Dubbelsteynlaan Oost: onderhoud

In 2026 krijgt de Dubbelsteynlaan Oost nieuw asfalt en nieuwe bestrating. Met dit groot onderhoud verbeteren we ook de inrichting van de straat.

Vanaf het tweede kwartaal van 2026 beginnen we met het vernieuwen van de straat. We leggen nieuw asfalt en bestraten de rijbaan opnieuw. Tegelijk passen we de straat aan, zodat het verkeer veiliger wordt en iedereen de straat prettiger kan gebruiken. We voeren de volgende werkzaamheden uit:

•    Op de hoofdrijbaan krijgt het asfalt een nieuwe laag. Zo blijft de weg langer goed en veilig. 
•    Tussen de Prunuslaan en het Damplein maken we van de Dubbelsteynlaan Oost een fietsstraat. Fietsers krijgen daar meer ruimte in het verkeer.
•    Tussen de Prunuslaan en de Meidoornlaan komen bredere, rode fietsstroken. Deze worden 1,70 meter breed. Zo krijgen fietsers meer ruimte en wordt het verkeer veiliger.
•    De parallelbaan van de Dubbelsteynlaan Oost krijgt nieuwe bestrating. We gebruiken hiervoor de bestaande stenen.
•    Alle voetpaden langs de Dubbelsteynlaan Oost krijgen ook nieuwe bestrating. Ook hiervoor gebruiken we de bestaande stenen.
•    Op verschillende plekken komen verkeersdrempels. Zo remmen we de snelheid van auto’s af.

Hoe ziet het ontwerp er uit?

In mei 2025 vond er een informatiebijeenkomst plaats voor alle bewoners in de omgeving van het project. De bijeenkomst werd gehouden in De Wijnstok in Dubbeldam, aan de Dubbelsteynlaan West, en werd goed bezocht. Dankzij uw aanwezigheid hebben wij een beter beeld gekregen van wat er speelt in uw straat.

Alle vragen en opmerkingen die tijdens de avond zijn gesteld, hebben wij verwerkt in de Q&A die onderaan de projectwebsite te vinden is. Staat uw vraag er niet bij, of is het antwoord niet duidelijk? Neem dan gerust contact met ons op via het e-mailadres Werkaandewijk@dordrecht.nl, onder vermelding van het onderwerp: Dubbelsteynlaan Oost.

Fietsstraat

De Dubbelsteynlaan Oost wordt ingericht als fietsstraat om fietsers een veiligere en prettigere route te bieden. In een fietsstraat zijn fietsers de hoofdgebruikers en zijn auto's te gast. Hiermee willen wij er voor zorgen dat automobilisten hun snelheid aanpassen en rekening houden met fietsers. Zo ontstaat een verkeerssituatie waarin kwetsbare weggebruikers beter beschermd zijn.

Hoe nu verder?

Op basis van de opmerkingen van bewoners wordt momenteel een definitieve tekening opgesteld. Deze tekening vormt de basis voor de uitvoering van het werk door de aannemer. Zodra de tekening gereed is, plaatsen wij deze op de projectwebsite. U ontvangt hierover ook een brief.

Voorbereiding in 2025

Later dit jaar starten wij met graafwerkzaamheden op enkele locaties in de straat. Hiermee brengen we nauwkeurig in kaart waar kabels en leidingen liggen. Deze informatie is essentieel voor een zorgvuldige uitvoering van het project.

Uitvoering vanaf het tweede kwartaal van 2026

Vanaf het tweede kwartaal van 2026 beginnen we met het asfalteren en opnieuw bestraten van de straat. In de tussentijd werken wij verder aan de voorbereiding en zijn wij bezig met het selecteren van een geschikte aannemer.

Vragen en antwoorden

Parkeren

Komen er minder parkeerplekken dan in de huidige situatie?

Nee, het aantal parkeerplaatsen blijft gelijk.

Kunnen er meer parkeerplaatsen door jullie gerealiseerd worden in het nieuwe ontwerp?

