelijksbevoegdheid nodig heeft

Voor informatie kunt u een afspraak 'informatie huwelijk' maken.

We leggen de trouwdatum vast als alle documenten geregeld zijn. 

Contact

Staat het antwoord op uw vraag er niet bij? Vul dan het contactformulier in en u krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.