Componistenbuurt: herinrichting

Halverwege 2026 gaan we de wijk opnieuw inrichten. Bestaande materialen worden zoveel mogelijk hergebruikt en weer netjes dichtgestraat. Ook zorgen we voor voldoende speelvoorzieningen op het Sweelinckplein en gaan we meer groen aanbrengen.

Werkgebied Componistenbuurt
De Componistenbuurt die ligt tussen de Diepenbrockweg, de Viottakade, de Frans Lebretlaan en de Zuidendijk.

Herinrichten van de straten

Toen we klaar waren met het rioolwerk, hebben we aangegeven dat de ondergrond goed moest nazakken, voordat we de bestrating kunnen aanleggen. Dat duurt een jaar. Daarna komt een bestratings-aannemer opnieuw door de buurt. Zij maken de straten en stoepen weer helemaal netjes. Hoe dat er precies uit komt te zien, kunt u op 3 november ’25 bekijken tijdens een inloopbijeenkomst voor bewoners. De gemeente toont dan de eerste schetsontwerpen van de nieuwe inrichting. U kunt hier als bewoner nog op- of aanmerkingen op geven. Als er goede adviezen uit de buurt komen, gaan wij hiermee terug naar de tekentafel.

Bestratingswerkzaamheden

Reacties bewonersavond herinrichting Componistenbuurt

Uitgangspunten Gemeente & Initiatiefgroep

  • Bewoners ervaren hoge parkeerdruk en dit is ook terug te zien in de parkeertellingen. Eis initiatiefgroep: niet vergroenen ten koste van parkeren!
  • De gemeente en initiatiefgroep-leden gingen op zoek naar parkeermogelijkheden in de buurt of het verbeteren van bestaande locaties.
  • In het nieuwe plan worden er 55 extra parkeerplaatsen gerealiseerd. Deze zijn vooral gesitueerd rondom de wijk (Viottakade en Frans Lebretlaan)
  • Die 55 parkeerplaatsen zijn als budget gebruikt om te vergroenen in de smalle straten (Hollanderstraat, Reinkenstraat etc) en bij de kruisingen van de Sweelinckstraat.
  • Het totaal aantal parkeerplekken in de totale wijk blijft dus wel gelijk (+55 P-vak - 55 groenvak = 0)
  • Halverwege de smalle straten zijn nu groene spots gemaakt van zes P-vakken
  • Diepenbrockweg wordt een klein deel 2 richtingsverkeer. (denk aan veiligheid)

Parkeren: reacties per straat​​​​

Algemeen:

  • Meerdere bewoners maken bezwaar tegen het verdwijnen van parkeerplekken in hun straat. Er is al een tekort aan parkeerplaatsen, wat leidt tot frustratie, vooral bij gezinnen met meerdere auto's en mensen die slecht ter been zijn.
  • De groene spots in alle smalle zijstraten gaan volgens bewoners voor overlast zorgen ivm potentiële nieuwe hangplekken voor jongeren.
  • Groene spots allemaal weglaten, want dit gaat ten koste van veel parkeerplekken en er ontstaan eerder ruzies tussen buren onderling.
  • De gemeente moet beter handhaven op foutparkeren.
  • Fietsparkeren vervangen voor normaal parkeren en/of groenvak.
  • Vergunning-parkeren invoeren is wellicht een oplossing?
  • Graag rekening houden met alle tuinpaden, brandgangen versus parkeervak.

Sweelinckstraat:

  • Het zou fijn zijn als het trottoir langs de woningen iets breder wordt dan 4 tegels.
  • De nieuw geplande boom op T-splitsing Reinkenstraat is niet gewenst, graag de P-vakken hier behouden.
  • Sweelinckstraat 41 heeft een mindervalide plek.

Hollanderstraat:

  • Zuidelijke deel de groenvakken weghalen, omdat dit stukje straat het kleinst is en parkeren echt noodzakelijk is.