Nee, helaas kan dit niet. In 2021 heeft de gemeenteraad de Omgevingsvisie 1.0 vastgesteld waarin is bepaald dat er in de stad meer ruimte moet komen voor thema's zoals bewegen, spelen, klimaatadaptatie, biodiversiteit, verblijven en ontmoeten en minder ruimte voor de (geparkeerde) auto. Hierdoor worden andere keuzes gemaakt in het ontwerp van de openbare ruimte dan voorheen toen het optimaal/maximaal faciliteren van de auto vaak het belangrijkste uitgangspunt was. Dit betekent dat sinds 2021 het uitgangspunt bij herinrichtingen is dat er niet meer parkeerplaatsen worden aangelegd dan in de huidige situatie aanwezig zijn.

Verkeersveiligheid 

Wordt er te hard gereden op de Dubbelsteynlaan Oost?

Om na te gaan over er te snel wordt gereden op een weg kijken we naar de v85-waarden. Dit is de snelheid die door 85% van de weggebruikers niet wordt overschreden. Het is een veelgebruikte maat in verkeerskunde om een realistisch beeld te krijgen van het rijgedrag. De V85 geeft daarmee een goede indicatie van de geloofwaardigheid van de snelheidslimiet. En het veiligheidsgevoel op de weg. Wanneer we kijken naar de V85 op het traject van de provinciale weg tot de Pruneslaan, dan zien wij v85-waarden die onder de 50km/ uur vallen. Er zijn geen aanwijzingen dat er structureel snelheidsoverschrijdingen zijn. Op basis van deze gegevens concluderen we dat er op dit weggedeelte geen sprake is van structurele snelheidsoverschrijdingen. Die aanleiding geven tot aanvullende maatregelen. Op het stuk Pruneslaan – Damplein waar het snelheidslimiet 30km uur is zien wij in de v85-waarden die boven de 30km/ uur vallen. Hier zien we dus structureel overschrijdingen. Dit is ook voor ons aanleiding om hier snelheidsremmende maatregelen te nemen. 

Kan het Zebrapad aan de Gravensingel behouden blijven?

Op basis van het verkeersbeleid is ervoor gekozen de zebra niet te handhaven. We begrijpen deze wens, maar hebben besloten dit niet te doen. Op deze locatie zou een zebrapad juist kunnen leiden tot schijnveiligheid. Voetgangers voelen zich beschermd en steken sneller over. Daarnaast is het aantal overstekende voetgangers beperkt. Ook maken wij op de kruising van de Prunuslaan met de Dubbelsteynlaan Oost een plateau, zodat voetgangers daar veilig kunnen oversteken.

Waarom wordt de Dubbelsteynlaan Oost tussen het Damplein en de Pruneslaan ingericht als fietsstraat?

De Dubbelsteynlaan Oost krijgt een inrichting als fietsstraat om fietsers een veiligere en comfortabelere route te bieden. In een fietsstraat zijn fietsers de hoofdgebruikers van de weg en zijn auto's te gast. Dit betekent dat fietsers de volledige rijstrook mogen gebruiken en vaak ook breed zullen rijden. Dat is bewust zo ingericht. Het zorgt ervoor dat automobilisten hun snelheid aanpassen. En vaker moeten wachten op fietsers. Zo ontstaat een verkeerssituatie waarin de fietser een prominente rol krijgt. En de verkeersveiligheid verbetert, vooral voor kwetsbare weggebruikers. Daarnaast sluit de fietsstraat aan bij bredere beleidsdoelen. Zoals het stimuleren van duurzaam vervoer, het verminderen van autoverkeer in woonwijken en het verbeteren van de leefbaarheid.

Zal het verkeer op de Dubbelsteynlaan niet juist harder gaan rijden? Wanneer men weet dat de Esdoornlaan geen voorrangsstraat is?

Dit is niet de verwachting. Aangezien de Dubbelsteynlaan-Oost tussen de Prunuslaan en het Damplein wordt ingericht als fietsstraat, geldt hier het principe fietsstraat. In deze inrichting geldt het principe ‘auto te gast’, waarbij fietsers voorrang hebben op gemotoriseerd verkeer.

Kan er eenrichtingsverkeerkomen vanaf de Esdoorlaan de Dubbelsteynlaan Oost in? Voor verkeer van sporters?

Nee, er is geen aanleiding om deze situatie te wijzigen. 

