Vragen en antwoorden over de Hallincqlaan-Stooplaan-Singel
We hebben veel vragen gehad over de herinrichting van de Hallincqlaan, Stooplaan en Godfried Schalckensingel. Wat is de planning van het werk? Hoe zit het met de drempels in de straat? Deze en andere vragen beantwoorden wij op deze pagina.
Hallincqlaan en Stooplaan
Wij hebben trillingsonderzoeken uit laten voeren. Daarnaast ook expertise onderzoeken bij naastgelegen woningen, om de invloed van de drempels vooraf duidelijk te maken. Uit het trillingsrapport kwam het advies om drempels alleen aan te leggen bij onderheide woningen. Verder kijken we naar het type drempel, zoals een sinusdrempel van asfalt met een minder steile helling. Expertise onderzoeken lopen nog om vast te stellen of de scheuren die er nu zijn, veroorzaakt zijn door verkeerstrillingen.
Voordat het werk start krijgt u een aparte brief van parkeerbeheer. Hierin beschrijven zij dat u tijdelijk in een naastgelegen parkeerzone mag parkeren tot werk klaar is.
We brengen net zo veel parkeerplaatsen terug als de bestaande situatie. Extra parkeerplaatsen is helaas niet meer van deze tijd. Wij kijken nu meer naar klimaatbestendigheid met onderwerpen als wateroverlast en hittestress. Deze onderwerpen zijn alleen op te lossen door het planten van meer bomen en groen.
Wij kijken of het mogelijk is om snelheidsremmende drempels aan te brengen op de weg. Daarnaast kijken we naar de mogelijkheden voor een verkeersplateau bij kruising Hallincqlaan-Stooplaan-Groenedijk. Zebrapaden vinden wij lastig in een 30km gebied, maar bekijken we opnieuw.
Wij pakken dit op met de herinrichting. Minimale breedte wordt 4m. In de bestaande situatie zijn de inritten nog ouderwets 3m breed. Wij kijken ook goed naar de locatie van de nieuwe inrit en de wensen van de bewoners.
In hele de stad vervangen wij oude lampen voor LED verlichting. Dit doen wij stap voor stap. Uw straat nemen wij mee of alles is al vervangen.
De aannemer stemt zijn werkvakken af met HVC, zodat u de rolcontainers buiten het werkvak kan neerzetten voor lediging op vaste dagen.
Door de rijrichting van de vrachtwagens heeft HVC nieuwe locaties bepaald. Alle huisvuil-ophaalpunten komen aan de oneven kant van de straat. Locaties zijn dan met een tegel gemarkeerd.
Uw woning is altijd te voet bereikbaar. De aannemer zal tijdens het werk in uw straat loopschotten neerleggen.
Onze verkeerskundigen en stedenbouwkundigen zullen hier onderzoek naar doen en mogelijke aanpassingen meenemen in dit project.
Voor de geplande werkzaamheden laten wij een vooropname uitvoeren. U ontvangt hier nog een aparte brief over van een expertise bureau. Deze vooropname is voor ons een NUL-meting om te bepalen of de werkzaamheden schades hebben veroorzaakt aan uw woning. De aannemer krijgt in ieder geval werkinstructies mee om hevige trillingen te verminderen tijdens de uitvoering.
De nieuwe bomen zullen een middelmaat hebben met een stamomtrek van 25 tot 30cm. De plek van de boom bepalen wij zo, dat u er geen last van heeft bij het in- en uitrijden van uw oprit.
Dit is een keuze van HVC, er wordt in de binnenstad en 19e eeuwse schil niet gewerkt met kliko's voor plastic afval.
Via HVCgroep.nl kunt u zich aanmelden voor warmte van HVC. Hoe de begeleiding verder gaat, hebben wij geen invloed op als gemeente.
Zebrapaden hebben altijd een remmende werking, vanwege de extra alertheid van de bestuurder. Alleen bevinden wij ons in dit gebied al in een 30km zone. Zebrapaden leggen wij niet aan in 30km gebieden. Afdeling verkeer gaat hier nog wel naar kijken om een uitzondering te maken.
De insteek is vergroenen waar mogelijk. Tijdens de bewonersavond zijn er wat ideeën aangegeven en deze zullen wij meenemen in op het voorlopig ontwerp. De aangepaste tekening kunt u binnenkort ook downloaden op deze projecten pagina.
Godfried Schalckensingel
De waterbeheerder is samen met het Waterschap een oplossing aan het bedenken om het hoge singelpeil in het park te verlagen. Dit singelpeil staat namelijk in directe verbinding met het regenwaterriool en de hoge grondwaterstand.
De huidige inrichting is een tijdelijke (dichtgeblokte) situatie om de grond nog te laten zakken na alle rioolwerkzaamheden. Met de nieuwe inrichting wordt alles weer op de juiste hoogte aangebracht en alle materialen in de straat ook vernieuwd.