Frans Lebretlaan/Fietsenwinkel:

  • Extra parkeerplek voor de fietsenwinkel moet weg, want dit gaat ten koste van stalling fietsverkoop.

Sweelinckplein:

  • Kinderopvang-zijde wordt trottoir en verdwijnen alle parkeerplekken. Het is al schaars en druk met parkeren, dus waar moet ik straks mijn auto kwijt? Aan en afvoer rond mijn winkel wordt ook lastiger.

Verhulststraat:

  • Verzoek om rekening te houden met onze ingangen en locaties van parkeervakken. Wij kunnen nu geeneens onze tuin uit als er een auto geparkeerd staat. Is een opstaande rand in de bestrating een idee?

Viottakade:

  • Goed kijken naar de locaties van de lantaarnpalen en de parkeervakken. Nu kunnen we onze portier aan 1 zijde niet open doen

Besluit gemeente:

Wij nemen alle bovengenoemde punten mee om de nodige aanpassingen in het schetsontwerp door te voeren. Niet alle wensen kunnen wij verwezenlijken, want wij hebben ook beleid en handboeken waar aan gehouden moet worden.

Extra parkeren Frans Lebretlaan

  • Alle bewoners van de Frans Lebretlaan zijn het hier niet mee eens! “Stop met dit nutteloze plan!”
  • Bewoners zijn nooit betrokken bij het nieuwe plan.
  • Waarom groen weghalen in onze straat om elders groen toe te voegen?
  • Als er geen ruimte is voor groen in alle smalle straten, laat mensen dan hun voortuinen vergroenen (voorbeeld: Vogelbuurt)
  • Opeens 34 parkeerplekken in je straat, zicht op groen is verdwenen!
  • Leefbaarheid wordt aangetast, dus ook waarde vermindering van onze woning.
  • In de initiatiefgroep en klankbordgroep zaten geen mensen uit deze straat, omdat dit buiten de rioolwerkzaamheden en herinrichting viel.
  • Bewoners hebben dus nooit een stem gehad in het ontwerpproces.

Besluit gemeente:

Wij begrijpen dat de voorgestelde wijzigingen veel vragen en emoties oproepen, en wij willen u graag duidelijkheid geven.
Allereerst willen wij u geruststellen: de eerste ideeën uit het schetsontwerp die betrekking hadden op de Frans Lebretlaan zullen niet worden uitgevoerd.
Het huidige karakter van uw straat blijft behouden. Uw opmerkingen over veiligheid, speelruimte voor kinderen en het groene karakter van de laan zijn voor ons belangrijk en worden meegenomen in de verdere uitwerking.
Daarnaast erkennen wij dat u niet betrokken bent geweest bij de initiatiefgroep die het schetsontwerp heeft voorbereid. De bewonersavond van 3 november was juist bedoeld om alle reacties uit de wijk op te halen. Op basis van deze inbreng, waaronder uw brief, zal de gemeente haar plannen aanpassen.
Wat betreft de parkeerproblematiek: wij blijven zoeken naar oplossingen binnen de werkgrenzen van de riool- en bestratingswerkzaamheden. Het doel is om de benodigde 16 extra parkeerplaatsen in de omgeving te realiseren, zonder dat dit ten koste gaat van het karakter van de Frans Lebretlaan. Uw suggesties voor alternatieve locaties nemen wij mee in de verdere uitwerking.

Fietsstraat Viottakade

  • Realisatie van de fietsstraat is afhankelijk van een Europese subsidie, dit besluit wordt in maart ’26 bekend gemaakt.
  • Op het ontwerp van de fietsstraat wordt positief gereageerd.
  • Vooral het voetpad langs het water zien de bewoners wel zitten. Maar het moet wel veilig zijn voor kinderen met een hekje voor het water.
  • Gaat de snelheid hiermee echt uit de straat? Krijgen fietsers echt voorrang?
  • Fietsers mogen in 2 richtingen de fietsstraat gebruiken.
  • Er wordt gevreesd dat de busroute en een fietsstraat geen goede combi is.
  • Hoe gaat een bus de fietsers passeren?