Kan er een drempel worden geplaatst ter hoogte van het parkhuis, om de snelheid tussen de Meidoornlaan en de provinciale weg te verminderen? 

Op basis van de v85 zien wij dat er geen sprake is van structurele snelheidsoverschrijdingen op dit gedeelte van de Dubbelsteynlaan Oost. Daarnaast hebben we voor dit wegvak geen onderhoud gepland. Daarom plaatsen we geen extra verkeersdrempel hier. 

Kan de drempel- inrit bij de Gravensingel worden doorgetrokken over de breedte Dubbelsteynlaan?

Nee, dit komt omdat deze inrit aangeeft dat er een verkeerssituatie wijzigt. Dit gedeelte van de Gravensingel is namelijk 30 Km/ uur. En de Dubbelsteynlaan Oost is 50 km/ uur. Daarnaast geeft de huidige inrit de voorrangssituatie aan. 

Waarom wordt de kruising Dubbelsteynlaan Oost – Esdoornlaan aangepast?

Meerdere bewoners hebben vragen gesteld over de voorrangssituatie op de kruising Dubbelsteynlaan Oost – Esdoornlaan. Zij geven aan dat de situatie onoverzichtelijk is en dat weggebruikers zich niet altijd aan de geldende voorrangsregels houden
Om de verkeerssituatie te verduidelijken en de veiligheid te verbeteren, passen we deze kruising aan met een inritconstructie. Dit maakt visueel duidelijk dat verkeer vanaf de Esdoornlaan geen voorrang heeft. En dat de Dubbelsteynlaan Oost de doorgaande route is.
Deze oplossing sluit aan bij de inrichting van andere kruisingen langs de Dubbelsteynlaan Oost. Hierdoor proberen wij een eenduidige en herkenbare verkeerssituatie  voor alle weggebruikers te maken.

Kruising parallelweg Dubbelsteynlaan Oost – Elzenlaan

Meerdere bewoners hebben vragen gesteld over de verkeerssituatie tussen de parallelweg Dubbelsteynlaan Oost en de Elzenlaan. De reacties laten zien dat men de huidige situatie als onoverzichtelijk ervaart. Met de voorgenomen wijzigingen verandert de verkeerssituatie. De kruising wordt gelijkwaardige, wat betekend dat verkeer van rechts voorrang heeft. Verkeer vanaf de Elzenlaan moet dus voorrang verlenen aan verkeer dat van rechts komt. Waaronder het verkeer vanaf de parallelweg.

Waarom komt er eenrichtingsverkeer ingesteld op de parallelweg van de Dubbelsteynlaan Oost?

We willen aan beide kanten van de Parralelweg  parkeren realiseren. Hierdoor is er niet voldoende ruimte voor doorgaand verkeer en twee richtingsverkeer. Om de doorstroming en bereikbaarheid te garanderen stellen we eenrichtingsverkeer in op de parallelweg van de Dubbelsteynlaan Oost.

Waarom komen er ook parkeervakken aan de woningzijde van de parallelweg Dubbelsteynlaan Oost?

Op dit moment is de rijbaan tussen geparkeerde voertuigen soms minder dan 3 meter breed. Dit belemmert de doorgang, met name voor nood- en hulpdiensten. 
Om de rijbaanbreedte en parkeerruimte te waarborgen en de verkeersveiligheid te verbeteren, brengen we duidelijke parkeervakken aan. Deze vakken voldoen aan de actuele maatvoering. En zorgen ervoor dat voertuigen, inclusief hulpdiensten, de weg veilig en goed kunnen blijven gebruiken.

Drempels en trillingen 

Drempels geven overlast door trillingen, is het mogelijk om deze te verplaatsen of geheel te verwijderen?

Naar aanleiding van uw vraag hebben wij de locaties van de drempels opnieuw beoordeeld. Het blijft voor ons een uitdaging om een goede balans te vinden tussen verkeersveiligheid en het beperken van overlast door trillingen. Op basis van de ontvangen signalen hebben wij inmiddels enkele drempels op de hoofdrijbaan verplaatst of verwijderd. Daarnaast passen wij in het asfalt sinusvormige drempels toe. Deze hebben een vloeiender profiel, waardoor voertuigen minder schokken veroorzaken en de trillingshinder afneemt. Dit type drempel is aanwezig op de Eikenlaan. In gebieden met klinkerbestrating gebruiken wij drempels zoals die op de kruising Meidoornlaan–Jasmijnstraat. Bij de bocht Prunuslaan–Dubbelsteynlaan Oost komen inritblokken. Ook hier streven we naar een zo soepel mogelijke overgang door de blokken lager te straten. Bij het verdere ontwerp van de openbare ruimte blijven wij aandacht besteden aan dit onderwerp. Wij begrijpen uw zorgen en nemen deze mee in onze afwegingen.

