Gehandicaptenparkeerkaart

Als u niet zelfstandig 100 meter of meer kunt lopen, kunt u een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen. Met de gehandicaptenparkeerkaart mag u parkeren op algemene gehandicaptenparkeerplaatsen. Als u niet zelf kunt rijden, kunt u een passagierskaart aanvragen. U moet dan bij vervoer van deur tot deur helemaal afhankelijk zijn van de hulp van de bestuurder. Degene die u vervoert, kan dan op een gehandicaptenparkeerplaats parkeren. U heeft een geneeskundige keuring nodig om te bepalen of u in aanmerking komt voor een gehandicaptenparkeerkaart. Meer informatie over de voorwaarden leest u verderop deze pagina.

Online regelen

Bij een 1e aanvraag heeft u altijd een medisch advies nodig!
Alleen degene om wie het gaat, kan de aanvraag indienen. 
U krijgt geen geld terug als u uw aanvraag intrekt of als de gemeente uw aanvraag afwijst.

DigiD-logo.comGehandicaptenparkeerkaart aanvragen of verlengen   

Lees meer informatie over DigiD 

Alleen voor instellingen: Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen of verlengen 

Afhandeling

Binnen 12 weken na aanvraag krijgt u bericht van ons.

Kosten

U betaalt voor een aanvraag van een gehandicaptenparkeerkaart. Bij een 1e aanvraag heeft u altijd een medisch advies nodig. De kosten die u betaalt hangt af van: 

  • 1e aanvraag of vernieuwing van uw gehandicaptenparkeerkaart met medisch advies:
    • aanvraag bij de gemeente € 105,-
    • medisch advies Argonaut € 166,11, u krijgt hiervoor een rekening via Argonaut
  • vernieuwing van uw gehandicaptenparkeerkaart als medisch advies niet nodig is: aanvraagkosten € 69,05
  • vervangende kaart bij vermissing of diefstal € 25,-

Bij de aanvraag heeft u de keuze voor automatische afschrijving of betaling via rekening. U krijgt geen geld terug als u uw aanvraag intrekt of als de gemeente uw aanvraag afwijst.

Voorwaarden

Bestuurderskaart

  • u hebt een geldig rijbewijs en bent bestuurder van een motorvoertuig op meer dan twee wielen of een brommobiel én
  • u kunt door een aandoening of gebrek voor langere tijd niet zelfstandig 100 meter of meer lopen. Ook niet met een hulpmiddel zoals bijvoorbeeld een rollator óf
  • u bent blijvend aan de rolstoel gebonden óf
  •  u hebt door een aandoening of gebrek een andere aantoonbare ernstige beperking (anders dan een beperking met lopen) waardoor u een gehandicaptenparkeerkaart nodig hebt

De kaart staat op uw naam en u kunt deze in elke auto gebruiken. U mag uw gehandicaptenparkeerkaart niet uitlenen.

Passagierskaart

  • u bent een passagier van een motorvoertuig op meer dan twee wielen of een brommobiel én
  • u kunt door aandoening of gebrek voor langere tijd niet zelfstandig 100 meter of meer lopen. Ook niet met een hulpmiddel zoals bijvoorbeeld een rollator én
  • u bent bij vervoer van deur tot deur altijd afhankelijk van hulp van de bestuurder. De bestuurder kan u niet afzetten en dat die daarna de auto parkeert. Hiermee bedoelen wij dat de bestuurder u op medische gronden (in een onbekende omgeving) niet alleen kan laten
  • u bent blijvend gebonden aan een rolstoel óf
  • u hebt door een aandoening of gebrek een andere aantoonbare ernstige beperking (anders dan een beperking met lopen) waardoor u een gehandicaptenparkeerkaart nodig hebt

De kaart staat op uw naam. De bestuurder mag de kaart alleen gebruiken als u meerijdt. U mag uw gehandicaptenparkeerkaart niet uitlenen.

Instellingenkaart

  • uw instelling is een zorginstelling die bewoners met een beperking vervoert. Deze bewoners komen zelf voor een bestuurders- of passagierskaart in aanmerking
  • uw instelling valt onder de Algemene wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ)
Medisch advies

Bij de 1e aanvraag gehandicaptenparkeerkaart moet u altijd voor een medisch advies naar een arts van Argonaut Advies. De kosten hiervoor betaalt u vooraf aan Argonaut. De arts van Argonaut bepaalt daarna of deze een volgende keer opnieuw advies moet geven. Dit vermeldt hij in uw dossier.