Besluit gemeente:

Realisatie fietsstraat heeft groen licht, maar is afhankelijk van Europese subsidie.

Driehoek Viottakade / rijbaan wordt voetpad

  • Bewoners zijn verbaasd dat de straat voor hun deur opeens verdwenen is.
  • Deze ingreep is een te grote vergroeningsstap om aan te wennen.
  • Dit gebied worden al veel honden uitgelaten en wordt dan alleen maar erger.
  • Graag bij alle groenstroken bordjes plaatsen “verboden voor honden”.
  • Bewoners ervaren dit niet als een waardevermeerdering van hun woning. De luxe van een auto voor de deur wordt meer waarde aan gehecht.
  • Een bewoner laadt zijn elektrische auto op via eigen zonnepanelen en verliest deze mogelijkheid door de nieuwe plannen.
  • Straat open houden, geen wandelpad! (slecht ter been en opladen auto)
  • Fietsenwinkel vreest ook voor minder aanloop door slechte bereikbaarheid.
  • Graag rekening houden met draaicirkel vanaf Viottakade de Sweelinckstraat in. Auto op de hoek is al meerdere malen aangereden.

Besluit gemeente:

Het weghalen van de rijbaan en ombouwen naar voetpad is een te ingrijpende verandering voor direct aangrenzende bewoners. Er zijn diverse bezwaren binnen gekomen op het getoonde schetsontwerp.
Het projectteam heeft besloten om de rijbaan en parkeerplaatsen te behouden, zoals bestaand. Bereikbaarheid bij fysieke klachten en laden van elektrische auto’s vanuit de woning gaven de doorslag.

Sweelinckplein

  • Het ontwerp van de groene speelplek werd ontzettend goed ontvangen, een hele verbetering en veiliger tov de huidige speelplek. Alleen maar positieve reacties ontvangen, complimenten voor het ontwerp!
  • Tafeltennistafel; specifiek dit toestel heb ik gepeild onder de bewoners gezien dit enkel een toevoeging is als bewoners het écht gebruiken, en hier werd zeker positief op gereageerd!
  • Bankjes; nu niet in het ontwerp, vervangen door de zitrand voor een geheel met de woonstraten. Enkele bewoners miste de zitbanken wel in het nieuwe ontwerp, dus een optie om deze nog in het ontwerp te verwerken (wellicht comfortabeler voor de opa's en oma's). Aanwonende bewoners ervaren nu geen overlast van de banken.
  • Toevoeging van een knikkerputje.
  • Prikkelbosjes aan beiden zijden vervangen door ander groen. Het kinderdagverblijf ervaart veel hinder van de prikkelbosjes wanneer ballen in de bosjes belanden (ze geven aan dat de ballen zelf lek geprikt worden), en ook van losse takken met prikkels die op de speelplek liggen en kinderen zich aan verwonden.
  • Verzoek van het kinderdagverblijf en enkele bewoners om de kruipbuis van het combinatietoestel te verwijderen. Dit ivm het structureel achterlaten van viezigheid in de buis (ook drugs) en plassen. We zijn in gesprek met de leverancier naar de mogelijkheden/kosten.
  • Onderzoeken mogelijkheid veiligere oversteek naar speelplek vanaf de kant waar een eenrichtingsweg voor auto's is.
  • Informele speelruimte; bewoners waarderen de informele groene speelruimte bij de hofjes en Frans Lebretlaan.

Besluit gemeente:

Het getoonde ontwerp is goed ontvangen en wordt doorgezet. De aandachtspunten die bewoners hebben genoemd, nemen wij mee in de mogelijke aanpassingen.