Uitvoering

Wanneer beginnen de werkzaamheden?

De start van het werk staat nu gepland voor het voorjaar van volgend jaar. Exacte datum volgt op het moment dat wij een aannemer hebben geselecteerd. 

Hoe kan HVC mijn vuilcontainer legen als de weg eruit ligt?

De aannemer stemt zijn werkvakken af met HVC. Zodat u de rolcontainers buiten het werkvak kan neerzetten voor lediging op vaste dagen. De aannemer communiceert hierover tijdens het werk. 

Is de ondergrondse container bereikbaar als de weg eruit ligt?

Ja, de gemeente maakt afspraken met afvalinzamelingsdiensten. Dit doen we om ervoor te zorgen dat afval op de juiste tijdstippen wordt opgehaald. Wanneer de weg open is op de locatie van de ondergrondse vuilcontainers, kunt u uw huisvuil tijdelijk aanbieden bij de dichtstbijzijnde beschikbare container in de buurt. Als die optie er niet is, komen er tijdelijke bovengrondse containers. 

Hoe is mijn woning bereikbaar tijdens het werk aan de straat? 

Uw woning is altijd te voet bereikbaar. De aannemer zal tijdens het werk in uw straat loopschotten neerleggen waar de bestrating ontbreekt. Mocht u vanwege een bijzondere omstandigheid toch met de auto bij uw woning moeten komen, dan vragen wij u dit vooraf te melden.  Hierover ontvangt u meer informatie.  

Overige

Wat is de aanleiding van het werk aan de Dubbelsteynlaan Oost? 

Op basis van visuele inspecties bepalen wij welke straten onderhoud nodig hebben en wanneer dit moet plaatsvinden. Hierbij kijken we naar bestaande schade en beoordelen we of ingrijpen nodig is. Dit doen we om verdere achteruitgang te voorkomen of de levensduur van de wegconstructie te verlengen. Afhankelijk van de aard en omvang van de schade besluiten we of we de weg gaan herstellen. Of dat het efficiënter is om de volledige wegconstructie te vervangen.

Een tijd geleden zijn wij bewoners geïnformeerd over mogelijke maatregelen op de Elzenlaan? Na de eerste brief en bijeenkomst hebben we hier niets meer van gehoord.

Wij hebben deze kwestie opgepakt naar aanleiding van de gestelde vraag. Uit navraag blijkt dat de maatregelen niet door gaan. Hiervoor is gekozen vanwege de binnengekomen bezwaren. Hierover is echter nooit een brief verstuurd. Dit gaan wij alsnog doen om duidelijkheid te verschaffen. Volgens de inspecties wordt verwacht dat de Elzenlaan tussen 2030 en 2040 toe is aan onderhoud. 

Wat zijn de gevolgen voor mijn tuin of erf? 

Bij werkzaamheden aan de straat kunnen er veranderingen optreden aan de openbare ruimte die gevolg hebben voor uw eigen tuin. Een belangrijk voorbeeld is dat de hoogte van de straat kan wijzigen. Hierdoor kan er een hoogte verschil ontstaan tussen uw eigen tuin en de openbare ruimte. Voor de Dubbelsteynlaan Oost is op dit moment nog niet bekend of de straat hoger komt te liggen. Dit kan enkele centimeters zijn of niets. Wanneer de straat omhoog gaat zullen wij de eerste meter van de tuin meenemen. Dit om een nette aansluiting te realiseren tussen de tuin en de openbare ruimte.

Meer weten?

Heeft u vragen over dit project? Neem dan gerust contact met ons op via het e-mailadres Werkaandewijk@dordrecht.nl, onder vermelding van het onderwerp: Dubbelsteynlaan Oost.