Vraag en antwoord Voorstraat Noord

Welke wensen zijn meegenomen in het definitieve ontwerp?
  1. Terras de Tijd voor pand zelf.
  2. Meer fietsnietjes, maar niet aansluitend zodat mensen er door kunnen om naar de winkels te gaan. Uitbreiden richting 203.
  3. Eerdere versmalling realiseren op Steegoversloot.
  4. Maskering rommel bij route naar Appelsteiger.
    Boombakken in zichtlijn plaatsen bijvoorbeeld.
  5. Terras voor Magazijn beter afgeschermd voor veiligheid.
  6. Hergebruik witte bloembakken op andere locatie.
  7. Geen fel kleurgebruik op de straat.
  8. Ieder terras strakker intekenen en volledig afschermen aan rijbaan zijde. Geen open gedeeltes in verband met kinderen die de straat op kunnen schieten.
  9. Meer groen, minder auto's.
  10. Meer straatafvalbakken in de straat (ivm Shoarma tent) en minder zitelementen
  11. Beschikbaar stellen groenafval containers.
  12. Ter hoogte van de Nieuwbrug meer snelheidsremmende maatregelen toepassen in verband met toeristen route.
    Voorstel om huidige wit/grijze plantbakken hier te plaatsen.
Voor Magazijn nu onduidelijk qua kleurvlakken.Terras gebied of locatie voor laden & lossen?

De kleurvakken voor het Magazijn geven extra aandacht voor verkeer wat door de straat rijdt, hiermee proberen wij de snelheid eruit te halen. Verder kunnen deze vakken automatisch worden gebruikt voor laden & lossen.

Kunnen vrachtwagens/busjes nog voldoende laden & lossen?Welke locaties mogen ze stil staan?

Het laden en lossen wordt beter gefaciliteerd, omdat alle Amsterdammertjes uit het straat beeld zullen verdwijnen.

Kunnen jullie de bomen in boombakken beter verdelen door de straat?

Deze wens hebben wij meegenomen in het definitief ontwerp.

Kunnen jullie wat doen aan de overlast van het Magazijn?Betreft rijden van glasbakken naar Weeshuisplein, na sluitingstijd.

Dit is een punt voor de exploitant in samenspraak met bewoners.
De gemeente is in beginsel geen partij hierin. We vragen u als bewoner(s) met de exploitant afspraken te maken dat er in de nacht geen glasbakken verplaatst moeten worden.

Kunnen jullie wat doen aan de overlast van het Magazijn?Betreft fietsen die in de steegjes worden gezet en bordje fietsen stallen.

Wij hebben het fietsparkeren in het nieuwe ontwerp beter gefaciliteerd.

Kunnen alle horeca zaken vaste laad & los tijden afspreken?Sowieso niet meer in de avond-uren.

Er is meer ruimte gecreëerd. Vaste laad en lostijden afspreken is niet aan de gemeente en ook lastig gezien de verschillende leveranciers en hun routes.

Is het mogelijk om een grote fietsparkeerplaats te maken?Bijvoorbeeld bij de rechtbank of Weeshuisplein.

Wij hebben het fietsparkeren zoveel mogelijk in de straat gehouden.
Fietsers willen altijd zo dichtbij mogelijk kunnen parkeren.

Kan er een vaste locatie en tijd worden aangesteld voor het ophalen van de vuilcontainers van alle horeca in de straat?

Horeca exploitanten kunnen hierover gezamenlijk in overleg gaan.
Wellicht een combi-deal sluiten met dezelfde vuilophaaldienst.

Blijft de invalide parkeerplaats gehandhaafd?

Deze blijft gehandhaafd in het nieuwe ontwerp.

Waarom kan op de Wijnstraat (2 richtingsverkeer) terrassen op straat staan, terwijl er ook een bus rijdt.

De Wijnstraat is een auto luw gebied.

Waarom geen terras bij de Hide Away? Wel graag meenemen in het plan, al is het een bloembak ivm klimaatverandering.

De Hide Away valt net buiten de projectgrenzen van dit ontwerp.
Als er budget over blijft, kunnen we hier nog apart naar kijken.

Als de Amsterdammertjes uit het straatbeeld verdwijnen, zullen de auto's dan niet over het "oude" voetpad gaan rijden?Denk bijvoorbeeld aan situaties tijdens Laden & Lossen en dat een personenauto er dan omheen gaan rijden over het voetpad.

Wij gaan hier niet vanuit en het rijden over een voetpad is een verkeersovertreding. Hierop zal dus gehandhaafd worden. Aan de andere kant is deze opzet juist bedoeld om te kunnen passeren en daarmee geen opstoppingen te hebben op de Voorstraat Noord.

Is er voldoende ruimte voor een rolstoel of scootmobiel in dit plan?

Er zal voldoende ruimte blijven voor vervoersbewegingen van minder validen.

Blijven alle bewoners betrokken? Ook de smalle straten/steegjes?

Alle bewoners zijn/worden netjes geïnformeerd en kunnen de informatie vinden op de website.

Wordt iedereen op tijd geïnformeerd, zodat er een termijn kan worden vastgesteld om bezwaar te kunnen maken?

Alle bewoners zijn tijdig geïnformeerd.

Zou er iets aan de muziekoverlast gedaan kunnen worden?

Als u muziekoverlast ervaart, kunt u een melding doen bij de omgevingsdienst. Zij komen dan meten op mogelijk overlast.