De verkeerskundige en stedenbouwkundige nemen dit mee in het ontwerp. Het nieuwe ontwerp zal binnenkort ook op deze site gedeeld worden.
Na de eerste bewonersavond was dit de uitkomst en kozen de meeste mensen voor gebakken klinkers in plaats van asfalt. Asfalt wordt meer gebruikt als racebaan en paste ook niet bij het straatbeeld voor bestemmingsverkeer.
De insteek is vergroenen waar mogelijk. Tijdens de bewonersavond hebben we extra groenvakken op tekening gezet. Denk aan het grote groenvak bij de uitrit van Kunstmin.
Deze invalide-parkeerplaats blijft en de fietsenrekken zullen wij beter positioneren voor het pand zelf.
Wij hebben alle stukken ontvangen van heer van der Horst. Wij kijken hier zorgvuldig naar en laten binnenkort de uitkomst zien als de aanpaste ontwerptekeningen te downloaden is op deze pagina. Het ontwerp wat in 2020 door bewoners bedacht is, voldoet niet aan de huidige richtlijnen. Alle parkeervakken moeten tegenwoordig minimaal 1,8 tot 2,0m breed zijn en 5,5m lang. Verder kunnen we niet zomaar een voorrangskruising maken van een inrit die naar achterliggende garages gaat (doodlopend).
Op dit moment vinden we het bieden van ruim voldoende fiets-parkeerplekken belangrijk. Uw opmerking over minimaal gebruik zullen wij onderzoeken in overleg met het inloophuis.
Op de Godfried Schalckensingel blijft het aantal parkeerplekken gelijk.
Dat is de minimale maat. Waar het kan maken we de stoep breder. De inzet is om aan de 'Kunstminzijde' een betere looproute te maken tussen Kunstmin en Energiehuis(garage).
Dat wordt 4.5 meter. Dit is ook één van de wensen van het bewonersinitiatief.
Nee, aan beide zijden.
Daar kiezen we niet voor, omdat ver uit het meeste verkeer hier een afslaande beweging maakt en daarom al snelheid minder. We plaatsen op deze aanrijdroute voor hulpdiensten niet meer drempels dan in onze ogen noodzakelijk en is te verdedigen naar de hulpdiensten.
Door de wegbreedte van 4,5 meter kun je de weg maximaal lokaal 1 meter versmallen als mogelijke snelheidsmeter. Vanwege weinig zijdelingse verplaatsingen en lage intensiteiten verwachten we daar geen effect van. Een snelheidsremmer gaat ten koste van parkeerplaatsen. Drempels kunnen wij onderzoeken, als bewoners dit qua geluid en trillingen aandurven.
We gaan uit van het 2e kwartaal en dan wordt het eerder mei/juni dat we starten.
De versie met alle aanpassingen van de bewonersavond komt binnenkort online te staan als PDF en zal dan te downloaden zijn.
Het gaat hier om een nieuw werk met een andere aannemer. Vooropnames zullen wij weer uitvoeren in het 1e kwartaal van 2024.
Wij schatten nu in dat uitvoeringsperiode van mei 2024 tot eind 2024 zal zijn. We starten in de Singel (vanaf Noordendijk) en werken dan door richting Hallincqlaan en Stooplaan.
Aannemer moet uw woning altijd bereikbaar houden door loopschotten. Zo niet, kunt u de uitvoerder aanspreken of de gemeente bellen.
HVC zullen wij informeren als een afvalcontainer niet bereikbaar is vanwege werkzaamheden. Ze passen dan hun route aan of plaatsen tijdelijke afvalbakken naast het werkvak.
Wij kunnen de nieuwe inritblokken wat schuiner/flauwer aanbrengen, zodat het minder trillingen veroorzaakt.
Wij hebben van meerdere bewoners klachten gehad over nieuwe locaties waar de bomen komen. We zullen hier opnieuw naar kijken en ook rekening houden met bestaande grote bomen in tuinen van bewoners.
Wij zullen dit afstemmen met de afdeling parkeerbeheer.
Voor snelle acties kunt u een Fixi melding maken binnen de gemeente Dordrecht. Binnen enkele weken is uw melding dan afgehandeld.
Zebrapaden passen wij niet toe in 30km gebieden. Wel wordt er gekeken naar een snelheidsremmende maatregel.
Een woonerf maken, betekent ook alles ophogen en alles op hetzelfde niveau aanbrengen. Voetpad, parkeervak en rijbaan zijn dan gelijk. In dit wateroverlast gevoelige gebied is dat helaas niet mogelijk.Hoogteverschillen zijn nodig tussen voetpaden en rijbaan om aan de waterbergingseis te voldoen.
Verder is de Godfried Schalckensingel een ontsluiting naar achterliggende straten via Chris J. Walsonstraat en Ameliahof.