Gebiedsontwikkeling knoop Leerpark
Op en rond het Leerpark (en het naastgelegen Gezondheidspark) is de afgelopen jaren al veel gebouwd en ontwikkeld. Het gebied is uitgegroeid tot een stedelijke knoop: een druk en levendig gebied waar veel mensen naar school gaan, werken, reizen, wonen en elkaar ontmoeten.
Ook het Gezondheidspark met het ziekenhuis en sportvoorzieningen hoort hierbij. De ontwikkeling is nog niet klaar. Het gebied biedt nog volop kansen en mogelijkheden. Op deze pagina leest u waar we aan werken, nu en in de komende jaren.
De ambities voor knoop Leerpark
Knoop Leerpark is een van de drie gebiedsontwikkelingen binnen het programma Stadsas Dordt. Binnen dit programma werken we de komende jaren aan de ontwikkeling van meerdere gebieden langs het spoor. Zo maken we Dordrecht beter bereikbaar, leefbaar en economisch sterker. Voor knoop Leerpark betekent dat:
- Ruimte bieden aan (startende) ondernemers en instellingen
- Versterken innovatiemilieu combinatie beroepsonderwijs (mbo) en de maakindustrie
- Aanleg van een nieuw station
- Station inpassen in een gezonde en groene openbare ruimte
- Ontwikkeling van +/- 600 nieuwe woningen
- Leerpark via aantrekkelijke wandel- en fietsroutes eenvoudig verbinden met de binnenstad, het ziekenhuis, de sportvoorzieningen en de omliggende parken.
Station Dordrecht Leerpark
Het nieuwe station Dordrecht Leerpark is belangrijk voor de ontwikkeling van Dordrecht en de regio. Het maakt het Leerpark en het Gezondheidspark nog beter bereikbaar. Of je er nu werkt, studeert, woont of sport.
Een nieuw station is niet van de ene op de andere dag geregeld. De rijksoverheid gaat hierover. De komst van het station Dordrecht Leerpark wordt voorbereid in een MIRT-verkenning. Dat is het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport van de rijksoverheid.
Planning
Het realiseren van ambities kost tijd. Daarom pakken we het in fases aan.
Fase 1: 2022 – 2025
De eerste stap is het maken van een ontwikkelstrategie: een plan waarin we bepalen wat we in het gebied willen ontwikkelen, wat er kan en wat er nodig is. Denk aan ruimte voor scholen en opleidingen, voorzieningen als sport of winkels, bedrijven, woningen en goede openbaar vervoerverbindingen. Later volgt dan een omgevingsplan en wat verder nodig is om te kunnen bouwen.
Fase 2: 2025 – 2030
Besluitvorming en uitvoering station.
Fase 3: 2028 – 2034
Woningbouw en herinrichten openbare ruimte.