Hollanderstraat (veiligheid)

  • Route de wijk uit en daar scheuren ze als gekken!
  • Wegversmalling aanbrengen. Echter geen garantie voor langzamer rijden!
  • Haaientanden bij driehoek Viottakade definitief maken (of drempel).
  • Misschien een groenvak of boom benutten als remmend element?
  • Wij hebben een laadpaal aan huis laten plaatsen om de auto op te kunnen laden vanuit de voordeur. Met een groenvak is die mogelijkheid er niet meer.

Besluit gemeente:

Er is extra aandacht voor de Hollanderstraat, omdat dit één van de hoofdroutes is om de wijk uit te komen. Er zal nog extra gekeken worden naar snelheidsremmende maatregelen of wegversmallingen. Drempels zijn niet gewenst ivm trillingsgevoeligheid van woningen.

Afvalinzameling / Kliko opstellocaties​​​​

  • Inzamellocaties zoals nu op tekening staan, zijn prima.
  • Kliko’s niet verplaatsen naar de kruispunten of randen van de weg.
  • Lege containers vangen veel wind op de hoeken van de straat.
  • Wel aanpassingen voor inzameling doorvoeren tegenover Viottakade 99. voorstel: Kliko opstelplaatsen in het verlengde van de bushalte.

Besluit gemeente:

De inzamellocaties die getoond werden op het schetsontwerp zijn veelal goedgekeurd.
Enkele locaties worden samen met HVC onderzocht om aanpassingen door te voeren.

Verzoek om inspraak en transparantie​​​​​​

  • Meerdere bewoners vragen om inzage in het schetsontwerp en willen betrokken worden bij de besluitvorming.
  • Verzoek om digitale beschikbaarheid van tekeningen voor wie niet aanwezig kon zijn bij de bijeenkomst.

Besluit gemeente:

De afgelopen 1,5 jaar zijn we met een initiatiefgroep uit de wijk, na verschillende sessies, gezamenlijk tot het eerste schetsontwerp idee gekomen.
Begin december wordt het aangepaste schetsontwerp (versie 2) op de projectpagina van de gemeente Dordrecht geplaatst. www.dordrecht.nl/componistenbuurt
Hierop zijn alle opmerkingen van de bewonersavond verwerkt.

Vergroenen algemeen

  • Niet vergroenen in de straten, maar vergroenen in de voortuinen. Er is onvoldoende ruimte in de straten om te vergroenen, ook ondergronds.
  • Sweelinckstraat, mensen willen geen groenvak of boom voor hun deur!
  • Kruisingen Sweelinckstraat vergroenen begrijpen mensen wel ivm draaicirkel HVC/hulpdiensten en wild-parkeren van auto’s in de bochten.
  • Groenvoorziening bij kruising prima, maar geen bomen aub.
  • Leuk dat groen, maar parkeren is prioriteit in deze wijk! Mensen willen niet 100m lopen naar hun woning, nadat ze 30 minuten hebben gezocht naar een parkeerplek in de wijk.
  • Suggesties om groen te plaatsen op plekken waar nu niet geparkeerd wordt (zoals hoeken of bij brandpoorten), zodat parkeerplekken behouden blijven.
  • Huidige groen wordt slecht onderhouden. Onkruid staat 1,5m hoog! Waarom zouden wij dan nog meer groen in de wijk willen??
  • Alle groenvakken worden kattenbakken in de wijk! Enorm veel katten.
  • Groenvakken worden straks ook gebruikt als honden uitlaatplek.
  • Groene spots zijn nutteloos in de smalle straten. Kinderen gaan hier niet spelen of samenkomen. Niet veilig genoeg!
  • Bewoner Verhulststraat: wij vinden de groene spots mooi en nuttig. Wij hebben nu net geen groen voor de deur. Als andere bewoners liever een parkeerplek willen, mogen jullie het groenvak wel opschuiven richting onze woning.
  • Groene spots meer verspreiden en niet clusteren! Per woning vragen wie wel en wie niet een groenvak voor de deur wil, zo is iedereen blij!
  • Er is twijfel of uitbreiding van groen leidt tot vermindering hittestress, zonder duidelijke onderhoudsplannen.
  • Goed kijken naar de voetgangers-doorgangen bij de groene kruisingen op de Sweelinckstraat. Nu moeten voetgangers op sommige plekken over de rijbaan.
  • Hoek bij Richard Holstraat 20/Sweelinckplein meer vergroenen om foutparkeren te voorkomen.

