Burgemeester de Raadtsingel: herinrichting

We willen het centrum goed bereikbaar houden. Daarom gaan we de Burgemeester de Raadtsingel en omgeving opnieuw inrichten.

De herinrichting van de Burgemeester de Raadtsingel, Stationsweg en Johan de Wittstraat is onderdeel van het Verkeersplan Spuiboulevard en omgeving. Daarin staat wat we gaan doen om het centrum goed bereikbaar te houden. In april 2022 stelde de raad dit plan vast.

Verkeer naar het centrum

Om te zorgen dat de wegen de verwachte groei van het autoverkeer aankunnen, verdelen we het verkeer naar het centrum op een andere manier. Dit doen we door de Spuiboulevard voor een deel autovrij te maken en parkeerplaatsen te verschuiven. De Spuiboulevard krijgt een gedeelte waar alleen de bus en fiets doorheen kunnen.

Het verkeer naar garage Spuihaven en het westelijk deel van de stad rijdt straks via de Achterhakkers. Verkeer naar het winkelgebied rijdt straks vooral via de Burgemeester de Raadtsingel, Stationsweg en Johan de Wittstraat. Om het verkeer beter door te laten stromen passen we twee kruisingen aan;

  • de kruising Stationsweg-Johan de Wittstraat-Singel en voor het station;
  • de kruising Dokweg-Burgemeester de Raadtsingel.

Burgemeester de Raadtsingel

De herinrichting van de Spuiboulevard heeft invloed op een groot gedeelte van de stad. Op dit moment werken we aan de vertaling van het Verkeersplan Spuiboulevard naar een ontwerp voor de  openbare ruimte. Dit doen wij niet alleen. Dit doen we samen met de bewoners van Schil-West. Zo ook bij de inrichting van de Burgemeester de Raadtsingel, Stationsweg en Johan de Wittstraat.

Van schetsontwerp naar voorlopig ontwerp

In 2022 vond een wandeling met bewoners plaats langs de Korte Parallelweg, Havenstraat en Burgemeester de Raadtsingel tot de Kiss & Ride. Dit leverde diverse aandachtspunten op, zoals veiligere fietspaden en meer groen. Dit is meegenomen in het schetsontwerp voor de herinrichting dat tijdens de gebiedsmarkt Spuiboulevard,  is gepresenteerd. Tijdens de eerste bijeenkomst van de klankbordgroep in november 2023 is dit schetsontwerp onder de loep genomen. Toen zijn wensen en ideeën opgehaald voor het voorlopig ontwerp.

Participatie

In 2025 starten we met het opnieuw inrichten van de Korte Parallelweg, Havenstraat en Burgemeester de Raadtsingel (tot de aansluiting van de parallelweg bij het station). Het voorlopige ontwerp werken we nu uit naar een definitief ontwerp. Hierover vinden gesprekken plaats met onder meer de klankbordgroep.

De belangrijkste punten uit het ontwerp:

  1. Een vrijliggend fietspad om de Schil-West voor een goede en veilige aansluiting op het Centrum;
  2. Rijbanen naast elkaar, zodat er meer ruimte komt voor groen en het geluid verder van de gevels;
  3. Bereikbaarheid van Schil-West, Centrum en Dordrecht in het algemeen na de knip in de Spuiboulevard;
  4. Geen uitvoegstroken zodat er minder intensief verkeer is op de centrumroute; 
  5. Voorbereiden op de verplaatsing van de vrachtwagenuitgang van Maasplaza naar het Wilgenbos;
  6. We planten zo’n 40 bomen en ook hagen en heesters. Verder komt er een bloemrijk grasland.