Burgemeester de Raadtsingel: herinrichting

De Korte Parallelweg, Havenstraat en (deel van) de Burgemeester de Raadtsingel richten we opnieuw in. Tussen de Dokweg en Het Nieuwe Kantoor.

We hebben een nieuw ontwerp gemaakt dat zorgt voor meer verkeersveiligheid, meer groen en minder geluid. Dit plan is nu definitief. In april 2025 starten we met het werk.  

Waarom een nieuwe inrichting?  

De Burgemeester de Raadtsingel is toe aan groot onderhoud. Daarnaast is de nieuwe inrichting onderdeel van het verkeersplan voor de Spuiboulevard en omgeving. Daarin staat wat we gaan doen om het centrum goed bereikbaar te houden en verkeersveiligheid te verbeteren. Het verkeersplan is in 2022 vastgesteld door de raad.  

Hoe ziet het nieuwe ontwerp eruit? 

Verkeersveiligheid en betere leefbaarheid voor de omgeving zijn belangrijke uitgangspunten voor de nieuwe inrichting. Inwoners uit de omgeving gaven ook aan dat zij dit belangrijk vinden.  

Wat zijn de belangrijkste punten van de nieuwe Burgemeester Raadtsingel? 

Veiliger voor fietsers en voetgangers  

Voor en na - herinrichting Burgemeester de Raadtsingel
Voor fietsers volgt er een fietsstrook aan een kant van de weg met twee richtingen bij elkaar. Deze ligt gescheiden van het autoverkeer, waardoor fietsers niet meer direct langs de rijbaan fietsen. De rijbaan voor auto's komt aan de kant van het spoor. 
Dit zorgt ook voor meer veiligheid bij de kruising met de Dokweg (Maasplaza) en bij de oversteekpunten. Hierdoor is er een veilige fietsroute naar het centrum. Voor voetgangers verbetert de veiligheid door een aantal oversteekplaatsen te veranderen: bij de Dokweg en bij het station.

Minder geluid gevels 

Er is nu veel verkeersgeluid op de gevels van gebouwen/woningen aan de singel. Door het nieuwe ontwerp zorgen we dat dit minder wordt. Zo komt de rijbaan voor autoverkeer zo ver mogelijk van de gevels te liggen bij het spoor, rijden de auto's minder hard en komt er meer groen. 

Rijbaan smaller; minder hard rijden 

Voor auto's maken we de rijbaan smaller, waardoor bestuurders dichter langs hun tegenligger rijden. Daardoor wordt er langzamer gereden. De auto moet meer rekening houden met het andere verkeer zoals fietsers, voetgangers en bussen. Voor het uitvoegen richting de zijstraten moeten auto's op de rijbaan stoppen. Dit zorgt ook voor vermindering van snelheid van de auto's op de rijbaan. 

We willen dat de Burgemeester de Raadtsingel geen weg is waar verkeer van de ene kant naar de andere kant van de stad rijdt. Daarvoor moet het autoverkeer de Laan der VN en de N3 gebruiken, die zijn daarvoor geschikt. Natuurlijk blijft het centrum langs deze route bereikbaar voor autoverkeer dat in het centrum moet zijn.  

Meer groen 

Door de andere indeling van de rijbaan, busbaan en het fietspad is er meer ruimte voor groen. Er volgt geen middenberm zoals nu het geval is, maar er komen een aantal smalle groene stroken. We planten daar ongeveer 40 bomen, hagen, heesters en een bloemrijke berm. Om de nieuwe indeling mogelijk te maken, moeten we vijf platanen kappen (in de buurt van Maasplaza). 

In 2025 verplanten we 12 lindes van de Spuiboulevard naar de Burgemeester de Raadtsingel. Daardoor hoeven we deze bomen maar een keer te verplaatsen. Dit is beter voor de bomen en is gelijk mooi om te zien op de Burgemeester de Raadtsingel. Lees hier meer over de groene make-over van de Spuiboulevard.

Andere aanpassingen 

We verplaatsen de vrachtwagenuitgang van Maasplaza naar het Wilgenbos, zodat het veiliger is. De uitvoegstroken verdwijnen, zodat er minder intensief verkeer is op de centrumroute; zoals bij Aert de Gelderstraat. Parkeren kan niet meer direct langs de hoofdrijbaan maar aan een parallelweg. 

Participatie: van schetsontwerp naar definitief ontwerp 

Voor dit ontwerp hebben wij de afgelopen jaren een participatieproces met inwoners uit de omgeving doorlopen. In 2022 startte dit proces met een wandeling met bewoners. Met deze wandeling kwamen we langs de Korte Parallelweg, Havenstraat en Burgemeester de Raadtsingel tot aan de Kiss & Ride.  

Dit leverde een aantal aandachtspunten op, zoals veiligere fietspaden, verkeersmaatregelen en meer groen. Deze hebben we waar dat mogelijk was, verwerkt in het schetsontwerp voor de herinrichting. We hebben dit ontwerp gepresenteerd tijdens de gebiedsmarkt Spuiboulevard 2023.  

Tijdens de eerste bijeenkomst van de klankbordgroep (november 2023) hebben we het schetsontwerp onder de loep genomen. Toen hebben wij wensen en ideeën opgehaald voor het voorlopig ontwerp. Deze zijn daarna besproken in de klankbordgroep in april 2024. Daar hebben wij opnieuw wensen opgehaald. Daarna is het definitieve ontwerp gemaakt en gepresenteerd tijdens de inloopavond voor bewoners eind juni 2024.

Achter de schermen wordt nog gewerkt aan de laatste technische aanpassingen van het definitieve ontwerp. Wilt u het voorlopige ontwerp inzien? Dan kunt u dit opvragen via dit e-mailadres: spuiboulevard@dordrecht.nl.

Planning 

Het werk start in april 2025 en is klaar begin van de zomer 2026. Tijdens de werkzaamheden zal altijd een rijbaan openblijven. Ook de Spuiboulevard blijft open. Bij het werk is de bereikbaarheid van de stad een belangrijk uitgangspunt. 

Impressie voor en na

Burgemeester de Raadtsingel: herinrichting voor 2 Burgemeester de Raadtsingel: herinrichting na 2 Burgemeester de Raadtsingel: herinrichting voor 3 Burgemeester de Raadtsingel: herinrichting na 3