Locatie en datum trouwen of partnerschap aanvragen

Wilt u trouwen in Dordrecht? Of uw partnerschap laten registreren? Dan kunt u bij ons uw voorkeur voor een datum doorgeven. Dat is in Dordrecht de 1e stap voor het melden van uw ‘voorgenomen huwelijk’ (ondertrouw).   

Wat u eerst moet weten 
  • Alles op deze pagina over trouwen geldt ook voor een geregistreerd partnerschap 
  • Wilt u gratis trouwen? Hiervoor geldt een wachttijd van 6 tot 9 maanden. De datum hiervoor kunt u alleen reserveren tijdens een afspraak aan de balie
  • Bent u in het buitenland geboren? Of woonde u in het buitenland toen u 18 jaar of ouder was? Dan heeft u extra documenten nodig voor u kunt trouwen. Lees 'Geboren of gewoond in het buitenland'
  • Wilt u in een andere gemeente trouwen? Dan regelt u dat in die gemeente

Keuzes die u maakt

Zo werkt het
  1. Weet u waar in Dordrecht u wilt trouwen en wanneer? Dan gaat u via de knop ‘locatie en datum aanvragen’ naar het digitale formulier. U vult het volgende in: 
    • gegevens van u en uw partner 
    • 1e en 2e voorkeur trouwdatum 
    • waar u wilt trouwen  
    • of u een trouwboekje wilt. Zo ja, welk type 
  2. Wij controleren uw gegevens en of datum en locatie nog vrij zijn. Is de datum nog vrij? En klopt verder alles? Dan sturen we binnen 5 dagen een bevestiging per post. Daar zit het formulier bij 'melding voorgenomen huwelijk'. Deze hebben wij zoveel mogelijk ingevuld 
  3. U vult thuis het formulier 'melding voorgenomen huwelijk' aan met informatie over uw getuigen. U zet beiden uw handtekening 
  4. U maakt een afspraak op het Stadskantoor. Dit kan 1 jaar van te voren tot uiterlijk 2 weken voor de trouwdatum. U kiest afspraak maken, ‘informatie huwelijk’ 
  5. Op de dag van uw afspraak komt u naar het Stadskantoor. U neemt het volgende  mee: 
    • het ingevulde formulier ‘melding voorgenomen huwelijk’ 
    • van u en uw partner: een geldig identiteitsbewijs
    • van uw getuigen: een kopie van hun identiteitsbewijs, geen kopie rijbewijs
      Tijdens de afspraak geven wij u informatie over de ceremonie, het trouwboekje en parkeren op uw trouwdag 
  6. U betaalt met uw pinpas op het Stadskantoor de kosten voor de door u gekozen ceremonie en locatie

Locatie en datum aanvragen

Geboren of gewoond in het buitenland

Wat u eerst moet weten

Om te kunnen trouwen in Nederland moet 1 van u Nederlander zijn of in Nederland wonen.

  • Controleer of uw geboorteakte in Nederland is geregistreerd. Dat doet u op mijn.overheid.nl. Staat uw geboorteakte niet in de basisregistratie persoonsgegevens (BRP)? Laat dan eerst uw geboorteakte registreren in de BRP. U doet dit in uw woonplaats 
  • Woonde u in het buitenland toen u 18 jaar of ouder was? Wij vragen om een verklaring van ongehuwd zijn. Hiermee toont u aan dat u niet al bent getrouwd in het buitenland. U vraagt dit op in uw laatste woonplaats in het buitenland. Bekijk of u de verklaring moet laten legaliseren en vertalen, zodat deze ook geldig is in Nederland 
  • Woont u beiden op dit moment in het buitenland? Meld uw voorgenomen huwelijk dan eerst bij de gemeente Den Haag. Daarna kunt u in elke gemeente in Nederland trouwen 

Zo werkt het

Heeft u uw geboorteakte laten registeren in het BRP? Reserveer dan de datum voor uw huwelijk tijdens een afspraak aan de balie. Op de dag van de afspraak neemt u het volgende mee:

  • van u en uw partner: een geldig identiteitsbewijs  
  • van u en uw partner: verklaring van ongehuwd zijn 
  •  van uw getuigen: een kopie van hun identiteitsbewijs, geen kopie rijbewijs 
Goed om te weten

Wilt u weten wat u in uw situatie moet regelen voordat u gaat trouwen? Ga naar de regelhulp van de Rijksoverheid en maak een persoonlijk overzicht

Contact

Staat het antwoord op uw vraag er niet bij? Vul dan het contactformulier in en u krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.