Leefgeld aanvragen

Vluchtelingen uit Oekraïne krijgen een financiële ondersteuning: leefgeld. Leefgeld is een vergoeding voor het kopen van kleding en andere persoonlijke uitgaven. De Sociale Dienst Drechtsteden verzorgt de financiële ondersteuning.

De sociale dienst kan een aanvraag voor leefgeld in behandeling nemen als u bent ingeschreven in de basisregistratie van de gemeente. U heeft ook een bankrekening nodig bij een erkende Europese bank.

Aanvragen

Om de aanvragen voor leefgeld te regelen, komt een team van de Sociale Dienst Drechtsteden op vaste momenten bij de gemeente langs. U bent dan welkom om uw leefgeld aan te vragen. Met de hulp van een vertaler vult het team de aanvraag daar samen met u in.

Meenemen

Bent u ingeschreven bij de gemeente en gaat u naar een bijeenkomst om leefgeld aan te vragen? Neemt u dan mee:

• een kopie van een geldig ID-bewijs
  • een bankrekeningnummer bij een erkende Europese bank

Wanneer

De gemeente organiseert regelmatig bijeenkomsten met het team van de sociale dienst om leefgeld aan te vragen. We informeren u over de datum:

• via het gastgezin waar u verblijft
  • via de locatiemanager als u in een opvanglocatie verblijft

Als de datum bekend is, plaatsen we die ook op https://dordtvooroekraïne.nl.

Meer informatie

Op de website van de Sociale Dienst Drechtsteden vindt u meer informatie over leefgeld: www.socialedienstdrechtsteden.nl/leefgeld. Die informatie is in het Nederlands, Oekraïens en Engels.