Besluit gemeente:

De hele wijk zal nog geïnformeerd worden over het vergroenen van hun (voor)tuinen.
Denk hierbij aan het aanbieden van een tuincoach of de tegel-ophaal-service.
Vergroenen versus parkeren blijft de grootste strijd bij bewoners. Natuurlijk snappen wij als gemeente dat iedereen zo dicht mogelijk bij hun woning wil parkeren.
Echter denken wij niet aan nu, maar hoe de situatie er de komende 40 jaar uit zal zien.
Ons beleid is voorsorteren op wat het klimaat ons gaat brengen.
Groen helpt tegen wateroverlast en hittestress, iets wat Dordrecht in de toekomst hard nodig heeft. Door slim te vergroenen én mobiliteit anders te organiseren, houden we de wijk bereikbaar én leefbaar.”

Concrete voorstel van bewoners + antwoord gemeente
  • Behoud van parkeerplekken door groen anders te positioneren.
    Hier wordt naar gekeken door onze ontwerpers. Daarnaast zullen wij de nadruk gaan leggen op vergroenen van de (voor)tuinen.
  • Laat groene spots in smalle straten vervallen (overlast, hangplekken, verlies parkeerplaatsen).
    Wij hebben zowel positieve als negatieve reacties ontvangen op de groene spots halverwege de (smalle) straten. Het projectteam zal dit nog apart gaan bespreken met een veiligheidskundige, verkeerskundige en groenbeheerder.
  • Groene spots beter verspreiden in plaats van clusteren; per woning vragen wie wel/niet een groenvak wil.
    Het projectteam zal dit voorstel nog bespreken de groenbeheerder.
  • Groen plaatsen op plekken waar nu niet geparkeerd wordt (hoeken van de straat, brandpoorten, ipv fietsparkeren)
    Onze ontwerpers zullen dit meenemen in het vernieuwde voorstel.
  • Structureel onderhoud en handhaving bij uitbreiding van groen.
    Al het nieuwe groen wordt meegenomen in het onderhoudsplan van de wijkaannemer.
  • Geen vergroening in de straten zelf, maar stimuleer vergroening in voortuinen.
    Wij zullen folders rondsturen om de vergroening van de tuinen te stimuleren.
  • Twijfel of vergroening echt bijdraagt aan minder hittestress zonder goed onderhoudsplan.
    Er zijn genoeg voorbeelden uit het land waar het verminderen van hittestress aantoonbaar is en bewezen na groenaanleg.
  • Beter handhaven op foutparkeren.
    De afdeling Handhaving heeft zijn personeel extra geïnstrueerd om beter te handhaven in de Componistenbuurt.
  • Extra parkeerplaatsen mogelijk langs geluidswal Johan Wagenaarstraat.
    Dit is onderzocht, maar het grondgebied is niet van ons. Rijkswaterstaat is eigenaar.
  • Maatregelen tegen honden/kattenoverlast.
    Hier kunnen wij als gemeente niet op handhaven. Hondenbezitters hebben zelf de verantwoordelijkheid om een poepzakje bij zich te hebben. Kattenbezitters hebben een kattenbak thuis, maar de realiteit is vaak anders, want er lopen veel buitenkatten.
  • Betere communicatie en participatie van bewoners in het proces.
    Binnenkort lanceert de gemeente een Omgevingsapp. Alle vervolgstappen voor de herinrichting van uw wijk, kunnen dan gevolgd worden via het project in de wijk.
  • Frans Lebretlaan met rust laten, want dat viel altijd buiten het projectgebied.
    Deze straat blijft buiten het ontwerp. Wij zullen hier geen werkzaamheden uitvoeren.
  • Viottakade: twijfel over combinatie busroute en fietsstraat: hoe veilig is dat?
    Fietsers hebben voorrang op een fietsstraat. Bussen moet de snelheid aanpassen om de veiligheid van fietsers te garanderen. Er zijn 8 bus-bewegingen per uur.
  • Viottakade driehoek: straat niet afsluiten, open houden voor auto’s. (opladen elektrische auto)
    Deze straten worden niet afgesloten en blijven zoals de bestaande situatie. Het ontwerp wordt dus aangepast na input van de bewonersavond.
  • Sweelickplein: nieuwe ontwerp wordt positief ontvangen, graag zo uitvoeren.
    Gaan we doen, met hier en daar nog een kleine aanpassing.
  • Hollanderstraat: wegversmalling aanbrengen om snelheid te remmen. Dit is de route om de wijk uit te komen. Voorstel: haaientanden en drempel.
    Drempels kunnen helaas niet door de trillingsgevoeligheid van de woningen. Haaientanden en wegversmallingen zijn wel mogelijk en worden uitgewerkt op tekening.
  • Afvalinzameling: huidige locaties zijn prima, alleen een nieuwe Kliko opstelplaats maken tegenover Viottakade 99 naast bushalte.
    Deze locatie wordt onderzocht met HVC.
  • Digitaal beschikbaar maken van tekeningen voor afwezigen en transparantie.
    De vernieuwde tekening met doorgevoerde wijzigingen, komt spoedig online.
  • Let op voetgangersdoorgangen bij vergroende kruisingen in de Sweelinckstraat; nu moeten voetgangers soms over de rijbaan.
    Onze ontwerpers zullen hier naar kijken en mogelijke aanpassingen doorvoeren.
  • Hoek Richard Holstraat 20 / Sweelinckplein: vergroenen om foutparkeren tegen te gaan.
    Onze ontwerpers zullen hier naar kijken en mogelijke aanpassingen doorvoeren.