Wilt u uw bestuurderskaart aanpassen naar een passagierskaart? Dan moet u zich melden voor een keuring. Voor beide kaarten gelden andere voorwaarden. Ook als u naast de bestuurderskaart een passagierskaart aanvraagt, geldt de verplichte keuring.  

Argonaut heeft een vertraging bij medische adviezen. Hierdoor krijgt u een latere reactie van ons dan u gewend bent. Onze excuses daarvoor. 

Hoe lang duurt het?

Uw aanvraag duurt maximaal 12 weken. De gemeente stuurt uw aanvraag naar Argonaut als u voor een medisch advies daarnaartoe moet. U krijgt van hen een uitnodiging voor het spreekuur aan aan de Spirea 9 in Dordrecht.

De arts beoordeelt of u aan de voorwaarden voldoet en geeft hierover advies aan de gemeente. De arts mag met uw toestemming bij uw huisarts of specialist informatie opvragen. U krijgt daarna een brief met onze beslissing. Bij een positief besluit sturen wij de gehandicaptenparkeerkaart gelijk mee. 

Argonaut heeft een vertraging bij medische adviezen. Hierdoor krijgt u een latere reactie van ons dan u gewend bent. Onze excuses daarvoor. 

Betaalde parkeerplaats in Dordrecht

Met uw gehandicaptenparkeerkaart mag u op alle parkeerplaatsen tegen het gehandicaptentarief van € 2,- per uur parkeren. U kunt ook gebruik maken van de parkeerApp op uw mobiele telefoon. U kiest dan voor gebiedscode 7841. Voor parkeren aan Leerpark kiest u code 7844, er gelden daar andere betaald parkeertijden. 

En met een gehandicaptenparkeerkaart mag u onbeperkt parkeren binnen een parkeerschijfzone (blauwe zone). Meer informatie over de parkeerApp leest u op de pagina Parkeergeld betalen via mobiele telefoon.

Vernieuwen kaart

Vraag op z'n laatst 2 maanden voor het verlopen van uw gehandicaptenparkeerkaart een nieuwe aan. Als blijkt dat u opnieuw een medisch advies nodig is, stuurt Argonaut u daarvoor een oproep.

Kaart kwijt of gestolen

DigiD-logo.comGehandicaptenparkeerkaart vermist of gestolen  Lees meer informatie over DigiD 

Alleen voor instellingen: Gehandicaptenparkeerkaart vermist of gestolen 

De vervangende kaart is net zo lang geldig als de kaart die u kwijt bent.

Geen gebruik meer maken

Om redenen komt het voor dat u geen gebruik meer maakt van de gehandicaptenparkeerkaart. U stuurt de kaart dan terug naar de gemeente Dordrecht. Schrijf in een briefje de reden waarom u de kaart terugstuurt. Bijvoorbeeld door overlijden van de houder van de kaart. 

Wij geven de informatie door aan de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) en registreren uw teruggave. U mag de kaart niet zelf weggooien! 

De kaart stuurt u in een envelop zonder postzegel op naar:

Gemeente Dordrecht
Stadswinkel Parkeren
Antwoordnummer 50
3300 VB  Dordrecht

Regelen via de post

Lukt het u niet om de aanvraag digitaal op te sturen? Vraag via 14 078 een papieren aanvraagformulier op. Een instellingenkaart vraagt u altijd digitaal aan.

Bijzondere bijstand (bijdrage in de kosten)

U kunt bijzondere bijstand aanvragen voor de kosten bij de (hele) aanvraag gehandicaptenparkeerkaart of de gehandicaptenparkeerplaats.

De aanvraag doet u via de Sociale Dienst Drechtsteden. U bereikt hen van maandag tot en met vrijdag via telefoonnummer 078 770 89 10.

  • tussen 08.30 en 12.00 uur en
  • tussen 13.00 en 15.00 uur
Meer informatie

Staat uw vraag er niet bij? Vul het contactformulier in en binnen 5 werkdagen krijgt u antwoord van ons.