Vraag en antwoord inloopbijeenkomst 12 maart
Dank voor de hoge opkomst en uw betrokkenheid op de inloopbijeenkomst van 12 maart 2024 voor de herasfaltering en herbestrating van de Groenekruislaan. Deze werkzaamheden gaan in 2025 plaatsvinden.
Het was voor ons een geslaagde avond, omdat wij ruim de tijd hadden om naar u te luisteren. Wij hopen dat u dat ook zo ervaren heeft. De opmerkingen die zijn gemaakt beantwoorden we hieronder. Om een goede een eerlijke terugkoppeling te geven, kozen wij ervoor om:
- Een algemene reactie te geven op de meest gemaakte opmerkingen.
- Alle overige opmerkingen, worden per vraag beantwoord. Zo reageren we ook op de opmerkingen die minder vaak zijn gemaakt.
Algemene reacties:
- Uit uw opmerkingen kwam duidelijk naar voren dat dit de kruising is waar veel schoolgaande kinderen (en ouders) oversteken op weg van en naar de Beatrixschool. Het is ook de kruising waar veel autoverkeer de Groenekruislaan passeert voor het brengen en halen van kinderen. De gemeente besprak uitgebreid het verzoek van de meeste bewoners om een zebrapad aan te leggen in plaats van de voorgestelde oversteekplaats met middengeleider. We zijn tegenwoordig terughoudend met het aanleggen van zebrapaden, toch komt er hier wel een zebrapad omdat uit uw reacties blijkt dat er een grote behoefte en draagvlak voor is.
- Ook werd ons duidelijk dat het bushokje veel zicht wegneemt als je vanuit de Drakensteynlaan linksaf de Groenekruislaan oprijdt. Daarom gaan we het bushokje naar het grasveldje een aantal meter verderop verplaatsen.
- Het bestaande witte kruis komt terug op de drempel, zodat auto's daar even veilig kunnen wachten als er een auto uit de Drakensteynlaan komt.
- De oprit van de drempel in de Van Schendelstraat en de Drakensteynlaan wordt 100 cm. lang in plaats van 50 cm. Zo wordt hij minder steil.
In het gepresenteerde ontwerp was het de bedoeling dat deze kruising meegenomen wordt in dit project. Er is recent duidelijk geworden dat er komende periode gewerkt wordt aan een nieuw wijkverkeersplan, daarom is toch besloten om deze kruising nu niet mee te nemen. Dat doen we om te voorkomen dat er nu onnodig geld uitgegeven gaat worden.
Een veel gehoorde opmerking is dat er te hard gereden wordt. Dat is ook de reden dat we 2 sinusvormige drempels voor een 50 km-weg aanleggen. Dit zijn dezelfde drempels die elders in de stad ook worden toegepast. Sommige bewoners vrezen dat deze drempels extra trillingen veroorzaken. Om vooraf en achteraf te kunnen bepalen of er sprake is van trillingshinder, gaan we uit voorzorg een onafhankelijk onderzoek laten doen. In dat onderzoek wordt gekeken wat de trillingen nu zijn en indien nodig ook wat de trillingen zijn als de drempels er liggen.
Sommige automobilisten rijden (te) hard. De gemeente heeft snelheidsmeters die weggebruikers attenderen op hun snelheid. Deze snelheidsmeters hangen wisselend op verschillende plekken in de wijk en de stad. De gemeente neemt de Groenekruislaan vanaf nu vaker op in de planning. Zo attenderen we bestuurders, vooruitlopend op de herasfaltering, nog beter op hun snelheid in de huidige en toekomstige nieuwe situatie. In de nieuwe situatie zal de snelheid naar verwachting afnemen. Dat komt omdat er 2 meter brede fietsstroken komen. Die hebben een snelheid remmend effect. Ook daarna zullen we de snelheidsmeters nog regelmatig ophangen om mensen te laten wennen aan de nieuwe situatie. We voeren geen 30 km. per uur in, omdat de Groenekruislaan een hoofdontsluitingsweg in de wijk is waar ook de nood en hulpdiensten en busdienst gebruik van maken.
Tijdens de informatieavond kregen we de indruk dat bewoners het fijn vinden als er biodiverser groen in de Groenekruislaan komt in de bestaande groenvakken én in de (voor)tuinen. Fijn ook dat een aantal bewoners zich hebben aangemeld om hierover mee te willen denken. We informeren u hierover verder per mail.
Op de avond werd ook overwegend positief gereageerd op de tijdelijke plaatsing van 4 boombakken tussen patatzaak 't Dammetje en de Damstraat. Ze blijven staan tot de herinrichting van de Groenekruislaan start in 2025. Op deze manier kunnen we nu al iets extra's doen aan vergroening en kunnen bewoners wennen aan het idee als er straks bomen staan. In oktober 2024 is uit de proefsleuven gebleken dat er kabels en leidingen onder de parkeerstrook lopen waardoor er geen bomen geplant mogen worden. De geplaatste boombakken zijn daarom weggehaald.
Reactie overige opmerkingen:
Parkeren is op veel plaatsen in de stad vaak een probleem. De gemeente probeert altijd zoveel mogelijk parkeerplaatsen die er nu liggen, te behouden. Dat is in dit plan ook gedaan.
De mindervalide oprit gaat de gemeente niet aanleggen. Voetgangers kunnen inderdaad beter en veiliger oversteken bij de Van Schendelstraat.
Parkeerdruk was al bekend en is zeker op de informatieavond bevestigd door de bezoekers.
De bedoeling van de bredere rode fietsstroken is dat de fietser een veiligere ruimte heeft op de weg. De fietsstroken smaller maken is juist onveilig. Door de bredere fietsstroken is de weg visueel smaller. Het autoverkeer zal hierdoor de snelheid aanpassen en meer over de zwarte rijloper gaat rijden.
Dit valt buiten de scope van dit project maar is nu wel bekend bij de wijkmanager van Dubbeldam. Hij bespreekt uw idee met de opzichter groen.
Voor zover nu bekend is er geen reden om deze kastjes te verplaatsen.