Mobiliteitsplan 2040

Dordrecht streeft naar groei in inwoners en werkgelegenheid, maar dat zorgt ook voor uitdagingen. Het huidige wegennet kan deze groei niet aan. Hoe Dordrecht haar mobiliteit in 2040 wil vormgeven staat in het Mobiliteitsplan.

De ruimte in Dordrecht is schaars en de auto neemt 55% van de openbare ruimte in. Die ruimte wil de gemeente ook voor andere belangrijke uitdagingen gebruiken voor meer woningen en meer groen. Dat vraagt om een ander gebruik van de beschikbare ruimte en daar horen andere mobiliteitskeuzen bij.

2040

Het Mobiliteitsplan leidt in 2040 tot 30% minder autoritten en autokilometers per dag ten opzichte van de voorspelde groei. De auto kan blijven rijden, maar we maken wel meer ruimte voor fiets-, wandel- en OV-netwerken. Voor ritten waar de auto noodzakelijk voor is, leiden we het autoverkeer naar hoofdverkeeraders en pakken de doorstroming aan. Hiermee voorkomen we sluipverkeer in de wijken. Met slimmer organiseren van autoparkeren ontstaat er ruimte in de stad. De gemeente bouwt parkeergarages in de binnenstad en gebiedsontwikkelingen zodat er minder op straat geparkeerd hoeft te worden. Op die manier kan Dordrecht groeien. En kunnen we de beschikbare ruimte gebruiken voor woningbouw, vergroening en recreëren.

Wijkuitwerkingen

Dordrecht is een stad met smalle historische straten, maar ook met ruim opgezette groene wijken. Dat vraagt om maatwerk in het mobiliteitsbeleid met een aanpak die is afgestemd op verschillende behoeften. Daarom willen we mobiliteitsoplossingen die aansluiten bij wat inwoners en ondernemers in een wijk nodig hebben. We gebruiken hiervoor 4 gebiedstypen.

A - gebied

Het A-gebied is de historische binnenstad, de 19e-eeuwse schil, Stadswerven en het toekomstige Maasterras. In dit gebied is woonintensiteit hoog, waardoor de openbare ruimte schaars is. In dit gebied wonen, werken en winkelen veel mensen en zijn de meeste voorzieningen op loopafstand. De voetganger staat centraal en krijgt dan ook de hoogste prioriteit in dit gebied. 

Naast wandelen is het openbaar vervoer belangrijk in het A-gebied. Met goede bushaltes en het centraal station is het centrum goed bereikbaar. Ook kleine voertuigen met lage snelheid rijden door het A-gebied. Zo blijft het gebied toegankelijk, ook voor mensen die minder goed te been zijn. Voor fietsers zijn goede stallingsvoorzieningen belangrijk, zodat je fiets veilig staat en je de laatste meters te voet kunt. 

Auto’s en zero emissie stadslogistiek met bestemming in het gebied zijn in een deel van het A -gebied welkom, maar zijn te gast. Zij moeten zich aanpassen aan snelheid van de fietser en voetganger. Doorgaand verkeer weren we uit het gebied.

B -  gebied

Het B-gebied zijn de wijken Nieuw-Krispijn, Oud-Krispijn, Wielwijk, Crabbehof, Reeland en Staart-West. In deze wijken is de woonintensiteit middelhoog en er is meer ruimte dan in het centrum. Maar de straten zijn niet altijd gebouwd voor veel autoverkeer en hoog autobezit. In deze wijken staat het herstel van de balans tussen wandelen, fietsen en autorijden centraal. 

Een goede verhouding tussen deze vervoerswijzen is belangrijk. Waarbij de aandacht ligt op gezonde en ruimte-efficiënte manieren van verplaatsen. Fietsers krijgen daarom snelle doorgaande routes tussen het centrum, het centraal station, de buitenwijken en buitengebieden. Goed openbaar vervoer richting het station en het centrum is belangrijk. Ook zijn er goede stallingen beschikbaar bij woningen en stations, waardoor het aantrekkelijker wordt om een ketenreis te maken.

Doorgaand verkeer gaat via de hoofdwegen. In de woongebieden is alleen ruimte voor bestemmingsverkeer. Het gemotoriseerd verkeer is hier te gast, dat verbetert de leefbaarheid en veiligheid voor alle weggebruikers.

C - gebied

Het C-gebied zijn de wijken Staart-Oost, Stadspolders, Dubbeldam, Sterrenburg, Wilgenwende, Zuidhoven, de Dordtse Hout en Amstelwijck. De woonintensiteit is hier laag, veel groen en kindvriendelijk. Dit gebied is meer afhankelijk van de auto. We zetten in op het veilig faciliteren van bestaande automobiliteit in combinatie met het verbeteren van de voorzieningen voor lopen, fietsen en openbaar vervoer. 

Extra aandacht besteden we aan veiligheid, met extra maatregelen zoals doorsteekjes tussen wijken en een goede bereikbaarheid van OV-haltes, voorzieningen en wijkcentra. Voor fietsers ontwikkelen we routes die gericht zijn op het centrum en aansluiten op het doorfietsnetwerk in gebied B.   

Daarnaast realiseren we goede fietsenstallingen bij OV-hubs om het gebruik van het OV in combinatie met de fiets te stimuleren. Het openbaar vervoer blijft behouden naar het centrum en andere belangrijke bestemmingen, waarbij het openbaar vervoer voorrang krijgt bij kruisingen.

D - gebied

Het D-gebied zijn de bedrijven- en industriegebieden. Bedrijvigheid en logistiek staan centraal, maar in kleine delen van het gebied wonen ook mensen. Deze bedrijvigheid bepaalt ook het mobiliteitsbeeld van het D-gebied: grote en zware voertuigen, soms met gevaarlijke stoffen. Dat vraagt om ruime infrastructuur en met veel werknemers uit de regio van Dordrecht is de auto een veelgebruikt vervoersmiddel. 

Dat betekent niet dat andere vervoerswijzen van ondergeschikt belang zijn. Ook bedrijven zien de waarde in van goede bereikbaarheid, ook voor werknemers zonder auto. We zetten ons daarom in om de ontsluiting van het D-gebied te verbeteren voor fietsen en openbaar vervoer. 

Vervolg

Naast de uitwerkingen op wijkniveau gaat de gemeente aan de slag met buurthubs en de parkeeropgave in de binnenstad. Daarin nemen we fietsparkeren mee. Ook doen we onderzoek naar het invoeren van 30 km per uur in woonwijken, het maken van een knip voor autoverkeer om sluipverkeer te voorkomen en het ongelijkvloers kruisen op de Laan der Verenigde Naties. 

Meer informatie

Het Mobiliteitsplan 2040 lezen? Bekijk het op raad.dordrecht.nl. Heeft u nog vragen? Mail dan naar opgave.bereikbare.stad@dordrecht.nl.