De door de werkgroep ingetekende zitelementen, hoe leuk het er ook uitziet, zal leiden tot extra overlast na sluitingstijd. Deze zitelementen nodigen namelijk uit om te blijven hangen met alle gevolgen van dien.Hoe gaat ervoor zorgen dat deze overlast niet verergerd. Handhaving is niet het sterkste punt in onze gemeente.

In het huidige ontwerp zijn alle openbare zitelementen verwijderd.
Er kan dus alleen gezeten worden op de daarvoor bestemde terrassen.

Kan er een beperking worden opgelegd aan de openingstijden van de terrassen?

Er zit al een beperking op de openingstijden van alle terrassen. Dit is opgenomen in de exploitatievergunning van iedere ondernemer.

Hoe staat het met de invalide parkeerplaats voor nummer 221. Hopelijk blijft deze bestaan t.b.v mindervalide bewoners, die zowel de kerk als winkels willen bezoeken.

Deze blijft gehandhaafd.

Is er voldoende rekening gehouden met het feit dat de Voorstraat een doorgaande weg is. De attentievakken lijken mij hiervoor niet voldoende.

Wij houden rekening met een testfase. Als blijkt dat de attentievakken niet werken, zullen er andere maatregelen bekeken worden.

Hoe gaat de participatie verbeterd worden? Bewoners worden onvoldoende betrokken na vaststelling horecanota.

Wij participeren op dit moment voldoende met bewoners en ondernemers.
Brieven zijn verzonden naar direct omwonenden.
Uitnodiging verstuurt voor bewonersavond op het stadskantoor.
Reacties per mail en brief gecommuniceerd.

Tevens verwijzing naar website met "vraag & antwoord" en mogelijkheid tot downloaden definitief ontwerp.

Waarom heeft de vaststelling van de horecanota effect gehad op het uitstel van plannen voor herinrichting ? En heeft ook ook de vaststelling van de nadere regels voor terrassen invloed gehad op het proces?

In de horecanota en de nadere regels terrassen kan worden bepaald waar horecaconcentratiegebieden zijn en of er bepaalde voorwaarden gelden voor terrassen in en buiten de concentratiegebieden. Daarvoor is eerst de horecanota door de raad vastgesteld, waarna aansluitend de nadere regels terrassen door het college kon worden vastgesteld.

Wat is het praktische verschil bij wel of geen horecaconcentratiegebied?

In de horecaconcentratiegebieden wordt meer ruimte gegeven aan horecaondernemers om vaker feesten met muziek te organiseren of om langer open te zijn. In de praktijk betekent dit dat ondernemers in de horecaconcentratiegebieden 12 keer per jaar een ontheffing kunnen aanvragen voor een feest met meer geluid (nu 5 keer per jaar) en 12 keer per jaar een ontheffing om langer open te zijn dan de reguliere openingstijden (nu 4 keer per jaar).

Geen zitterras bij het Magazijn maar wel grote attentievakken; drukte voor de deur vooral in de zomer; bedoelt u met die drukte groepen toeristen /gasten die wachten tot zij naar binnen mogen of “rokers” die hiermee gefaciliteerd worden gezellig met drankje buiten te staan of iets anders?

Attentievakken zijn meer gericht op het laden & lossen. Rokers zullen niet gefaciliteerd worden in dit gedeelde van de straat.

Staan die mensen aan voorzijde Magazijn met of zonder hun drankje op de rijbaan of op de stoep? Is er een maximum aantal?

Wij gaan er niet vanuit dat hier mensen zullen staan, omdat het Magazijn aan de achterzijde een groot terras heeft. Als dit wel het geval is, is het een taak voor handhaving om hierop te anticiperen.

Drank mag alleen genuttigd worden op het vergunde terras en niet daarbuiten.

Is er een terras- of andere vergunning nodig voor het Magazijn? En wie handhaaft bij overlast?

Het Magazijn heeft een terrasvergunning voor hun pand aan de voor- en achterzijde.

Op een parkeerplaats voor nr.193 een terras voor een nachtcafé?Komt hier ook losstaand zitmeubilair? Past dit in de nadere regels voor terrassen?

Café 't Avontuur krijgt inderdaad ook een klein terras, want zij zijn op vrijdag en zaterdag ook vanaf 15:00u geopend. Openingstijden terras zijn niet voor de nacht bestemd en deze tijden zijn opgenomen in de terrasvergunning.

Het terras aan de overkant van café de Tijd daar behouden? Het was toch gevaarlijk voor het personeel om over te steken?

De ligging van het terras is aangepast en naar de ingang-zijde gebracht.

Het kleine terras voor de gevel van café de Tijd nu alleen met bankjes op de Amsterdammertjes? Of komen daar ook losse tafels en stoelen?

Er komen losse tafels en stoelen op straatniveau. Amsterdammertjes verdwijnen uit het straatbeeld.

Algemeen: bij welke terrassen/zitelementen is een terrasvergunning nodig?

Er is altijd een terrasvergunning nodig voor de ruimte waar de exploitant de gelegenheid biedt om eten/drinken te nuttigen. Deze is gekoppeld aan de horecavergunningen van de ondernemer.

Algemeen: is het mogelijk dat wij een verslag van de inloopbijeenkomst ontvangen en hoe gaat dit traject verder?

Deze lijst met wensen, vragen en antwoorden is het verslag van de inloopbijeenkomst. Wij hebben alle vragen opgesomd en alle wensen in het definitief ontwerp verwerkt.