Planning

De definitieve herinrichting van de straten in de Componistenbuurt, met hergebruik van materialen, start halverwege 2026. De aannemer zal dan ook een fasering/planning maken hoe hij precies door de wijk heen gaat met zijn team.

De nood- en hulpdiensten

De ziekenauto, brandweer en de politie moeten ook tijdens de werkzaamheden elke straat kunnen bereiken. Om daarvoor te kunnen zorgen bespreken we de werkplanning vooraf ook met hen. Als de aannemer die het werk gaat uitvoeren bekend is en het werk inplant, maken we het op deze website bekend. 

Overlast

De werkzaamheden brengen overlast met zich mee. Samen met de aannemer proberen wij de overlast zoveel mogelijk te beperken. Tijdens de werkzaamheden kunt u uw afval op de altijd aanbieden. HVC en de aannemer houden met elkaar contact over de momenten waarop HVC de containers tijdelijk niet kan bereiken. In dat geval nemen ze maatregelen en informeren ze u als bewoners hierover.

Vragen of ideeën?

Heeft  u vragen over de werkzaamheden van de gemeente (riool en straat)? Of wilt u nu al iets delen? Neem contact op met projectleider Patrick Kars van de gemeente Dordrecht. Dat kan via telefoonnummer 14 078 of per e-mail naar: werkaandewijk@dordrecht.nl.

Tijdens de bewonersavond op 31 mei 2023 zijn er vragen gesteld over de werkzaamheden in de Componistenbuurt. We hebben de vragen en antwoorden over de herinrichting voor u op een rij gezet. Staat uw vraag er niet bij of heeft u een andere vraag? Voor alle andere vragen aan de gemeente kunt u terecht bij het meldingssysteem Fixi.nl.